• Tom Araya

Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?

Undersökningar visar att endast 24 % av Sveriges tjejer och kvinnor är beredda att försvara vårt land.

Även om vi räknar in civilt försvar så är det bara ca hälften av tjejerna/kvinnorna som ställer upp.

Vad beror detta usla engagemang på hos den snopplösa delen av befolkningen för vårt land, demokrati och frihet?

Ur länkad artikel:

Vad är det med Ukraina, Butja och ryska våldtäktssoldater som man inte fattar om man inte vill försvara sitt land?
    ...

Men det finns nedslående siffror. Särskilt om man är feminist. På riktigt.

Medan 53 procent av männen är beredda att ställa upp i försvaret om det blir krig, är andelen kvinnor bara 24 procent. En stooor majoritet tycker uppenbarligen att det är karlgöra att försvara landet.

Men det är inte bara vapen de fnyser åt, som kvarterstanter i någon gammal svartvit film; hälften vill inte ens göra sitt inom det civila försvaret. Inte ens servera ärtsoppa?!

Få svenska kvinnor vill försvara landet

Hur kommer detta sig?

Hur resonerar de tjejer/kvinnor som tycker att vårt land, demokrati och frihet inte är värrt att försvara?

Kan inte ni som tillhör de ovilliga rösta och argumentera i tråden (du kan vara anonym)?

Skärp er tjejer!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?
  • ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-10 18:41:58 följande:
    Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?Tror inte du ska blanda in feminism i det hela. Finns antagligen lika många feminister som tycker att kvinnor ska ta till vapen som det finns feminister som tycker att kvinnor inte ska göra det.

Men som svar på din fråga. Anledningen till att kvinnor inte vill ta till vapen i lika hög utsträckning som män handlar om patriarkala värderingar. Sverige är ett patriarkaliskt land. Kan tänka mig att kvinnor i Sverige i högre utsträckning än män är beredda att vårda människor i krig. Det är inte synligt då såna saker värderas inte lika högt i ett patriarkat.
    Det är liksom väldigt viktigt bekämpa sexistiska patriarkala föreställningarna om vem som är beskyddaren, vem som ska beskyddas (det antyder att kvinnor är svagare), vem som kan tänka logiskt och vem som kanske inte ens ska syssla med vetenskap, det kräver ju någon slags objektivitet, och den patriarkala toxiska maskuliniteten som män själva upprätthåller, som tvingar är roten till allt möjligt ont i samhället som t.e.x att män inte får ha känslor och visa svaghet

man får en bild av osäkra 14 åringar som inte är kalasfulla för att det är roligt och häftigt, det är för att man måste ju för att alla andra tycker ju det .
    och kvinnor som knappt får gå i skolan.
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 16:13:47 följande:
    Vi kanske ska låtsas som att tjejer är bättre lämpade på att försvara Sverige så de fega männen kan gömma sig bakom någon.
    men när det väl gäller så råkar det ju vara manlighet som används som vapen

och...

As a feminist i totally agreed with the man who said "equal rights equal fights", but when i punched him he changed my mind.

-
  • Anonym (H)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-28 17:36:43 följande:
    Det är liksom väldigt viktigt bekämpa sexistiska patriarkala föreställningarna om vem som är beskyddaren, vem som ska beskyddas (det antyder att kvinnor är svagare), vem som kan tänka logiskt och vem som kanske inte ens ska syssla med vetenskap, det kräver ju någon slags objektivitet, och den patriarkala toxiska maskuliniteten som män själva upprätthåller, som tvingar är roten till allt möjligt ont i samhället som t.e.x att män inte får ha känslor och visa svaghet

man får en bild av osäkra 14 åringar som inte är kalasfulla för att det är roligt och häftigt, det är för att man måste ju för att alla andra tycker ju det .
    och kvinnor som knappt får gå i skolan.
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 16:13:47 följande:
    Vi kanske ska låtsas som att tjejer är bättre lämpade på att försvara Sverige så de fega männen kan gömma sig bakom någon.
    men när det väl gäller så råkar det ju vara manlighet som används som vapen

och...

-

Det är ju så Sverige ser ut. Patriarkaliskt alltså. Det finns olika sätt att "bekämpa" det om man vill. Ett dåligt sätt är ju att låtsas som att det inte existerar några skillnader mellan könen och låtsas som att allt män gör bara är "bättre" utan att reflektera närmare över det.

Ett annat dåligt sätt i ett patriarkaliskt samhälle är ju att låtsas skylla på kvinnor och "jämställdhet" när han inte vågar försvara landet.

• ClumsySmurf
    Anonym (H) skrev 2025-03-28 19:09:45 följande:

Det är ju så Sverige ser ut. Patriarkaliskt alltså. Det finns olika sätt att "bekämpa" det om man vill. Ett dåligt sätt är ju att låtsas som att det inte existerar några skillnader mellan könen och låtsas som att allt män gör bara är "bättre" utan att reflektera närmare över det.

Ett annat dåligt sätt i ett patriarkaliskt samhälle är ju att låtsas skylla på kvinnor och "jämställdhet" när han inte vågar försvara landet.

Ett väldigt dåligt sätt att bekämpa könsroller är plocka russinen ur kakan feminsmen vi har idag där det bara är de fördelar man överdriver och vill ha man anser ska jämnas ut, samtidigt vill man gärna upprätthålla de könsroller man problematiserar, beoende på hur det passar en själv
    oavsett om det handlar om
    patriarkala föreställningar inom försvaret
    patriarkala inbillningar om mannen som huvud försörjare
    flum pedagogik

Plocka russinen ur kakan feminsmen är nära släkt med  äta kakan och ha den kvar feminismen där det är girpower att pissa på män för att de är män och inbilla sej att män ska ge en förtur på 'livbåten' enbart för att man är kvinna.

Är ju bara en liten minoritet av kvinnorna som är så, så jag antar att de flesta ändå anser att vi kan offra männen om det blir krig, men hur göra med de kvinnor som anser att det är patriarkala sexistiska föreställningar om hur kvinnor och män bör vara? De hycklarna snackar ju bara skit.

Kompensatorisk pedagogik innebär att man försöker kompensera flickor och pojkar för sådant de traditionellt inte får så mycket av. Till exempel kan tjejer uppmuntras att ta plats, vara äventyrliga och stå i centrum. Pojkar stöttas i att vara hjälpsamma och omhändertagande.

? Jag sympatiserar med ambitionerna att barn ska få vara på olika sätt oavsett kön. Men det är lätt att blicken dras till när barnen gör något stereotypt, däremot ser man kanske inte när de överskrider könsnormer. Barns stereotypa könsroller uppfattas som mer problematiska än vuxnas.

Ett exempel i avhandlingen är en engagerad förälder som vill se mer genuspedagogik på förskolan och är frustrerad över att hennes son tillåts leka Batman i buskarna med sin bästa killkompis hela dagarna. Hon tycker att det är för mycket fri lek och vill att pedagogerna ska styra upp den mer.

- Den föräldern uttryckte i alla fall visuellt sitt kön på ett ganska traditionellt sätt med smink och högklackat. Men hon blev bekymrad när sonen också gjorde det

https://www.svd.se/a/887db7fa-d4f4-36be-b1bb-fe4973634eb3/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik
  • Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-28 09:55:20 följande:
    En mycket vältränad tjej är oftast svagare än en normal frisk men otränad man. Det är väldigt stor fysisk skillnad mellan könen. Män har mer styrka och bättre kondition av naturen, eftersom kvinnor av naturen har högre fettprocent för att kunna klara att bära barn, föda och amma dem. 
    En otränad man klarar inte det som vältränade kvinnor bevisligen har klarat av militära utbildningar.
  • Tecum
    Anonym (H) skrev 2025-03-27 22:42:57 följande:
    Det är ju ganska störigt att du anser att jag sysslar med "manshat" har du missat att jag hyllar män som är beredda att strida för Sverige? Du är ju bara för mycket. Du är säkert en sån "man" som darrande gömmer sig bakom en kvinna i strid. Fjant.

Ja, Sverige är patriarkalt, därför startas också såna här trådar där kvinnor enbart ska sänkas för att stridande är typiskt manligt och det är bara den manliga insatsen som räknas i alla sammanhang (patriarkat) kvinnors insatser ska osynliggöras eller dubbelbestraffas bort. Jag finner det fullständigt logiskt att kvinnor inte är beredda att axla gevär  på samma nivå som män. Jag tycker också att det är förkastligt att endast 50% av männen är beredda att göra det.
    Jag har gjort lumpen. till skillnad från de flesta här, och jag hade ställt upp om det blir krig. Motvilligt, men av pliktkänsla. Men jag hatar alla gubbjävlar som skryter om hur "ärofullt" och modigt det är att gå ut i krig. Det finns inget ärofullt med krig, det är ett jävla skitgöra som tyvärr måste göras för att folk väljer inkompetenta ledare på alla håll och kanter.

Och du är inte bättre då du påstår dig hylla de som bara gör sin plikt. Och det är du som darrande gömmer dig bakom de män du samtidigt hånfullt kallar patriarkat. Som jag sagt, jämställdhet är ingen plockgodispåse. Antingen får du köpa paketet eller erkänna att du inte tror på varan.
  • Anonym (H)
    ClumsySmurf skrev 2025-03-28 20:12:11 följande:
    Ett väldigt dåligt sätt att bekämpa könsroller är plocka russinen ur kakan feminsmen vi har idag där det bara är de fördelar man överdriver och vill ha man anser ska jämnas ut, samtidigt vill man gärna upprätthålla de könsroller man problematiserar, beoende på hur det passar en själv
    oavsett om det handlar om
    patriarkala föreställningar inom försvaret
    patriarkala inbillningar om mannen som huvud försörjare
    flum pedagogik

Plocka russinen ur kakan feminsmen är nära släkt med  äta kakan och ha den kvar feminismen där det är girpower att pissa på män för att de är män och inbilla sej att män ska ge en förtur på 'livbåten' enbart för att man är kvinna.

Är ju bara en liten minoritet av kvinnorna som är så, så jag antar att de flesta ändå anser att vi kan offra männen om det blir krig, men hur göra med de kvinnor som anser att det är patriarkala sexistiska föreställningar om hur kvinnor och män bör vara? De hycklarna snackar ju bara skit.

Kompensatorisk pedagogik innebär att man försöker kompensera flickor och pojkar för sådant de traditionellt inte får så mycket av. Till exempel kan tjejer uppmuntras att ta plats, vara äventyrliga och stå i centrum. Pojkar stöttas i att vara hjälpsamma och omhändertagande.

? Jag sympatiserar med ambitionerna att barn ska få vara på olika sätt oavsett kön. Men det är lätt att blicken dras till när barnen gör något stereotypt, däremot ser man kanske inte när de överskrider könsnormer. Barns stereotypa könsroller uppfattas som mer problematiska än vuxnas.

Ett exempel i avhandlingen är en engagerad förälder som vill se mer genuspedagogik på förskolan och är frustrerad över att hennes son tillåts leka Batman i buskarna med sin bästa killkompis hela dagarna. Hon tycker att det är för mycket fri lek och vill att pedagogerna ska styra upp den mer.

- Den föräldern uttryckte i alla fall visuellt sitt kön på ett ganska traditionellt sätt med smink och högklackat. Men hon blev bekymrad när sonen också gjorde det

https://www.svd.se/a/887db7fa-d4f4-36be-b1bb-fe4973634eb3/bangstyriga-barn-utmanar-genuspedagogik

"Plocka russinen ur kakan" du fattar väl att det är dubbelbestraffning du pratar om. Jag skulle gissa att fler (klassiskt skolade) feminister är beredda att försvara Sverige i "jämställdhetens namn" i förhållande till icke-feminister. Men ändå så blir samtliga kvinnor klassade som feminister och får bära "skuldbördan" för samtliga kvinnor.

Typen av feminism som du och ts pysslar med, men skillnaden är väl just dubbelbestraffningen, inte hyllningen av just de feminister som faktiskt vill strida. Du är ju en hycklare

Sen så ska andra viktiga funktioner glömmas bort där kvinnor antagligen visar ett större engagemang än män under krig. Där hittar vi patriarkatet. Det ska föreställas vara oviktigt.

Jämställdhet handlar inte om att alla ska göra exakt samma saker oavsett förutsättningar. Det är inte jämställdhet att låtsas som att det inte är någon skillnad mellan folk (och grupper) Det är inte jämställdhet att förminska andras viktiga insatser heller. Det är inte jämställdhet att som man gömma sig bakom en mindre lämpad kvinna i strid.

• Anonym (H)
    Tecum skrev 2025-03-28 20:45:53 följande:
    Jag har gjort lumpen. till skillnad från de flesta här, och jag hade ställt upp om det blir krig. Motvilligt, men av pliktkänsla. Men jag hatar alla gubbjävlar som skryter om hur "ärofullt" och modigt det är att gå ut i krig. Det finns inget ärofullt med krig, det är ett jävla skitgöra som tyvärr måste göras för att folk väljer inkompetenta ledare på alla håll och kanter.

Och du är inte bättre då du påstår dig hylla de som bara gör sin plikt. Och det är du som darrande gömmer dig bakom de män du samtidigt hånfullt kallar patriarkat. Som jag sagt, jämställdhet är ingen plockgodispåse. Antingen får du köpa paketet eller erkänna att du inte tror på varan.
    Du har inte fattat vad jämställdhet är. Det är inte jämställdhet att låtsas som att alla har samma förutsättningar. I så fall kanske vi ska börja tvinga män att skaffa livmoder.

Jämställdhet handlar om att värdera likvärdiga insatser likvärdigt.
  • Anonym (Total)
    Tom Araya skrev 2025-03-10 19:01:21 följande:
    Det var artikelförfattarens ord (Expressen), inte mina.

Men det är nog inte ett helt irrelevant antagande att det bland feminister finns ett större motstånd till försvar eftersom vi vet att den rörelsen är som störst och starkast på vänsterkanten och det är också där vi finner störst ovilja till att försvara vårt land och militärt försvar i allmänhet.
    Anonym (H) skrev 2025-03-10 18:41:58 följande:
    Men som svar på din fråga. Anledningen till att kvinnor inte vill ta till vapen i lika hög utsträckning som män handlar om patriarkala värderingar. Sverige är ett patriarkaliskt land. 
    Det skulle enligt det resonemanget bättre att ge upp för främmande makt och att den då skulle vara mindre patriarkal?

Ser verkligheten ut så, om vi exempelvis jämför oss med länder som Ryssland eller Iran?Jo, i denna undersökning är villigheten att vårda synlig eftersom det i krig är en del av det civila försvaret.
    Jag tror att folk kanske inte inser att civila försvaret innefattar vård. Jag känner ingen kvinna som kommer lämna sitt jobb ( som ingår i civilförsvar och kan komma ( sannolikt tom ) att räknas till totalförsvaret, sina patienter eller barnen de arbetar med, vilket är typ alla kvinnor jag känner.

Medan jag inte känner någon man alls som jobbar inom något som kan komma att räknas till totaltförsvaret, deras tankar är rent teoretiska i så fall. 
  • Tom Araya
    Anonym (Total) skrev 2025-03-28 20:50:03 följande:
    Jag tror att folk kanske inte inser att civila försvaret innefattar vård. Jag känner ingen kvinna som kommer lämna sitt jobb ( som ingår i civilförsvar och kan komma ( sannolikt tom ) att räknas till totalförsvaret, sina patienter eller barnen de arbetar med, vilket är typ alla kvinnor jag känner.

Medan jag inte känner någon man alls som jobbar inom något som kan komma att räknas till totaltförsvaret, deras tankar är rent teoretiska i så fall. 
    Även inom det militära finns massor av befattningar som inte är strid, exempelvis sjukvård på högre nivå, ledningsstaber, underhåll av olika system, logistik mm.
  • TvillingmammaVästgöte
    ClumsySmurf skrev 2025-03-28 15:27:57 följande:
    Sanning med modifikaion

Män får grats muskelmassa av testosteron men en vältränad tjej har bättre uthållighet och orkar längre.
    Har hon styrketränat kan hon lyfta 2,5 ggr sin egen vikt, hur många otränade män kan det?
    Män har inte bättre uthållighet än kvinnor.

Män har i genomsnitt 60% högre muskelstyrka än kvinnor, enligt Illustrerad vetenskap. 

Enligt Runacademy  har kvinnor mindre hjärtan, mindre blodvolym, mindre muskelmassa och högre fettmassa. Detta gör att män lätttare bygger både styrka och kondition.
    Det är stor skillnad på mäns och kvinnors kroppar. Kvinnors kroppar är anpassade för att bära, föda och amma barn. Möns kroppar är anpassade för att jaga och kriga. 

Det innebär inte att man inte kan lära sig olika saker och ha olika roller, men våra fysiska förutsättningar är  helt olika.

Svar på tråden Varför är tjejer/kvinnor i Sverige ovilliga att förvara vårt land?