• Anonym (Ts)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Sverige har problem med många unga män idag och mycket pekar på en avsaknad av en positiva maskulina figurer. Många män skulle jag säga blir vilseledda med att deras roll som man inte skulle spela någon viktig roll medan andra blir vilseledda med att meningen för dem skulle vara att jaga bekräftelse från kvinnor. Problemet ligger i att man idag inte uppfostrar pojkar med vägledning och glömmer snabbt bort vikten i hur det är att vara man. Många kriminella idag är oftast de som växt upp med en frånvarande fader eller ensamstående mamma. För andra män så väljer de att spendera sin tid i isolation, spela data spel eller titta på porr. Allt tyder på hur de uppfostras som små och att fadern eller en maskulin figur inte fanns där. I tv framstår män som dumma och klumpiga i jämförelse till kvinnorna vilket bara är pinsamt, det ska sägas att jag själv inte är född här i Sverige. Jag tycker det ger en aning förvirrande bild av hur de ses i media något man redan tidigt såg att man inte ville se upp till. I andra länder som tex Italien ser vi män med mer sammanhållning och självsäkerhet. Det mesta ligger i uppväxten och en positiv attityd till det maskulina där tycker jag som utlandsfödd att Sverige har en del att jobba på! Kvinnorna har en mer självklar bild och biologisk mening än männen så för dem finns inte samma problem även om barnlösheten ökar i väst. De yngre verkar trots se hur millennial generationen gick vilse, nu är det upp till dem att hitta den rätta vägen.

• Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
  • Anonym (Peter)

Vad är ditt förslag för att få män att vara närvarande i barnens liv och generellt vara förebilder?

• Tukt

Har du någon statistik eller liknande på det där? Är i mycket ett resonemang man hade på typ 70-80talet. Men är något man sällan hör i dag.

• TvillingmammaVästgöte

Jag såg på TV igår kväll. En engelsk pappa berättade hur han brukade bonda med sin son och lära honom om hur det är att vara man genom att gå på puben med sonen och spela biljard. Kanske något att införa?

• Anonym (Jaha)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-23 14:58:06 följande:

Jag såg på TV igår kväll. En engelsk pappa berättade hur han brukade bonda med sin son och lära honom om hur det är att vara man genom att gå på puben med sonen och spela biljard. Kanske något att införa?

Att lära sin son att gå på puben och lira biljard låter som väldigt torftig utbildning i konsten att vara man kan jag tycka. Bättre än inget förvisso men inte bra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Du)

Jag kan tro att det ligger något i det. Verkar som att en del män intar positionen som ett pseudobarn i ett förhållande. Läste precis någon som har problem i förhållande och uttryckte sig med att allt jag vill ha är lite sex.

Så i ett sånt förhållande blir då dynamiken att kvinnan givaren och mannen tagaren och den som ska tas hand om. Det borde vara två vuxna individer som agerar förebilder åt sina barn.

Män som klagar på att jämställdheten gått för långt och vill ha ett förhållande där hon tar hand om förvärvsarbete, hemarbete, tar hand om barnen, planerarna allt, högtider och semestrar. Delad ekonomi där han lägger pengar på hög och i övrigt kör ett individuellt, frånvarande race. Det blir ju skilsmässa naturligtvis. Hos pappan får barnen bara spela videospel om han inte hittar en ny kvinna som förväntas ta hand om alla.

Nästa generation män uppfostras då med samma tafatta "ta hand om mig" "annars så blir jag sur" sätt leder då till att han har en orimlig förväntan på samhället och kvinnor överlag.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-23 14:51:07 följande:

Vad är ditt förslag för att få män att vara närvarande i barnens liv och generellt vara förebilder?

Män måste hitta sin egen väg först och åtminstone försöka att inte bli så påverkade eller gå på vad kvinnorna säger hur män ska vara. Har man en klar kompass vad som är rätt och fel vilket många manliga förebilder förespråkar så har man något att utgå ifrån. Börja man ta till sig istället för att förlöjliga dem så kan man börja lära ut så som man lever. Vi ser tex inte så många som Joe Rogan eller Jordan Peterson i Sverige som pratar om det. Jag tror att man måste börja med sig själv först och se framför sig vad är en bra maskulin karaktär för mig, kan man ta till sig det så kan sen lära ut det.
  • Anonym (Du)

Jag har funderat på skolskjutaren en hel del. Vad är det som driver en man till att döda på det sättet. Av allt att döma så verkade han vara frustrerad för att han ansåg sig ha rätt till att bli omhändertagen av staten. Han blev arg

Hur kan vi skapa individer som faktiskt inte har såna orimliga förväntningar? Jag antar att han blev skapad, antagligen via en uppfostran där att han blivit omhändertagen av en mamma (som möjligen tagit hand om hans pappa också) inga krav har ställts på honom. han blev så pass omhändertagen att det etsade sig fast som ett personlighetsdrag.

• Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 15:39:44 följande:
    Män måste hitta sin egen väg först och åtminstone försöka att inte bli så påverkade eller gå på vad kvinnorna säger hur män ska vara. Har man en klar kompass vad som är rätt och fel vilket många manliga förebilder förespråkar så har man något att utgå ifrån. Börja man ta till sig istället för att förlöjliga dem så kan man börja lära ut så som man lever. Vi ser tex inte så många som Joe Rogan eller Jordan Peterson i Sverige som pratar om det. Jag tror att man måste börja med sig själv först och se framför sig vad är en bra maskulin karaktär för mig, kan man ta till sig det så kan sen lära ut det.
    Jag trodde de karaktärerna du beskriver klassas som generellt dåliga förebilder för män. Eller vad menar du med "maskulin karaktär"
  • Anonym (70 talist)

Börja kalla alla småpojkar (ålder som män) för fikusar som spelar tv/data hela dagarna.

Finns det något mer osexigt?

Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer