• Anonym (Du)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Anonym (Ann) skrev 2025-02-24 14:56:43 följande:
    Några influencers på internet som inte orkar arbeta?

Nej, det är ingen trend. 
    Jag uppfattar det som en trend. Tror den har uppkommit då kvinnor förstått att ett jämställt förhållande för en man innebär att hon ska ansvara över förvärvsarbete samt ansvara över hemmets bestyr. Han kan hjälpa till om hon berättar vad som ska göras. Har hört om förhållanden där kvinnan styr upp mannens passivitet med att skapa scheman han kan följa. Missar han så täcker hon upp. Kvinnan organiserar semestrar, högtider och födelsedagar. Han kan köra bilen och då tycker han att han gör sitt. Hon blir som en mamma till en vuxen människa.
  • Anonym (Du)

Läste i en annan tråd en man som tyckte att "allt jag vill ha är lite sex" han gnällde och var ynklig. Kan föreställa mig att han behöver scheman i hemmet.

Fasen, jag tyckte synd om kvinnan i det förhållande. Det är väl den här icke-maskulina attityden som inte är någon man till gagn.

• Anonym (Du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-24 15:06:54 följande:
    Ja, och dagens killar är nog ännu sämre förberedda på att bli aktiva pappor än de lite äldre som föddes på sextio och sjuttiotalet. 
    Killarna i generation Z är mycket mer bortskämda och vana att få ägna sig åt datorspel i oändligt antal timmar. 
    Det kommer inte att bli många barn gjorda framöver, är mitt tips.

Den unga generationen ägnar sig mindre åt både alkohol och sex, jämfört med tidigare generationer,  vilket borde minska chanserna till att oönskade barn föds.
    Som du skriver, man skall ju inte skaffa barn om man inte vill, det är nog det viktigaste. Då bör de barn som föds ha ansvarstagande pappor. 

Ja, och det finns olika sätt att vara en ansvarstagande pappa. 

• Anonym (Du)
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-24 15:10:58 följande:
    Det får du gärna tro.

Just pga det markerade så vill kvinnor vara självförsörjande, för då kan de dra om det dragit en nitlott och fått en mansbebis på halsen, eller pga någon annan orsak.

De som lever på mannen har svårt att bara dra, de har ju inget att falla tillbaka på. 
    Ja, soft-girl trenden gör en kvinna beroende av en man ekonomiskt. Är förhållandet destruktivt så har hon sämre möjligheter att dra.
  • Anonym (Du)

För att förtydliga, tror att soft-girl trenden är en reaktion på kvinnors dubbelarbete.

• Anonym (Du)
    Postman skrev 2025-02-24 15:21:06 följande:

Ett komplext ämne som det inte går att besvara med några rader. Generellt kan jag känna att vi behöver uppvärdera synen på den vita heterosexuella mannen. Det räcker med att läsa i denna tråd vilken svart och fördömande syn som många vill sprida över gruppen män. Ser man sen till bilden som media vill sprida av män så är det riktigt beklämmande. 

Sen kan vi också ställa oss (oavsett man/kvinna) själva några frågor, vilka förebilder är vi själva, vad gör vi för att bidra till att få ett bättre samhälle, hur beter vi oss emot andra osv. Jag tror det behövs mer än bara en mamma och pappa för att uppfostra våra barn. Jag vill påstå att hela samhället måste vara med och visa vägen. 

Angående förebilder så skulle det vara intressant att få höra exempel på manliga förebilder. Det är ofta det kommer upp men vem ska bestämma vad den bästa manliga förebilden är. Hur förebilderna ska vara, vem ska vara en förebild, vad är den rätta förebilden, måste man ha en förebild?

Landet Sverige vill låta som jämställt men just nu ser jag mest att man glorifierar de feminina insatserna, kanske dags att glorifiera den manliga nu. Som sagt, ämnet är mer komplext än så tror jag. 

En maskulin man betraktar sig inte yvigt som ett offer för "feminina insatser" (vad nu det ska betyda) 

Det här är ett problem med mansrollen. Allt ska placeras som en vågskål med kvinnor och att män hela tiden ska framstå som offer. 

Män behöver ta hand om kvinnor bättre. Även med den generella attityden. 

• Anonym (Du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-24 15:26:26 följande:
    Självklart.
    Men tyvärr är generation z killar ofta soft boys de också.
    De är inte beredda på att vare sig försörja en familj eller att ta lika ansvar för barnen. De är inte så intresserade av barn.
    De är inte ens längre så intresserade av sex som tidigare generationers killar. Dagens unga har mycket mindre sex än tidiggare generationer. De dricker mindre alkhol. 
    Istället så ägnar de sig åt Streaming, Dataspel och träning. I varierande grad. 
    Har aldrig hört talas om soft-boys. Vad som än gör en lycklig antar jag, ingenting fel med det egentligen (om det nu inte drabbar en partner eller barn). Jag föredrar män som maskulina och ansvarstagande.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-24 15:21:13 följande:
    Det finns en internationell trend. Men jag tror inte den blir stark i Sverige. Av flera skäl. De svenska unga killarna i generation Z är uppfostrade till att vara mjuka och softa män, de är inte uppfostrade till att ta för sig, göra karriär och försörja en familj. De är oftast ganska bortskämda och vana med mycket fritid för gaming och netflix eller möjligen träning. Dessutom har vi betydligt lägre lönenivåer för högavlönad jobb , och högre skatt, om man jämför med tex USA , så det är mycket svårare för en kille i Sverige att tjäna så bra att han kan försörja en familj själv. Jag tror det finns ett antal tjejer i Sverige som skulle vilja vara en soft girl om de hittade rätt ung man, en ung man som kan ta ansvar för och försörja en hel familj, men det finns inte många sådana unga män i Sverige. 
    Jämställdhetsnormen i Sverige är också stark och de unga tjejerna känner sig pressade att bli framgångsrika och göra karriär. Många får prestationsångest och psykisk ohälsa. Därför faller vår födelsetal, kraftigt. 

Jag förstår att unga i Sverige idag  inte vill ha barn. Att jobba ,ofta pendla och vara borta från barnen båda föräldrarna i tio-tolv timmar per dag. Det är ju inte något bra liv för någon. 

Jag tror att båda parterna i ett förhållande kan förvärvsarbeta och att mannen kan uppfattas som maskulin, (hemmafru har egentligen inget med saken att gör, det är ett av sätten som tvingar mannen till ansvarstagande).

Det jag reagerar över är att det skapats en felaktig bild. T ex Båda förvärvsarbetar, individuell ekonomi, hon kan leva på ruinens brant medan han lägger pengar på hög. Hon ansvarar över alla instanser såsom köpa kläder åt honom och barnen, städning, matlagning, handel, barnen, högtider, födelsedagar. Han hjälper till om hon organiserat upp. Han tjatar om att han "vill ha lite sex" då han börjar bli alltmer som ett barn i hennes ögon. Han är ett offer, speciellt för kvinnor och feminister. Han förväxlar maskulinitet med att ha en allmänt hätsk attityd mot kvinnor. Bekvämt och bra, tills hon vill ha skilsmässa förstås.

Det är inte en maskulin man. Jag tror vi behöver klargöra vad en maskulin man egentligen är.

• Anonym (Du)
    Postman skrev 2025-02-24 15:36:47 följande:
    Offer vet jag inte vart du fick ifrån, inget jag nämnde. Majoriteten män tar hand om kvinnor. Jag kan då inte se något annat. Vad är det männen ska göra tycker du som de inte gör idag? Majoriteten män i vårt svenska samhälle är skötsamma män. Att det finns en grupp icke skötsamma män och kvinnor kommer vi aldrig komma ifrån. 
    Du benämner män som offer. Jag har identifierat två partier i din föregående skrift. Du märker det säkert inte själv då rollen faller naturligt för dig.

Du kan läsa det jag skrivit tidigare ang en beskrivning på en maskulin man. Någon alla beundrar. Kanske en bra förebild för dig?
  • Anonym (Du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-24 15:44:28 följande:
    Det finns ju många män som är väldigt ansvarstagande och vill ha fru och barn och tar hand om sin familj. Tyvärr är det inte lika många män som vill ha barn som det finns kvinnor som vill ha barn. 
    Detta är nog anledningen till att många kvinnor skaffar barn med män som inte är motiverade att bli bra och engagerade pappor, eller som helt enkelt inte har den förmågan. 
    De vill väldigt gärna ha barn, och de får ta de män som finns att välja på. 
    Tror många män vill ha barn. De har väl ett ok förhållande men när barnet väl kommer så förändras dynamiken. Hon upptäcker kanske att mannen intar en passiv roll och vill också bli omhändertagen av henne.

Vet inte om det egentligen handlar om oförmåga. Samma män verkar kapabla till förvärvsarbete. Kan ha att göra med en kultur. Jag förstår att killar vill bli soft-boys. Det tycker jag är bättre och ärligare än att ge sig i lag med en kvinna som ska föreställas bli deras pseudomamma.
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer