• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • Anonym (Pär)
    stallet90 skrev 2025-03-14 22:55:39 följande:
    Man får ju ha lite proportioner ändå. Historiskt sett är våldtäkter i krigstid noch fredstid något som drabbat och drabbar kvinnor mest, med undantag för fängelser.
    Fast det är väl inte det hon säger eller hur? Hon säger att det även drabbar män. Inte att det drabbar män mest.

Sen har många män fel uppfattning, om att våldtäkt är en sexuell handling eller att det skulle handla om något sexuellt. Det är endast ett sätt för att utöva våld och makt och förminska., och bryta ned psykiskt. Då kan jag lova dig i ett krig. Att en del kommer strunta fullständigt i om du är kvinna eller man. Som utövar dessa fruktansvärda handlingar.
  • Anonym (Skulle må då va)
    Tom Araya skrev 2025-03-16 13:01:21 följande:
    Om du vill ta upp föråldrade könsroller som argument så står männen för försörjningen, hemmets tekniska underhåll och offrar sina liv för försvar av vår gemensamma frihet.

För oss som kulturellt har lämnat detta så borde kvinnor att vara med och försvara landet, åtminstone i samma grad som män är hemma och gör hushållsarbete och tar hand om barn.
    Fast det här existerar ju i allra högsta grad fortfarande. Hur mycket du än försöker vifta bort det. Det finns ju både undersökningar och forskning på det. Kvinnor blir fortfarande sjukskrivna och kvinnor är fortfarande dom som tar it fler föräldrar dagar och vabb. Stannar hemma med barnen mest och får därför bl.a sämre pension.

Det är ju inte för alla, men nu lever ju jag och en  massa andra kvinnor själva. Jag är inte beroende av en man.  Det är ingen man som försörjer mig. Jag arbetar och försörjer mig själv. Jag lagar det mesta själv. Har inga större tekniska grejor som behöver underhållas heller. Vad ska du säga nu? lol. Män har ingenting med mitt liv att göra. Jag är inte skyldig dom ett skit. 
  • Anonym (Pär)
    Anonym (Skulle må då va) skrev 2025-03-16 18:10:25 följande:
    Fast det här existerar ju i allra högsta grad fortfarande. Hur mycket du än försöker vifta bort det. Det finns ju både undersökningar och forskning på det. Kvinnor blir fortfarande sjukskrivna och kvinnor är fortfarande dom som tar it fler föräldrar dagar och vabb. Stannar hemma med barnen mest och får därför bl.a sämre pension.

Det är ju inte för alla, men nu lever ju jag och en  massa andra kvinnor själva. Jag är inte beroende av en man.  Det är ingen man som försörjer mig. Jag arbetar och försörjer mig själv. Jag lagar det mesta själv. Har inga större tekniska grejor som behöver underhållas heller. Vad ska du säga nu? lol. Män har ingenting med mitt liv att göra. Jag är inte skyldig dom ett skit. 
    Han har förmodligen inte tänkt så långt. Härligt att du är så självgående.  Alla lever ju inte i familje konstellationer.
    Och ytterst få kvinnor blir försörjda idag. 
  • Tom Araya

Men är kvinnorna tvungna att vara hemma med barn och hushåll och bli försörjda av män, eller har de valfrihet i dagens Sverige?

Jag tror att du redan har svarat på den frågan genom att beskriva hur ditt liv ser ut.

Så frågan är vad den friheten är värd för dig?
  • Anonym (Alla)

Javisst, många kvinnor är starka och klarar sig själva på ett bra sätt.

Men om vi blir ockuperade av en främmande nation så kommer helvetet till oss alla. Då får alla försöka göra det som vi kan för att försvara oss, man försvarar då sig själv och sina barn (och andras barn och vår framtid i Sverige).
  • Tow2Mater
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-16 17:16:36 följande:
    De svenska bankerna säger att de är tvingade att följa USAs sanktion och sluta göra affärer med dessa gängkriminella  terrorister, annars kan de få böter eller få indraget tillstånd att handla med dollar.

Konstigt att de inte kan göra detta på eget bevåg, ser de kanske att de tjänar bra på att sköta Foxtrots bankaffärer? Annars stänger de ju snabbt ner konton, några enstaka misstänkta  Swishtransaktioner kan räcka. Eller är till och med våra svenska banker korrumperade? 
    Mycket bra frågor.
  • Anonym (Suck)

Nu spekulerar jag rätt mycket men ett är att krig och samhällsproblem är majoriteten män som har ställt till med, typ att det är de som gör att allting är så j**** dåligt

Det är männen som vill ha den här slags världen och samhället och det är de som skapar allt s*** Ja men ta hand om det där skiten själv då fan Dra inte in oss kvinnor.

Två Det finns väl en anledning varför män är så överrepresenterade när det gäller våldsstatistik därför de tycker det är kul Det kommer naturligt för dem att ta till våld och att förstöra. Men tycker det är häftigt att springa omkring och skjuta och döda och skada vi kvinnor gör inte det Vi är inte Lagd åt det hållet.

• Anonym (Singel fri)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-18 17:20:07 följande:

Nu spekulerar jag rätt mycket men ett är att krig och samhällsproblem är majoriteten män som har ställt till med, typ att det är de som gör att allting är så j**** dåligt

Det är männen som vill ha den här slags världen och samhället och det är de som skapar allt s*** Ja men ta hand om det där skiten själv då fan Dra inte in oss kvinnor.

Två Det finns väl en anledning varför män är så överrepresenterade när det gäller våldsstatistik därför de tycker det är kul Det kommer naturligt för dem att ta till våld och att förstöra. Men tycker det är häftigt att springa omkring och skjuta och döda och skada vi kvinnor gör inte det Vi är inte Lagd åt det hållet.

Eller hur? Som singel har jag nog aldrig känt mig mer osugen på en relation. Vilken fucked up tid vi lever i just nu.  Bästa är hålla sig borta ifrån män. Då riskerar man ingenting.
Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?