• Anonym (TS)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Jag och mina barns pappa är i en vild diskussion om våra barns framtida fritidsaktiviteter. För min man är en viss idrott en identitet, ens liv och något mer eller mindre gudalikt. 

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. Han är uppvuxen med det med alla sina tre syskon. Alla deras (syskonen) barn har också ägnat sig åt denna sport och nu kräver han att mina barn ska göra samma sak. Min partner hävdar att det är viktigt att röra sig? han utövar aldrig sporten själv, han tränar aldrig själv däremot går han, hans kompisar och syskon och tittar på sporten och dricker öl. Jag har svårt att se det hälsosamma med detta. Jag tycker barnen kan gå på typ gymnastik som ligger 5 minuter ifrån oss med en promenad?. Barnen kan gå dit själva efter förskolan. Den andra aktiviteten kräver att man skjutsar, åker på matcher varje helg m.m

Jag säger att vi kan cykla tillsammans med barnen så kan vi röra oss med barnen så vi själva får motion istället. Han blir arg och upprörd. Hur ska jag få honom att förstå det orimliga i detta? Framför allt att det är snordyrt och jag inte vill betala det kalaset. 

• Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 13:12:59 följande:
    Precis, livspusslet ska gå ihop. 
    Ja och då prioriterar de vuxna inom familjen vems "livspussel" som ska gå ihop på vems bekostnad.

Är det de vuxna som inte ska få sovmorgon på lördagarna eller är det barnet som inte ska få utöva en sport de vill.

Själv tycker jag synd om de barn som inte ens får chansen att prova på en sport de vill prova för att se om de gillar den
  • Anonym (TS)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-10 08:35:58 följande:
    Ja och då prioriterar de vuxna inom familjen vems "livspussel" som ska gå ihop på vems bekostnad.

Är det de vuxna som inte ska få sovmorgon på lördagarna eller är det barnet som inte ska få utöva en sport de vill.

Själv tycker jag synd om de barn som inte ens får chansen att prova på en sport de vill prova för att se om de gillar den
    Ibland måste man som förälder sätta gränser. Tycker du en person ska ta tjänstledigt för att ägna sig åt barnets fritidsaktivitete? 
  • Anonym (sportler)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:29:37 följande:
    Det där funkar bara när de är små. Tro mig. 

Att hålla på med tre sporter när man är 12-13 år och uppåt ser jag som helt uteslutet, åtminstone om man är med i ett lag där de spelar i någon högre serie. Hur ska man hinna om man har fyra träningstillfällen varje vecka samt 2 matcher varje helg? Det går ju inte. I högstadiet tar skolan fart också och det är mycket plugg. När ska man hinna vara barn och bara umgås med andra barn utanför idrotten? Gå på kalas? Träffa mormor? Gå och simma med mamma? Glad 
    Det där är bara något som främst storstadsklubbar har fått för sig.

Bekännelse: min sista hemmavarande unge spelar i ett lag som för sin åldersklass är v-ä-l-d-i-g-t högt upp i kvalitet.

(vi kan jämföra med storstadslagen när de möts i nationella cuper)

Det går alldeles utmärkt för dessa ungar att hålla på med både 2 och 3 och (som min unge) 4 sporter under året och de fyller 14 i år.

Kulturen hos oss är att man bara spelar halvsäsong så en sport på sommaren på allvar och en vid sidan om för att det är kul. Sedan samma sak på vintern.

Barn utanför idrotten träffar de i skolan sedan är det ju lagkompisarna som är barnets kamrater. 

Familjetid blir ju kring idrotten men hellre det och att det blir på barnets villkor än att barnet tvingas följa med till mormor "och fika" för att de vuxna vill ha det så.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-10 08:43:49 följande:
    Ibland måste man som förälder sätta gränser. Tycker du en person ska ta tjänstledigt för att ägna sig åt barnets fritidsaktivitete? 
    Så din man behöver ta tjänstledigt för att barnet ska komma till träningen?

Vill man så kan man. Det där är ett problem som föräldrar löst i decennier för sina barns skull.
  • Anonym (TS)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-10 09:05:58 följande:
    Så din man behöver ta tjänstledigt för att barnet ska komma till träningen?

Vill man så kan man. Det där är ett problem som föräldrar löst i decennier för sina barns skull.
    Det är det inte? men vissa föräldrar har fått flytta exempelvis för att komma närmare än träningshall och så vidare. Hur kan det vara så viktigt? 
  • Anonym (Äpplet)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 10:34:26 följande:

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Min mans argument är att detta handlar om rörelse och att man är en del av en gemenskap? att sjunga i en kör kan man väl göra om man vill ha gemenskap i en grupp, finns många sånna aktiviteter Som inte kostar 40 tusen om året och där man ändå kan ha ett normalt liv. 

Jag förstår inte heller det där men rörelse. Det är ju inte så att det bara är hockey eller fotboll som är en aktivitet där man är i rörelse. Om man cyklar med familjen så är man väl också i rörelse. Känner flera personer som ägnat sig åt helt andra sporter, typ orientering som kan cykla mellan Nyköping och Uppsala för att dom ska träffa en kompis?. Så då cyklar dom fram och tillbaka. Kräver ju en hel del av kroppen för detta, det är ingen elcykel heller. Dessutom tränar ju inte föräldrarna när dom sitter i timmar i bilen och skjutsar, hämtar, lämnar, sitter och tittar och sen åker hem. I min värld är det ju mer rimligt att efter skolan och efter middagen går ut och springer själv som vuxen och låter barnen cykla bredvid eller springa med? Ingen restid, frisk luft och ingen stress. 

Min mans vänner som också ägnat sig åt samma sport utövar ingen sport idag mer än promenaden till någon arena och sedan är ölen väldigt central i denna sportaktivitet. Jag får inte ihop detta. Vad är poängen? Jag missar något helt, för argumenten håller inte. Mer än att det bara är såhär. Som att man är med i en strikt religös församling. 

Det är väl förmodligen så att din man har sett detta framför sig, att hans barn ska gå samma väg som han. Kanske nå den där högre nivån som alla småpojkar (o pappor) ser där borta nånstans men som han själv aldrig nådde.

Gemenskapen inom gruppaktiviteter ska man inte förminska eller förakta, den kan vara nog så viktig. Nu valde vårt barn fotboll framför hockey efter att ha kört parallellt i tre terminer å jag slapp ishallen. MEN på totalen så har de åren inom idrotten från ca 6 år och fotbollsknattis genom St Erikscupen och sen som hjälptränare när han var 16-17 år, hållit sonen borta från annat skit. För han har helt enkelt inte haft tid. Och han var väldigt dedikerad.

Och fotbollen var klart trevligare för mig som mamma. Sonen ville gärna att man skulle vara med i början, sen fick man absolut inte titta och mot slutet av träningarna var det lite match - då fick man gärna titta igen. Så jag tog alltid med mig träningskläderna och sprang några varv i skogen bredvid sportfältet när han hade fotboll. Och sommartid då det inte var schemalagd fotbollsträning var vi ute och sprang tillsammans. 

Annars har du helt rätt i att ska man vara aktiv hockeyförälder om vi nu tar det exemplet och se till att all utrustning är i ordning, barnet har mat att äta på alla udda tider inför och efter träning, ska hinna/kunna transporteras mellan skola hem och träningar (vissa träningar ligger tidigt på e-m så det blir i princip direkt från skolan), planera inför cuper (inte bara för laget/barnet utan även planera för familjen om det ligger dop, födelsedagar etc framåt), hålla ordning hemma OCH sen hinna klämma in sin egen träning, återhämtning, tid för relationen.. Inte konstigt om man går in i väggen. Om inte hockeyn i det fallet är hela familjens intresse så att båda föräldrarna engagerar sig i laget, i klubben, går med i styrelsen, hänger i ishallarna varenda match osv. Men så verkar det inte här
  • Anonym (G)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-10 09:07:53 följande:
    Det är det inte? men vissa föräldrar har fått flytta exempelvis för att komma närmare än träningshall och så vidare. Hur kan det vara så viktigt? 
    Det är exakt så föräldrar till de flesta blivande proffs i alla sporter gör. Hela familjen brinner för sport. Du behöver inte förstå, du vill ha ett annat liv för dig och dina barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2025-01-10 09:18:34 följande:
    Det är exakt så föräldrar till de flesta blivande proffs i alla sporter gör. Hela familjen brinner för sport. Du behöver inte förstå, du vill ha ett annat liv för dig och dina barn.
    Jo blivande proffs. Rätt många som satsat och blivit absolut ingenting. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2025-01-10 09:18:34 följande:
    Det sorgliga är ju att 99% av dessa barn inte blir proffs. Ballongen spricker när de är 17-18 år och blir petade ur laget eller skadade och så vidare. 

Förr var det barnen som var drivande när det handlade om världsstjärnor som Björn Borg, Tomas Brolin med flera. Tomas trixade med bollen efter skolan på egen hand. Björn stod och spelade tennis mot garagedörren i timmar. Ingen behövde åka någonstans och han kom från en enkel bakgrund utan stora pengar. Idag ligger årskostnaden för en tennispojke på upp till 100000 kr med många obligatoriska träningar och matcher. Ändå har vi inga tennisspelare på toppnivå. Förstår du hur det hänger ihop? 

Segmentet av barn att välja på blir smalare och smalare (endast de som har råd och tid kan delta), föräldrarna mer hysteriska och dedikerade. Pengarna som snurrar i de stora sporterna blir allt större på ungdomsnivå. Resultatet blir sämre och sämre. Vi vinner inga medaljer längre. 

Fråga. Mår barnen bra i allt detta? Jag tror ju inte det. 

Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter