• Anonym (Du)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

ClumsySmurf skrev 2025-02-24 19:53:06 följande:
    Du framställer män som barn.
    Anonym (Du) skrev 2025-02-23 16:47:39 följande:

Tror att män som innehar ett polariserande tänk mellan könen bidrar negativt till ett bra förhållande med en kvinna (borde vara självklart)

Tycker att män i större grad ska vara omhändertagande om sin kvinna och kvinnor överlag. I dagens läge så har förväntningarna förändrats. Kvinnor förväntas omhänderta mannen på samma sätt som ett barn. Det här barnet jobbar, tjänar en bunt pengar men lever som en tonåring under samma tag med egen ekonomi, blir tillsagd att göra saker, tjatar om sex. Vid högtider t ex julafton så är det kvinnan som ber mannen sätta upp julbelysningen utomhus. Mannen tycker att han bidrar för att han har blivit tillsagd. Sexet sinar då bilden av mannen likställs i kvinnans ögon med att han är ett barn vars behov ska tillfredsställas. Ett utnyttjande av kvinnans omhändertagande. Kvinnan köper hans kläder och ser till att han tar ansvar.

Nej, jag tycker inte ett sånt scenario är särskilt positivt eller maskulint eller en bra förebild för barn. Tror det är ett resultat av en generation kvinnor som började förvärvsarbeta och sköta hushållet samt barn.

Jag förstår att både en man och kvinna vill ha egna pengar och friheten det innebär. Men då krävs också att båda vuxna tar ansvar för hus och hem utan att någon behöver styra upp saken. Vi ser ju en återgång till hemmafru-eran, hela tänket handlar ju om att män ska ta ansvar. -på något sätt- via skilsmässa i somliga fall.

Inte maskulina män. 
  • Anonym (Du)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-24 20:15:38 följande:
    Ja delvis är det så, de behöver en struktur som håller dem samman, de får en grupp som de måste förhålla sig till. Sen handlar det mesta om att hitta ett syfte med livet som är större än att bara göra onödiga saker. Många jobb idag verkar inte vara så meningsfulla utan de finns mest för att det ska gå runt. Jag vet två yngre män kände sig vilsna men som sedan hittade sitt syfte i militären. Man såg  på dem hur de lyste och att de verkade ha hittat sina roller. Bra för dem men som sagt militären kanske inte är för alla.
    Majoriteten av yrken handlar om att oinspirerat knoga på. Maskulina män accepterar det för att det är nödvändigt för familjens skull. Dvs ansvarstagande.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 20:23:37 följande:

Pojkar och mäns problem är idag att dom är rejält nedprioriterade. Det är väl ända gruppen som dessutom är ok att generalisera, kritisera och trycka ner.

Vi som är äldre män har växt upp på ett helt annat sätt och har utvecklat vår personlighet i en tid som respekterade män, även på det generella planet.

Dagens unga män får höra ideligen kritik och det är fel på det mesta. Dessutom matas dom med att kvinnorna minsann klarar sig utmärkt utan dom. Så var det inte förr.

På vilket sätt då? Det du skriver presenteras hela tiden som en allmän sanning, men verkligheten ser annorlunda ut. Pojkar och mäns problem har i princip samma prioriteringsgrad som kvinnors problem.

Män ska hela tiden avmaskulinera sig genom att framställa män som offer, oförmögna till att bidra till en förändring. Klaga går ju. Hela tiden skylla på någon annan grupp (feminister är väl det klassiska) 

Det är inte speciellt synd om män. Många män har intagit en roll där han förväntar sig bli omhändertagen av en kvinna. Allmänt inkapabla och behöver en kvinna som uträttar syssloscheman. Komma ihåg födelsedagar är bara att glömma, han kör sitt race, för sig själv enbart.

Det är dags att mansrollen återtar sin maskulinitet anser jag.
  • Anonym (Du)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 20:57:27 följande:

Maskulinitet som maskulinitet.
    För mig innebär det att min man kommer vara den stora tryggheten i livet och att jag alltid kan lita på honom.
    Är jag i fara? Vill jag att han finns där.
    Har jag blivit sjuk i cancer? Vill jag att han finns där.
    Blir arbetslös? Vill jag att han finns där.
    Bra pappa till barnen.
    Jag förstår inte varför det är så svårt ?  Det är vad mannens roll alltid har varit att faktiskt skydda och ta hand om sin familj.

Som samhällsmedborgare.
    Männen som låtsas som att dom inte ser när en ung tjej eller kvinna blir sexuellt trakasserad är väl det mest patetiska vi har?  Vi lever i ett land där en ung tjej kan bli påhoppad på tunnelbanan bland 50 personer utan att någon agerar mot gärningsmannen, en ung pojke kan bli rånad  bland människor utan att någon agerar. 
    Ett samhälle med omanliga män är ett farligt samhälle eftersom dåliga män får härja fritt utan att bli hindrande.
    Om ett samhälle består två typ av män å ena sidan den omanliga, svaga som inte tar ansvar och andra sidan den med stark vålds kapital, kriminell, våldtäktsman osv.. Vem av dessa två tror du kommer vinna över samhället?.

Ja, mannen som beskyddare över sin kvinna och kvinnor överlag. Har sett någon artikel som berättade om en kvinna som blivit våldtagen. Alla kommentarer kom i princip från män. Om någon man har något att säga om en kvinna som blir våldtagen så handlar det mest om att de vill driva en rasistiskt narrativ. Kvinnan struntas det i egentligen. När det gäller pojkars dåliga studieresultat så finns det en bunt män som genast är där och gnäller för att förväntningarna ligger på kvinnor att fixa. Inga egna idéer, bara klagan. Inga åtgärder är någonsin bra för att det då har kommit från en kvinna. Det duger liksom inte. Bara gnäll. Så otroligt omanligt.

Kvinnor förväntas av män att ta hand om män. Kvinnor gör sitt bästa för att uppfylla den rollen för de har blivit uppfostrade till det. Männen måste börja ta plats och sluta gnälla, ta av sig den där offerkoftan, faktiskt bidra med ansvarstagande.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 21:12:54 följande:
    Ja, mannen som beskyddare över sin kvinna och kvinnor överlag. Har sett någon artikel som berättade om en kvinna som blivit våldtagen. Alla kommentarer kom i princip från män. Om någon man har något att säga om en kvinna som blir våldtagen så handlar det mest om att de vill driva en rasistiskt narrativ. Kvinnan struntas det i egentligen. När det gäller pojkars dåliga studieresultat så finns det en bunt män som genast är där och gnäller för att förväntningarna ligger på kvinnor att fixa. Inga egna idéer, bara klagan. Inga åtgärder är någonsin bra för att det då har kommit från en kvinna. Det duger liksom inte. Bara gnäll. Så otroligt omanligt.

Kvinnor förväntas av män att ta hand om män. Kvinnor gör sitt bästa för att uppfylla den rollen för de har blivit uppfostrade till det. Männen måste börja ta plats och sluta gnälla, ta av sig den där offerkoftan, faktiskt bidra med ansvarstagande.
    *Alla kommentarer kom i princip från kvinnor ska det stå, i princip ointressant för män tydligen.
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 21:18:44 följande:

Galet många bittra kvinnor som bara klagar och kritiserar män. Hur blev det så?

Är det synd om män tycker du?

Låter mest som att "män har så svårt att ta kritik"
  • Anonym (Du)

Tycker att om män faktiskt vill bli omhändertagna av kvinnor och få scheman utformade av kvinnan i relationen, bli tillsagda och fördelade arbetsuppgifter, så ska de naturligtvis inte eftersträva saker som manlighet och maskulinitet.

Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

• Anonym (Du)
    Anonym (M) skrev 2025-02-24 21:33:06 följande:

Men snälla det är väl inte en mans uppgift att ta hand om kvinnan? Det är både mannens och kvinnans uppgift att ta hand om varandra det är det som är en relation. Att stå upp mot dumma personer handlar inte om manlighet utan om civilkurage, oavsett om man är man eller kvinna. 

Jag vill inte tillbaka till en tid där män sågs som beskyddaren och försörjaren av sin kvinna. Alla vill väl känna sig beskyddade, trygga och omhändertagna ibland,.även män. 

Det stora problemet är väl snarare konflikterna mellan de gamla könsnormerna och de nya som inte passar ihop och skapar problem. Som kvinnor som försöker ta på sig rollen som den perfekta hemmafrun samtidigt som hon jobber heltid. Mannen som ser sig själv som beskyddaren och försörjaren men där familjen inte kan leva på bara en lön och skydda familjen från vad? Byråkrati, stress och skulder som växer som väl är de största farorna för den vanliga svenssonfamiljen idag, det är inte direkt saker som kräver råstyrka. 

Jag anser att det är en man uppgift att ta hand om en kvinna.  Hon kan ta hand om honom också, kanske baka något han gillar eller annat. Mannen ska stå för det främsta ansvaret ekonomiskt och i övrigt beskyddande för kvinnan.  

Idag så tar kvinnan hand om mannen, fixar scheman så han gör något, påminner om hans mors födelsedag. Mannen lutar sig tillbaka och gör som han blir tillsagd, han intar en offerroll där det är synd om honom och män överlag, ynkar för att "allt han vill ha är lite sex" som jag såg i en annan tråd.

Men jag förstår att det är olika. Det är min bild av en maskulin man (ovan)
  • Anonym (Du)
    Anonym (Man5) skrev 2025-02-24 21:35:58 följande:

Låter mest som att du varit negativ gentemot män genomgående i tråden. Du skrev även att män måste ta hand om sina kvinnor bättre och att det är maskulint. 

Vi män anser att det är feminint när kvinnorna även tar hand om sina män.

Jaha, utformat scheman för att han ska ansvara för hushållssysslor? Det är kärlek det. Det vi avhandlar i tråden handlar om vad som anses maskulint och maskulina förebilder. Jag kan bidra i en annan tråd om hur jag tycker att kvinnor borde ta hand om sina män.

Ja, jag kritiserar många män för att jag tror att bilden av en maskulin man handlar om att uppvisa en generellt hätsk attityd mot kvinnor. Jag ämnar klargöra min bild (och troligen andras också) över hur en maskulin man är.
  • Anonym (Du)
    Anonym (......) skrev 2025-02-24 21:36:53 följande:

Jadu, känner inte du att Sverige har misslyckats med männen när kvinnor och små flickor inför publik blir våldtagna utan att någon ingriper?
    För mig visar det att manligheten i Sverige har nått botten, hur mår man som man när man själv har bevittnat en våldtäkt på en 14 åring på bussen utan att ingripa och stoppa det? Har svårt att tro att en man mår bra av att känna sig så feg, svag och omanlig att min inte ens vågar stoppa en våldtäkt på bussen...

Våldtagna kvinnan ropade på hjälp - ingen ingrep - P4 Uppland | Sveriges Radio

Skrek på hjälp under våldtäkt ? folk gick förbi | SVT Nyheter

Flicka misstänkt våldtagen på nattbuss ? ingen ingrep

Ja, svenska män har varit på nedgång gällande civilkurage. Jag antar att en svensk man tycker att en 50kg kvinna ska försvara honom. De länkarna du bidrar med är ett tecken på en allmän misogyn attityd mot kvinnor dessutom. Män behöver förändra den attityden och värna om kvinnor på ett bättre sätt i samhället.
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer