Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Konflikt om idrottsaktiviteter

Klart man till viss del kan styra vad barn sysslar med men något måste finns såklart inte. Ett intresse måste ju finnas från barnen.

Men nog är det roligt att vara delaktig i barnens idrott och ja det tar tid, men skapar också en väldigt bra gemenskap med barnen. Vi har två i gymnastik, där är det också mycket skjutsa och tävlingar och engagemang och den ena spelar också fotboll och mamman är lagledare, jag har varit tränare.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
    Det är billiga sporter och troligtvis är det träningar på samma ställe varje vecka. Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Ja inte är det något vi går på knäna över, och träningen är normalt på samma ställe då man har en fast fotbollsplan och en egen hall för gymnastik. Skulle ju vara lite orimligt att ha flera. 

Att ha match varje helg är ju normalt i fotboll. Sen är ju träningar kvällar och helger då tränarna också har jobb att sköta.

Vill din man sluta tidigare för att skjutsa får han väl göra det eller? Det är väl inget du behöver ställa upp på?
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 09:37:29 följande:
    För två barn blir detta över 40 tusen om året för en fritidsaktivitet och att man inte har en eget liv, man kan inte ha ett vanligt arbete. 
    Har ni väldigt långt till ishallen eller varför går det inte ha ett vanligt arbete? Jag är bara nyfiken, jag känner många som har ungar i både alpint och hockey men ändå vettiga jobb. Sen att dom måste stå i en skidbacke och huttra varje helg är inget jag avundas Cool
  • Studentpappa
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:29:37 följande:
    Det där är nog väldigt olika i olika städer.

Min son har t ex fotbollsträning ca 3 kommuner bort i Upplands väsby. Han kan inte ta sig dit eller hem själv. Skulle man då ha ett annat barn med andra tider skulle det bli extremt mkt skjutsande.

Bor man i en småstad är allting förmodligen närmare till hands. 

Anonym (Hockeymorsa) skrev 2025-01-09 12:45:24 följande:
    Det är inga som helst problem att inte vara med på exakt varje träning eller exakt varje match. De flesta i mina barns lag håller på med minst en sport till, vissa två, och ibland krockar det. Ibland är det nej pga annat. 

Vi hade inga planer på att bli hockeyföräldrar utan anmälde barnen för att de skulle lära sig att åka skridskor. 

Vad vill barnet i fråga? Hur gammalt är barnet? De flesta idrotter (så även hockeyn) brukar ha att man kan testa ett par gånger innan man behöver betala. I början (om barnet är litet) kostar det inte speciellt mycket heller och väldigt mycket utrustning går att hitta begagnat i bra skick. 
    Det där funkar bara när de är små. Tro mig. 

Att hålla på med tre sporter när man är 12-13 år och uppåt ser jag som helt uteslutet, åtminstone om man är med i ett lag där de spelar i någon högre serie. Hur ska man hinna om man har fyra träningstillfällen varje vecka samt 2 matcher varje helg? Det går ju inte. I högstadiet tar skolan fart också och det är mycket plugg. När ska man hinna vara barn och bara umgås med andra barn utanför idrotten? Gå på kalas? Träffa mormor? Gå och simma med mamma? Glad 
    Låter ju otroligt att det inte finns lag i varje kommun som han kan spela i? Som kille finns det ju x4 så många lag att välja på som tjej där vi bor. 
  • Studentpappa
    Anonym (Hockeymorsa) skrev 2025-01-09 12:51:27 följande:
    På knattenivå har de ofta träning kl 16 på vardagar, och sen då samling 30-60 min innan och då är det kl 15. Inte helt enkelt om man inte har ett flexibelt arbete. 
    Ja då blir det tufft att hinna såklart. Vi har träning som startar 1620 men i gymnastik kommer man ju ombytt och ingen samling mer än 5 min innan. 

Fotbollen är alltid efter arbetstid då tränarna jobbar kontorstider. Vi har aldrig behövt sluta tidigare för att skjutsa till träningen. 
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 15:57:07 följande:
    16:20 så kanske t o m gymnastiken ligger på ens barns egna skola så ibland behöver man ju på sin höjd enbart hämta också. 
    Föreningen har en egen hall men det är ändå inte så långt dit. Men yngsta måste skjutsas, äldsta kan gå från sin skola när hon har tidig träning men annars skjuts.
  • Studentpappa
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:37:06 följande:
    Jag tror att han tänker att han gör rätt - att han önskar att någon hade satsat lika mycket på honom när han var barn osv. 

Det är självklart fler faktorer som spelar in i vårt skilsmässa, men jag tycker inte det är hälsosamt att träna så mycket som vår son gör och bli fixerad vid träning och kost på ett sätt som gränsar till ortorexi ibland. Det är smärtor i knäna och i höfterna, folk som är oförskämda på planen (inklusive föräldrar), tränare som försöker trycka ner barnen och särbehandlar vissa, nääää jag ser inget positivt med idrotten. Tyvärr! Jag är nog den mest negativa till det på det här forumet haha! Jag är ledsen om jag sprider dåliga vibbar, det är bara såhär jag känner. Och då är jag ändå en person som gymmar 3-4 ggr i veckan och lever hälsosamt, så kost och träning är viktigt för mig. Men inte på den nivån. Intressant nog tränar inte min man överhuvudtaget, trots att han var professionell inom sin sport när han var ung. 

Jag vill bara att min son ska vara en fri person och leva ett helt vanligt liv.  
    Såg nu att du är gift med ett hetsande skrikmongo så då förstår jag din avighet. 

I dotterns förening är det mer fika och samkväm på matcher och cuper. Glada föräldrar och ingen hets, truppgymnastik är mer utslagsgivande där delas man upp tidigt efter hur duktig du är. Och det tränas hårt från tidigt ålder, men vill du inte toksatsa finns det lägre nivåer att gå ner till. Det finns typ 1-2-3, 1,2 tävlar men satsar olika hårt 2 och 4 träningar i veckan. 3 tränar två pass i veckan ingen tävling. 

Våra barn får göra som de vill, vi är dock noga med att det ska vara roligt och ingen hets. Vår upplevelse är den motsatta mot din, det mesta utom att sälja alla jäkla strumpor och lotter är roligt kring idrottandet. Det låter klokt att du ger sonen andrum!
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter