• Anonym (Ts)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Sverige har problem med många unga män idag och mycket pekar på en avsaknad av en positiva maskulina figurer. Många män skulle jag säga blir vilseledda med att deras roll som man inte skulle spela någon viktig roll medan andra blir vilseledda med att meningen för dem skulle vara att jaga bekräftelse från kvinnor. Problemet ligger i att man idag inte uppfostrar pojkar med vägledning och glömmer snabbt bort vikten i hur det är att vara man. Många kriminella idag är oftast de som växt upp med en frånvarande fader eller ensamstående mamma. För andra män så väljer de att spendera sin tid i isolation, spela data spel eller titta på porr. Allt tyder på hur de uppfostras som små och att fadern eller en maskulin figur inte fanns där. I tv framstår män som dumma och klumpiga i jämförelse till kvinnorna vilket bara är pinsamt, det ska sägas att jag själv inte är född här i Sverige. Jag tycker det ger en aning förvirrande bild av hur de ses i media något man redan tidigt såg att man inte ville se upp till. I andra länder som tex Italien ser vi män med mer sammanhållning och självsäkerhet. Det mesta ligger i uppväxten och en positiv attityd till det maskulina där tycker jag som utlandsfödd att Sverige har en del att jobba på! Kvinnorna har en mer självklar bild och biologisk mening än männen så för dem finns inte samma problem även om barnlösheten ökar i väst. De yngre verkar trots se hur millennial generationen gick vilse, nu är det upp till dem att hitta den rätta vägen.

• Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer
  • Anonym (Peter)

Men vad föreslås för att män inte ska skaffa barn de sen inte ansvarar för?

• Anonym (Ts)
    Anonym (5641) skrev 2025-02-23 17:37:00 följande:

Tror de störta problemet att män inte gör lumpen. 
    De har fått dom mest konstiga männen helt plötsligt ta ansvar. 
    Vill endå påstå från mitten av 90 talet tills nu är dom flesta barn ungdomarna så jävla sönder curlade

Jo håller med till viss del. I militären får man lära sig diciplin, struktur samt hur det är att samarbeta i grupp. Det är ju inte så mycket i jobb eller skolan idag som vägleder män annars.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 15:39:44 följande:
    Män måste hitta sin egen väg först och åtminstone försöka att inte bli så påverkade eller gå på vad kvinnorna säger hur män ska vara. Har man en klar kompass vad som är rätt och fel vilket många manliga förebilder förespråkar så har man något att utgå ifrån. Börja man ta till sig istället för att förlöjliga dem så kan man börja lära ut så som man lever. Vi ser tex inte så många som Joe Rogan eller Jordan Peterson i Sverige som pratar om det. Jag tror att man måste börja med sig själv först och se framför sig vad är en bra maskulin karaktär för mig, kan man ta till sig det så kan sen lära ut det.
    Joe Rocan växte väl upp utan sin (våldsamma) pappa, ochJordan Peterson har ett minst sagt turbulent privatliv så vet inte hur du får in dem här. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 18:09:59 följande:
    Har inte samhällets för slappa förväntningar på män? Jag tror det mer handlar om vägledning och känna sig trygg i sin maskulinitet är grunden, utan den så blir det svårt för många att ta hand om kvinnor. De som agerar i våld eller respektlöshet mot samhället eller kvinnor har inte hittat den rätta vägen. Föräldrar idag uppfostrar barnen alldeles för slappt och låter dem komma undan med så mycket. Ja pojkar brukar vanligtvis lyssna mer på en man som säger åt dem än en mamma, det är nog just därför de behöver andra män som ger dem strukturer och diciplin. Tycker Zlatan har gett en bra inspiration till de yngre hur man kan lyckas. I USA finns det flera exempel som Will Smith, Morgan Freeman, Brad Pitt osv

Jag tror att pappor som sätter sig ner och låter sig bli omhändertagna av en kvinna och har en allmänt misogyn attityd mot kvinnor är dåliga förebilder.

Tittar man på forskning inom området barnuppfostran så är det de föräldrar som har en dominant attityd mot sina barn som skapar utåtagerande, aggressiva barn som inte kan tolka sina känslor. T ex en pojke som har haft en icketolerant dominant uppfostran blir också en person som försöker uppnå föräldrarnas förväntan men misslyckas på vägen, mår dåligt och känner sig otillräcklig, vilket visar sig på andra sätt såsom aggressivitet och depression.

Har ingen aning hur dina exempel uppfostrar sina barn. Pitt misshandlade väl sina barn. Typexempel på dålig uppfostran då slutresultatet blir bara ett "håll käften och gör som jag säger" vi ser ju hur det blev, skilsmässa och ett barn som inte vill ha kontakt med honom.

Sen så behöver man sätta gränser för barn. Barn ska inte kunna kalla sin mamma för en fitta eller anamma en misogyn attityd. Här behöver pappan isf sätta gränser. inte via våld.

• Anonym (Du)
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-23 18:17:55 följande:
    Joe Rocan växte väl upp utan sin (våldsamma) pappa, ochJordan Peterson har ett minst sagt turbulent privatliv så vet inte hur du får in dem här. 
    Antar att rogan är aggressiv mot kvinnor och misogyn? Inte särskilt maskulint. Men jag förstår att somliga svaga män förväxlar en hätsk hållning mot kvinnor som något "maskulint" det är ett vanligt missförstånd tyvärr.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-23 17:54:51 följande:
    Känner en man som gjort militärtjänstgöring och tjänstgjort i krig. Allt fungerar bra så länge man befinner sig i ordnade förhållanden där det enda man behöver göra är att följa order, man får sin mat ordnad, alternativt på order av andra. Komma från det till en situation där man själv tvingas axla ansvar är säkert traumatiskt. Han ville ta livet av sig och hoppade av allt ansvarstagande för sin familj. Det blev för svårt. Slutade bara jobba, orkade inte. Förstörde för sig själv i högsta grad.

Tror inte lumpen är särskilt maskulint bildande. Det lär bara män att följa order från någon högre upp. Sen blir det frugan. (Nu inte sagt att lumpen är något alla borde göra)
    Att göra lumpen och att hamna i en situation av o-fred är två helt olika saker. Att göra lumpen är nyttigt och fostrande på många olika sätt. Många trivs och utvecklas enormt som individer. 
    Dock innebär det inte per automatik att man klarar ett skarpt läge. 
    Jag gjorde lumpen på slutet av 80-talet när ryssen var farlig (då också) men har aldrig någonsin varit med om en sådan sammanhållning som då.
    Nu ligger min son i lumpen och han verkar uppleva samma sak som jag gjorde.
    Lumpen är en utbildning som förbereder en för skarpt läge men inte alla klarar omställningen. 
    Jag är nu för gammal men skulle lätt klara min tjänst med lite uppfräschning och skulle vi hamna där är jag helt beredd att försvara mitt land.
    Vi ska inte vika ner oss för hot utifrån. 
    Tyvärr så ser det ju nu ut som ett misstag med Nato när pajasen Trump ändrar åsikt ett par gånger om dagen, Vi ska nog förlita oss mer på EU än Nato.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-02-23 19:24:16 följande:
    Att göra lumpen och att hamna i en situation av o-fred är två helt olika saker. Att göra lumpen är nyttigt och fostrande på många olika sätt. Många trivs och utvecklas enormt som individer. 
    Dock innebär det inte per automatik att man klarar ett skarpt läge. 
    Jag gjorde lumpen på slutet av 80-talet när ryssen var farlig (då också) men har aldrig någonsin varit med om en sådan sammanhållning som då.
    Nu ligger min son i lumpen och han verkar uppleva samma sak som jag gjorde.
    Lumpen är en utbildning som förbereder en för skarpt läge men inte alla klarar omställningen. 
    Jag är nu för gammal men skulle lätt klara min tjänst med lite uppfräschning och skulle vi hamna där är jag helt beredd att försvara mitt land.
    Vi ska inte vika ner oss för hot utifrån. 
    Tyvärr så ser det ju nu ut som ett misstag med Nato när pajasen Trump ändrar åsikt ett par gånger om dagen, Vi ska nog förlita oss mer på EU än Nato.
    Ha skoj betyder inte att (lumpen) nödvändigtvis skapar ansvarstagande män. En militärtjänstgöring handlar om att lyda order. Få måltider på bestämda tidpunkter, bli tillsagd att göra ditten och datten. Det någon lär sig då är att bli omhändertagen, detta kan då appliceras på dynamiken i ett förhållande med en kvinna.

Sen så kan lumpen fostra män i det avseendet att man inte uppför sig si eller så. Att man förväntas respektera andra. Men det borde en pappa (och mamma) kunna ha förmågan att implementera hos sitt barn.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-23 19:42:37 följande:
    Ha skoj betyder inte att (lumpen) nödvändigtvis skapar ansvarstagande män. En militärtjänstgöring handlar om att lyda order. Få måltider på bestämda tidpunkter, bli tillsagd att göra ditten och datten. Det någon lär sig då är att bli omhändertagen, detta kan då appliceras på dynamiken i ett förhållande med en kvinna.

Sen så kan lumpen fostra män i det avseendet att man inte uppför sig si eller så. Att man förväntas respektera andra. Men det borde en pappa (och mamma) kunna ha förmågan att implementera hos sitt barn.
    Att få det från sina föräldrar eller att få det som order i grupp med andra är en väldig skillnad.
    Vi som befälselever som oftast hade jobbar ett år innan inryckning såg tyvärr redan då en väldig skillnad på de som kom direkt från gymnasium.
    Det fanns till och med de som vägrade sitta eldvakt så att alla skulle få sova i värme, bara för att de skulle få sova själva. 
    I ett civilt liv hade det inneburit gängspö.
    I vårt fall innebar det att vi fyllde hans sovsäck med snö som sakta fick smälta, hahaha.
    Sitter man tufft till så måste man kunna lita på de man har omkring sig.
    Ju tuffare det blir desto mer tillit behövs
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-23 18:17:55 följande:
    Menar inte att man nödvändigtvis måste växa upp med en far för att lyckas men då behöver man andra förebilder eller inflytande. Att bli så framgångsrik kräver arbete och tålamod vilket många tyvärr saknar. Peterson lyfter fram mycket i att männen saknar struktur och ansvar precis som redan nämnts skillnaden är att han menar att de behöver mer inflytande från andra män i tidig ålder åtminstone positiva förebilder.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-23 22:03:07 följande:
    Menar inte att man nödvändigtvis måste växa upp med en far för att lyckas men då behöver man andra förebilder eller inflytande. Att bli så framgångsrik kräver arbete och tålamod vilket många tyvärr saknar. Peterson lyfter fram mycket i att männen saknar struktur och ansvar precis som redan nämnts skillnaden är att han menar att de behöver mer inflytande från andra män i tidig ålder åtminstone positiva förebilder.
    Ja -så hur får vi män att ansvara för de barn de skaffar eller bli goda föredömen?
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer