Anonym (M) skrev 2025-03-01 20:31:02 följande:
"Jag anser att det är en man uppgift att ta hand om en kvinna. Hon kan ta hand om honom också, kanske baka något han gillar eller annat. Mannen ska stå för det främsta ansvaret ekonomiskt och i övrigt beskyddande för kvinnan. "
Jag tycker ovanstående citat visar ganska tydligt din åsikt, männen ska ha det huvudsakliga ekonomiska ansvaret och beskydda sin kvinna är ju i princip vad du skrev i ett av de första svaren till mig.
Han ska ha det huvudsakliga ekonomiska ansvaret och det kvinnan kan ge tillbaka är att baka något han gillar, den kommentaren säger en del om både din syn på män och på kvinnor.
Jag har ingenstans sett att du ens nämnt kvinnans ansvar. Kvinnan har lika stort ansvar i relationen, hon bör också få sin man att känna sig trygg. Hon har också ett eget ansvar att välja en bra man, hon har också ett eget ansvar att lämna en dålig man. Ärligt talat man är två i en relation, båda är fria att inte välja varandra, att inte acceptera att bli trampad på som en dörrmatta osv. Sluta gör kvinnor till offer för dåliga män, eller någon som behöver tas om hand av en man.
Och istället för att förutsätta att män lämnar över föräldraledighet och vabb till mammorna bör man faktiskt kräva det motsatta eftersom just att män inte är lika delaktiga från start genom att vara just föräldralediga och vabba är en sak som gör att männen inte fattar vad som egentligen krävs. Och varför kvinnor sen sitter och undrar hur det blev så att hon har det största ansvaret. Ja för att det naturligt blir så när man är hemma med barnen. Det är i princip den största kvinnofällan vi har, undersökningar bekräftar ju detta eftersom de visar just att par är väldigt jämställda fram tills att man får barn, sen är mamman hemma mest och fortsätter sköta allt det som hon skötte medan hon var hemma med barnen.
Mannen behöver ta ett större ekonomiskt ansvar då det oftast är kvinnor som tar ut majoriteten av föräldraledighet, vab (graviditet) och annat som för att hon får back karriärsmässigt och få lägre pension. Såna saker ska han förstå och ta ansvar över utan att hon behöver be honom om pengar. Förstår du? Jag motsätter mig inte att det kan finnas konstellationer på detta koncept. Röda tråden handlar om män som självständigt ansvarstagande över sin familj.
Motsatsen är en man som vill ha delad ekonomi, han tjänar mer pengar än henne, hon tar ut föräldraledighet och går på knäna ekonomiskt. Den ickemaskulina mannen lägger pengarna på hög. Har ingen tanke på att spara till hennes pension utan hon får be om pengar till deras barns kläder. Allmänt misogyn.
Många förhållanden ser ut på det sättet. Mannen är lika vuxen som en bortskämd tonåring. Kör sitt race, delar ingenting. Kvinnan har skapat flödesschema för att han ska göra något. Vågar inte lämna barnen i hans vård för då riskerar de att råka illa ut, såna saker.
Män som är omhändertagande över sin kvinna (och kvinnor i samhället till viss nivå) är maskulina män. Håller du med eller motsätter du dig det?