Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
Nej, det är ingen trend.
Läste i en annan tråd en man som tyckte att "allt jag vill ha är lite sex" han gnällde och var ynklig. Kan föreställa mig att han behöver scheman i hemmet.
Fasen, jag tyckte synd om kvinnan i det förhållande. Det är väl den här icke-maskulina attityden som inte är någon man till gagn.
Ja, och det finns olika sätt att vara en ansvarstagande pappa.
För att förtydliga, tror att soft-girl trenden är en reaktion på kvinnors dubbelarbete.
Ett komplext ämne som det inte går att besvara med några rader. Generellt kan jag känna att vi behöver uppvärdera synen på den vita heterosexuella mannen. Det räcker med att läsa i denna tråd vilken svart och fördömande syn som många vill sprida över gruppen män. Ser man sen till bilden som media vill sprida av män så är det riktigt beklämmande.
Sen kan vi också ställa oss (oavsett man/kvinna) själva några frågor, vilka förebilder är vi själva, vad gör vi för att bidra till att få ett bättre samhälle, hur beter vi oss emot andra osv. Jag tror det behövs mer än bara en mamma och pappa för att uppfostra våra barn. Jag vill påstå att hela samhället måste vara med och visa vägen.
Angående förebilder så skulle det vara intressant att få höra exempel på manliga förebilder. Det är ofta det kommer upp men vem ska bestämma vad den bästa manliga förebilden är. Hur förebilderna ska vara, vem ska vara en förebild, vad är den rätta förebilden, måste man ha en förebild?
Landet Sverige vill låta som jämställt men just nu ser jag mest att man glorifierar de feminina insatserna, kanske dags att glorifiera den manliga nu. Som sagt, ämnet är mer komplext än så tror jag.
En maskulin man betraktar sig inte yvigt som ett offer för "feminina insatser" (vad nu det ska betyda)
Det här är ett problem med mansrollen. Allt ska placeras som en vågskål med kvinnor och att män hela tiden ska framstå som offer.
Män behöver ta hand om kvinnor bättre. Även med den generella attityden.
Jag tror att båda parterna i ett förhållande kan förvärvsarbeta och att mannen kan uppfattas som maskulin, (hemmafru har egentligen inget med saken att gör, det är ett av sätten som tvingar mannen till ansvarstagande).
Det jag reagerar över är att det skapats en felaktig bild. T ex Båda förvärvsarbetar, individuell ekonomi, hon kan leva på ruinens brant medan han lägger pengar på hög. Hon ansvarar över alla instanser såsom köpa kläder åt honom och barnen, städning, matlagning, handel, barnen, högtider, födelsedagar. Han hjälper till om hon organiserat upp. Han tjatar om att han "vill ha lite sex" då han börjar bli alltmer som ett barn i hennes ögon. Han är ett offer, speciellt för kvinnor och feminister. Han förväxlar maskulinitet med att ha en allmänt hätsk attityd mot kvinnor. Bekvämt och bra, tills hon vill ha skilsmässa förstås.
Det är inte en maskulin man. Jag tror vi behöver klargöra vad en maskulin man egentligen är.