• Anonym (TS)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Jag och mina barns pappa är i en vild diskussion om våra barns framtida fritidsaktiviteter. För min man är en viss idrott en identitet, ens liv och något mer eller mindre gudalikt. 

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. Han är uppvuxen med det med alla sina tre syskon. Alla deras (syskonen) barn har också ägnat sig åt denna sport och nu kräver han att mina barn ska göra samma sak. Min partner hävdar att det är viktigt att röra sig? han utövar aldrig sporten själv, han tränar aldrig själv däremot går han, hans kompisar och syskon och tittar på sporten och dricker öl. Jag har svårt att se det hälsosamma med detta. Jag tycker barnen kan gå på typ gymnastik som ligger 5 minuter ifrån oss med en promenad?. Barnen kan gå dit själva efter förskolan. Den andra aktiviteten kräver att man skjutsar, åker på matcher varje helg m.m

Jag säger att vi kan cykla tillsammans med barnen så kan vi röra oss med barnen så vi själva får motion istället. Han blir arg och upprörd. Hur ska jag få honom att förstå det orimliga i detta? Framför allt att det är snordyrt och jag inte vill betala det kalaset. 

• Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter
  • Anonym (TS)

Ska stå efter skolan och inte förskolan. :) 

• Anonym (1)

Inte svårare än så att vill han detta så får han skjutsa och vara delaktigt.

Barn ska få syssla med sånt som dom vill. 

• Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2025-01-08 20:04:37 följande:

Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2025-01-08 20:04:37 följande:

Barnen har inte efterfrågat detta. Och nej, man kan inte erbjuda sina barn allt dom vill. Jag betalar inte sådär mycket per barn per år. 
  • Bakabulle90

Vad tycker barnen själva? går de i skolan, så är de ju stora nog att åtminstone uttrycka någon tanke om vad de kan tänkas vilja pröva på eller inte. :)

jag har själv vissa idrotter som jag älskar och hoppas lite extra att mina barn ska vilja spela, men jag låter dem ändå välja själva vad de vill testa på och vad de sedan vill fortsätta med :)  

• Studentpappa

Klart man till viss del kan styra vad barn sysslar med men något måste finns såklart inte. Ett intresse måste ju finnas från barnen.

Men nog är det roligt att vara delaktig i barnens idrott och ja det tar tid, men skapar också en väldigt bra gemenskap med barnen. Vi har två i gymnastik, där är det också mycket skjutsa och tävlingar och engagemang och den ena spelar också fotboll och mamman är lagledare, jag har varit tränare.

Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2025-01-08 20:18:16 följande:

Klart man till viss del kan styra vad barn sysslar med men något måste finns såklart inte. Ett intresse måste ju finnas från barnen.

Men nog är det roligt att vara delaktig i barnens idrott och ja det tar tid, men skapar också en väldigt bra gemenskap med barnen. Vi har två i gymnastik, där är det också mycket skjutsa och tävlingar och engagemang och den ena spelar också fotboll och mamman är lagledare, jag har varit tränare.

Det är billiga sporter och troligtvis är det träningar på samma ställe varje vecka. Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
  • Jemp

Ni får ju delvis förhålla er till vad barnen vill.
    Jag har förståelse för att man vill introducera sina intressen för barnen. Å andra sidan också förståelse för att man kan dra sig för att ta initiativ till de mest krävande sporterna. Sammanfattningsvis uppfattar jag det som att ni är två extremer åt olika håll och borde närma er varandra lite mer åt mitten, men framförallt låta barnen styra till större del. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:08:27 följande:
    Barnen har inte efterfrågat detta. Och nej, man kan inte erbjuda sina barn allt dom vill. Jag betalar inte sådär mycket per barn per år. 
    Låt din man stå för kalaset och bara om barnen vill. Han kan ändå inte tvinga dem.
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
    Det är billiga sporter och troligtvis är det träningar på samma ställe varje vecka. Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Ja inte är det något vi går på knäna över, och träningen är normalt på samma ställe då man har en fast fotbollsplan och en egen hall för gymnastik. Skulle ju vara lite orimligt att ha flera. 

Att ha match varje helg är ju normalt i fotboll. Sen är ju träningar kvällar och helger då tränarna också har jobb att sköta.

Vill din man sluta tidigare för att skjutsa får han väl göra det eller? Det är väl inget du behöver ställa upp på?
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter