• Anonym (Du)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Jag tror också att actionfilmer har skapat en orealistisk bild av kvinnor. Såg någon film med en 40-kg Angelina jolie som kickar ner en bjässe till man. Hörde en man i min närhet att han ansåg att det bara handlade om fightingtekniken.

eller hur.

Det krävs inte mycket för att skada en kvinna, män förstår nog inte hur mycket mer muskelmassa de har.

• Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:11:41 följande:
    Om du inte ser att maskulina män och feminina kvinnor i allra högsta grad samspelar och påverkar varandra så kommer du missa helheten.
    Du har inte läst vad jag skrivit uppenbarligen.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 21:53:55 följande:
    Det finns fler män med ett större våldskapital. Tyvärr har samhället daltat med dessa män.
    Tycker det daltas med misogyna män. Män generellt behöver ha en bättre attityd och ta hand om kvinnor i samhället.
  • Anonym (Du)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:32:22 följande:

Föreställ dig att vara mammaledig med en trasig kropp och leva på försäkringskassan medans din man kräver att du fortfarande ska betala minst hälften av allt hemma för det inte alls hans problem att du  har fött barn och inte kan jobba på ett år...

Det låter fruktansvärt.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:30:40 följande:
    Dom flesta kvinnor röstar inte ens för hårdare lagar, snarare att dalta med packet
    Av nyfikenhet. Vad trycker du är en maskulin man? Och är det något du själv eftersträvar?
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 22:58:49 följande:
    En maskulin man tar hand om sin familj, men förutsätter såklart att han backas upp av sin feminina omhändertagande kvinna. Har du hört uttrycket 1+1=3

Idag är det tyvärr vanligare att 1+1=2. Man är mer mån om vad man får än vad man ger. Man pratar millimeterrättvisa. Man vill vara självständig och letar fel.
    Det var ingen direkt beskrivning av en maskulin man. "tar hand om sin familj" kan betyda vad som helst. Håller du med min beskrivning av en maskulin man?
  • Anonym (Du)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 22:37:18 följande:
    Ja vi kan inte ändra på vad människor röstar på.
    Men om jag var din flickvän och blev påhoppad av en man skulle du låta honom våldta mig bara för att kvinnor inte röstar för hårdare lagar?
    Har hört somliga män uttrycka sig med att kvinnor förtjänar att bli våldtagna för att de inte röstar på sd.

Min slutsats av det är då:

a, sd är kvinnofientliga.
    b, personen använder retoriken för att denne vill ha ut invandrare.
    c, personen är kvinnofientlig, värnar inte om kvinnor ett dyft
    d, försöker kompensera ett dåligt självförtroende med aggressivitet

Ingen maskulin man i mina ögon sedd, ganska ynklig man. Troligen en man som vill bli betraktad som ett barn i förhållande till en kvinna. Ingen omhändertagande man. En man som kvinnor gör rätt i att hålla sig borta från. Antagligen en sån där kuf som skyller låga födelsetal på kvinnor och i samma andetag hävdar att män inte är intresserade av barn.
  • Anonym (Du)
    Anonym (M) skrev 2025-02-25 13:09:55 följande:
    Fast du är medveten om att det är just de könsrollerna som skapar problemen att männen inte har någon koll på vad som behöver göras hemma, inte har koll på födelsedagar mm för att kvinnan sköter det. Kvinnan ska baka så att mannen tar hand om henne? 40-talet ringde och ville ha tillbaka sina könsnormer. 
    Som det ser ut idag så agerar mannen i ett förhållande många gånger helt oansvarigt . Han blir som en pseudotonåring i hemmet som inte behöver lyfta ett finger, gnäller om att han vill ha lite sex. Tycker kvinnan gör för mycket när hon julpyntar. Kvinnan ber om hjälp med saker som borde vara självklara för mannen egentligen såsom att sätta upp julbelysningen. Han har en större inkomst mer pengar att förfoga över, men väljer att inte dela med sig av den pengen till familjen. Kvinnan får be om ett tillskott om hon ska köpa kläder till deras barn.

Så nej, det är inte alls som på 40-talet, det är betydligt värre. En pseudotonåring utan ansvarstagande över sin familj är inte en maskulin man. Han kanske vill bli kallad för det, och försöker hävda sig med lite misogyni. Det är här det går fel. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-25 06:47:22 följande:

Många pojkar skäms bort, främst av sina mammor. Förr fick i princip alla unga män göra militärtjänsten och lära sig att bädda sängen och putsa skor . Och lite till. Är kanske dags att införa allmän värnplikt för alla män, igen. Vi behöver ju också fler soldater.

Och jag tror inte att vi behöver 40000 tjejsoldater som inte har den styrka som krävs, menstruerar och får grav järnbrist , vilket är ett stort problem för många av våra kvinnliga värnpliktiga.

Tycker att inte värnplikten ska stå för uppfostran av männen. Det behöver ske betydligt tidigare. Pappor borde vara en styrande förebild för framförallt pojkar. Inte att förväxlas med dominant, men åt det hållet. Pappor som bara lutar sig tillbaka och förväntar sig bli omhändertagen av sin kvinna, kanske tjatad på, skickar ett dåligt budskap till pojkar.

Kvinnor ska göra värnplikten anser jag. Det är ingenting som förändrar en dynamik hemmavid. Vet inte varför du tar upp menstruation, i så fall skulle inte en kvinna kunna göra många andra yrken heller. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (M) skrev 2025-02-25 17:04:45 följande:
    Fast det du tar upp är ju knappast något vanligt fenomen. Många män är ju just de som kanske sätter upp stjärnan på julgranen och sätter upp utegranen, eller för den delen klipper gräset och lagar bilen osv. Vad är skillnaden anser du egentligen?  Männen då ville ju också ha maten klar när de kom hem, de behövde tid att återhämta sig när de kom hem efter en jobbig dag så barnen var inte ens då hans ansvar. Hushållsarbetet var då också mycket tyngre och tidskrävande än vad det är idag men ändå fick hon sköta det själv.

Dessutom utöver det så skulle kvinnan också se till att se bra ut för sin man. Har du läst någon bok riktad till kvinnor på den tiden någon gång, hur de skulle sköta hem och barn och ta hand om sin man? Jag hade då inte velat leva som kvinna då. Tror du verkligen att det var norm att kvinnorna då fick bestämma över pengar mer än idag? Skillnaden idag är att en kvinna idag har alla möjligheter att försörja sig själv. 

Du är medveten om att det inte var förrän på 60-talet våldtäkt inom äktenskapet blev förbjudet, det var dessutom inte förrän på 80-talet som äktenskap slutade ses som en förmildrande orsak. Så att tro att män inte förväntade sig eller krävde sex på 40-talet oavsett vad de bidrog med är extremt naivt, det sågs faktiskt som en rättighet.

Ja, jag tycker det är värre idag än vad det var på 40-talet i somliga aspekter. Idag så finns det höga krav på hur en kvinna ska se ut. En kvinnas sk värde är oftast kopplat till hennes yttre. En kvinna får höra att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna då de inte röstat på sd. Kvinnor sköter gräsklippningen, städningen, barnpassningen, bilfixandet, hela klabbet. Mannen "hjälper till" Mannen och kvinnan har delad ekonomi, den skeva uppdelningen uppdagas när barn kommer. Kvinnan får be om fickpengar när hon tar det största lasset samt att hennes karriärsmöjligheter försämras. Mannen kan i bästa fall gå med på det.

Har en man satt upp en julbelysningen ute så är det antagligen för att det står en pseudomamma bakom och "ber om hjälp"

Kvinnor ska inte behöva känna sig hotade iom uttalanden om våldtäkt, andra män ska värna om kvinnor. Kvinnor ska inte behöva göra scheman eller flödesschemma åt mannen, kvinnor ska inte behöva be om pengar, utan det är uttänkt innan hon öppnar munnen.

Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer