Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Jag såg på TV igår kväll. En engelsk pappa berättade hur han brukade bonda med sin son och lära honom om hur det är att vara man genom att gå på puben med sonen och spela biljard. Kanske något att införa?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 12:22:31 följande:
    Hur skapas en närvarande fadersgestalt då? En fadersgestalt som på olika sätt tvingas vara närvarande och tvingas uppfostra sina barn är en ganska dålig pappa från start. Hur ska män bli mer ansvarstagande?

Vi får väl gå tillbaks till det som gällde förr. Inga barn innan man gift sig.

Då blir det lite mer genomtänkt, från både mamman och pappans håll.  förhoppningsvis.

Å andra sidan skulle nog inte många barn födas .

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 13:30:37 följande:
    Hur kan man lägga en förväntan på män att ta ansvar för sin familj? Som det ser ut nu så vill en man ha en kvinna och barn men bli betraktad som ett barn i ekvationen. Visst, han kanske tar ut föräldraledighet men behöver styrning och bli tillsagd. dvs bli omhändertagen av en kvinna. Kvinnan ledsnar på att ta hand om sin partner som en bortskämd tonåring och väljer att skilja sig.

Bilden av maskulinitet idag verkar handla om att fortfarande förväntar dig att bli omhändertagen av en kvinna såsom ett barn. Hålla hårt i den högre (mans)lönen förvänta sig att hon styr upp hans sysslor i hemmet. Bli tillsagd att sätta upp julbelysningen (i stället för att göra det självmant) Kanske ta föräldraledighet

Den enda skillnaden någon som föreställer sig vara maskulin kontra ickemaskulin verkar vara att den sk maskulina tror det handlar om att ha en hätsk, misogyn attityd mot kvinnor.

En maskulin man tar hand om sin kvinna och kvinnor överlag. En attityd där han sätter kvinnor i livbåtarna först. När han friar gör han det storslaget. Han ser till så att sin kvinna har det ekonomiskt bra ställt om han går bort. Gemensam ekonomi naturligtvis då han med mer pengar förväntas försörja henne. Han kommer ihåg födelsedagar och firar årsdagar, uppvaktar och tar hem blommor till frun. Har tonårsbarnen en attityd mot mamman så styr han upp och ger konsekvenser dvs uppfostrar. Kärleksfull mot sina barn. Lagar hon mat och den råkar vara äcklig så äter han och håller god min. Dvs ingen barnrumpa utan en stark fyr.

Jag tror faktiskt inte att män vill ha barn i samma utsträckning som kvinnor vill ha barn .

Många män vill inte alls ha barn om de förväntas göra hälften av allt praktiskt med barnen, och en del kanske kan tänka sig ett barn men inte mer. 

Sen finns det naturligtvis män som älskar att ta hand om barn men jag tror att de är färre än antalet kvinnor som älskar att ta hand om barn. 

Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer