Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Anonym (TS) skrev 2025-01-10 09:07:53 följande:
    Det är det inte? men vissa föräldrar har fått flytta exempelvis för att komma närmare än träningshall och så vidare. Hur kan det vara så viktigt? 
    Det är exakt så föräldrar till de flesta blivande proffs i alla sporter gör. Hela familjen brinner för sport. Du behöver inte förstå, du vill ha ett annat liv för dig och dina barn.
  • Anonym (G)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-10 09:26:14 följande:
    Det sorgliga är ju att 99% av dessa barn inte blir proffs. Ballongen spricker när de är 17-18 år och blir petade ur laget eller skadade och så vidare. 

Förr var det barnen som var drivande när det handlade om världsstjärnor som Björn Borg, Tomas Brolin med flera. Tomas trixade med bollen efter skolan på egen hand. Björn stod och spelade tennis mot garagedörren i timmar. Ingen behövde åka någonstans och han kom från en enkel bakgrund utan stora pengar. Idag ligger årskostnaden för en tennispojke på upp till 100000 kr med många obligatoriska träningar och matcher. Ändå har vi inga tennisspelare på toppnivå. Förstår du hur det hänger ihop? 

Segmentet av barn att välja på blir smalare och smalare (endast de som har råd och tid kan delta), föräldrarna mer hysteriska och dedikerade. Pengarna som snurrar i de stora sporterna blir allt större på ungdomsnivå. Resultatet blir sämre och sämre. Vi vinner inga medaljer längre. 

Fråga. Mår barnen bra i allt detta? Jag tror ju inte det. 

Det framstår som som Björn Borg stod och tränade själv men för att komma vidare från lägsta nivån fanns det naturligtvis en massa insatser från andra tränare och hans föräldrar. Det går fortfarande att komma från ingenstans med lite resurser. Se dokumentären om Armand Duplantis, han kommer inte från rika föräldrar. Det är däremot 100% engagemang och att använde de förutsättningar man har.

Svenskar har mängder med framgångsrika personer och att hänga upp det bara på medaljer är för smalt. Räkna tex de svenska NHL-proffsen och i ligan under istället. Eller antalet golfproffs, allt på den lilla befolkning vi har. 

Jag skriver ingenstans att det är bra att föräldrarna gör så. Vissa sporter är sanslöst krävande och ungdomen kan komma helt fel ut. Eller, så avbryts satsningen utan trauman. Eller också satsar man inte alls, om man tycker riskerna är för stora. Det finns mängder med förlorade talanger där ute.
  • Anonym (G)

Sen vet jag inte om det är så sorgligt att 99% av de som satsar inte blir proffs. De har inte vad som krävs helt enkelt, eller så skadar de sig (det är dock sorligt), eller också fortsätter de idrotta på en annan nivå. Det sistnämnda gärna med att parallelt utbilda sig. Jag känner flera hockeyspelare som spelar i div 2 som läser universitetsutbildnings samtidigt, bara som exempel. De vet precis vilken nivå de är på, är sjukt starka i kroppen och har talang för alla möjliga sporter. Och skalle nog för en akademisk karriär och sörjer inte på något sätt att de inte hamnade i SHL eller NHL.

En vrålande sportpappa eller stenrika föräldrar är ingen garanti någonstans att barnen blir framgångsrika inom sport. Det är inte det som gör det, det krävs så mycket mer. Vilja och driv från individen själv samt en infrastruktur för just den sporten med tränare, ett vettigt förbund, juniortävlingar och en förälder som ger förutsättningar. Vilket det verkligen inte finns vare sig pengar eller tid för inom alla familjer. Det är inte rättvist på något sätt, vare sig hur talang fördelas eller ekonomiska medel.

• Anonym (G)

Nu är det 42 år sedan Björn Borg avslutade sin karriär, det har runnit väldigt mycket vatten under broarna sedan dess.

Den här säsongen finns det över 70 svenska som spelar hockey i NHL. Hur många spelade när Björn Borg slutade i början på 1980-talet? 7-8 stycken?
    Ta Elias Pettersson t ex som draftades som nr 5 som 19-åring 2017 och signade 8-årigt kontrakt med Vancouver Canucks 2024. Gå på hockey i Kanada och alla vet vem det är. Lilla Sverige har efter Kanada och USA flest spelare i NHL.
    Är han en stjärna? I min bok är han det. Att hylla gamla tiders stjärnor är fint med det räcker att öppna ögonen så finns det väldigt mycket framgångsrika Svenskar som lever och verkar 2025. 

Orkar man dessutom rota lite finns det många framgångsrika idrottare som inte har rika föräldrar. Ta golfaren Ludvig Åberg t ex som gick direkt från Texas Tech college till PGA-touren och kommer två på världens mest prestigefyllda tävling som 24-åring. Det har knappt hänt förut..

• Anonym (G)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-11 09:30:29 följande:
    Nä, inte i närheten.

Proffs i idrott har vare sig mer eller mindre sportintresserade föräldrar än genomsnittsfamiljen.

Det enda som i slutänden gör ett proffs är barnets egen vilja och drivkraft och det kan inte föräldrar trolla fram hur mycket de än försöker.

Extremt få av de barn och familjer som du beskriver når hela vägen.
    Jag delar inte åsikt någonstans om att hårdsatsande barn och ungdomar har föräldrar som bryr sig i genomsnitt.
    Jag nämner ingenstans om hur många som når hela vägen. Det handlar om satsninge.
  • Anonym (G)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-11 09:53:28 följande:
    Du skriver om "de flesta blivande proffs" och inte om vilka som "hårdsatsar" i det inlägg jag citerar.

De flesta "blivande proffs" har absolut inte någon extrem sport-familje-situation utan lyckas istället på grund av sitt eget intresse.

Lärdom: "hårdsatsande, idrottstokig familj" är skiljt ifrån "blivande proffs".
    Men vad du går in och domderar i tråden som du vore guds allsmäktig och talar om för alla vad som är rätt och fel. Lär dig själv att ord och uttryck är laddad på olika sätt beroende på indiviid. Hårdsatsande kan vara en genomsnittsfamilj som använder de resurser de har. 
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter