Inlägg från: Anonym (sportler) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sportler)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Anonym (TS) skrev 2025-01-08 19:43:30 följande:

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. 

Vad du tycker det är vart ar inte lika intressant som vad barnen tycker det är värt.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:07:05 följande:
    Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
    Så du tänker inte delta i barnens idrottande om de väljer "fel" sport?

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:08:27 följande:
     Jag betalar inte sådär mycket per barn per år. 
    Men din man verkar kunna det så då löser han det.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-08 20:20:50 följande:
     Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
    Men det är inte uteslutet för honom så då fixar han det

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 09:37:29 följande:
     och att man inte har en eget liv, 
    Grattis du har blivit förälder. Nu är ditt liv så tills den sista fyller 20 ungefär.

-
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 10:34:26 följande:

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Åh så kul för barnen. Sitta och fika hos mormor ...

*ironi*

De flesta kommer nog ihåg hur trist det var att som barn sitta hos mormor/farmor medan de vuxna pratade.

Mycket roligare då att träna och spela med kompisarna i laget

• Anonym (sportler)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 12:43:17 följande:
    Har ni väldigt långt till ishallen eller varför går det inte ha ett vanligt arbete? Jag är bara nyfiken, jag känner många som har ungar i både alpint och hockey men ändå vettiga jobb. Sen att dom måste stå i en skidbacke och huttra varje helg är inget jag avundas Cool
    Om det är ishockey (inte klarlagt) och om det handlar om unga barn så får de oftast första träningstiden för dagen - alltså ca kl 1600 - och sedan blir det äldre lag allt eftersom under kvällen.

Det saknas isytor för att alla som vill träna på is ska kunna göra det mellan 19 och 20
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 12:46:28 följande:
     Vår son ville spela ishockey, vi sade nej. 
    Ja vi är alla olika
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 12:56:35 följande:
    Ja, alla har inte samma förutsättningar att lägga om sitt liv för barnens hobbys. 
    Ja vi prioriterar alla olika
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-09 13:12:59 följande:
    Precis, livspusslet ska gå ihop. 
    Ja och då prioriterar de vuxna inom familjen vems "livspussel" som ska gå ihop på vems bekostnad.

Är det de vuxna som inte ska få sovmorgon på lördagarna eller är det barnet som inte ska få utöva en sport de vill.

Själv tycker jag synd om de barn som inte ens får chansen att prova på en sport de vill prova för att se om de gillar den
  • Anonym (sportler)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:29:37 följande:
    Det där funkar bara när de är små. Tro mig. 

Att hålla på med tre sporter när man är 12-13 år och uppåt ser jag som helt uteslutet, åtminstone om man är med i ett lag där de spelar i någon högre serie. Hur ska man hinna om man har fyra träningstillfällen varje vecka samt 2 matcher varje helg? Det går ju inte. I högstadiet tar skolan fart också och det är mycket plugg. När ska man hinna vara barn och bara umgås med andra barn utanför idrotten? Gå på kalas? Träffa mormor? Gå och simma med mamma? Glad 
    Det där är bara något som främst storstadsklubbar har fått för sig.

Bekännelse: min sista hemmavarande unge spelar i ett lag som för sin åldersklass är v-ä-l-d-i-g-t högt upp i kvalitet.

(vi kan jämföra med storstadslagen när de möts i nationella cuper)

Det går alldeles utmärkt för dessa ungar att hålla på med både 2 och 3 och (som min unge) 4 sporter under året och de fyller 14 i år.

Kulturen hos oss är att man bara spelar halvsäsong så en sport på sommaren på allvar och en vid sidan om för att det är kul. Sedan samma sak på vintern.

Barn utanför idrotten träffar de i skolan sedan är det ju lagkompisarna som är barnets kamrater. 

Familjetid blir ju kring idrotten men hellre det och att det blir på barnets villkor än att barnet tvingas följa med till mormor "och fika" för att de vuxna vill ha det så.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-10 08:43:49 följande:
    Ibland måste man som förälder sätta gränser. Tycker du en person ska ta tjänstledigt för att ägna sig åt barnets fritidsaktivitete? 
    Så din man behöver ta tjänstledigt för att barnet ska komma till träningen?

Vill man så kan man. Det där är ett problem som föräldrar löst i decennier för sina barns skull.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-10 09:07:53 följande:
    Det är det inte? men vissa föräldrar har fått flytta exempelvis för att komma närmare än träningshall och så vidare. Hur kan det vara så viktigt? 
    "Det är det inte"  ... vadå?

Jag frågade om din man måste ta tjänstledigt för att skjutsa barnen till träningen.

Det är trots allt din tråd om din situation där du skrivit att din man tycker det är rimligt att gå tidigare från jobbet för att skjutsa till träning.

Kan han det så är ju allt bra. Då ansvarar han för det. Om du nu inte vill vara med.

Och föräldrar har alltid löst liknande situationer genom att låta barnen samåka och liknande.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-10 12:11:21 följande:
    Det har aldrig slagit dig att alla inte har samma förutsättningar?
    Förutsättningar har inget med saken att göra när argumentet emot barnets idrottande är:

"Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m."

Och nä, som alla skriver så anges inte vad som är barnets egen vilja här i tråden.

• Anonym (sportler)
    Anonym (G) skrev 2025-01-10 09:18:34 följande:
    Det är exakt så föräldrar till de flesta blivande proffs i alla sporter gör. Hela familjen brinner för sport. 
    Nä, inte i närheten.

Proffs i idrott har vare sig mer eller mindre sportintresserade föräldrar än genomsnittsfamiljen.

Det enda som i slutänden gör ett proffs är barnets egen vilja och drivkraft och det kan inte föräldrar trolla fram hur mycket de än försöker.

Extremt få av de barn och familjer som du beskriver når hela vägen.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (så) skrev 2025-01-10 12:50:29 följande:
    Jag fattar inte hur familjer går med på att ha det som vissa beskriver sin vardag med barnens sportande som äter upp precis all fritid. 
    Det kan vara så enkelt att man som förälder tycker det är kul att se sitt barn ha roligt, utvecklas och få testa sina gränser.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-11 09:30:31 följande:

Fast det är ett fullgott skäl om det handlar om en sport som kräver mkt tid. TS vill att barnen ska ha tid till annat. Du hakar upp dig på ett exempel. 

Vem är du att ifrågasätta andras val? Alla vill inte vara idrottsfamiljer där allt kretsar kring barnens idrotter. 

Precis, TS vill ... men vad vill barnet?

Vill inte ungen så är det ingen fråga överhuvudtaget. Vill barnet så har pappan rätt - om han nu kan ordna det praktiska.

Och jag "hakar upp mig" på TS situation eftersom det är TS situation tråden handlar om.

Vem jag är är ointressant men jag tycker synd om barn som inte får möjligheten att prova och testa för att föräldrarna tycker det blir jobbigt.
  • Anonym (sportler)
    Anonym (G) skrev 2025-01-11 09:43:35 följande:
    Jag delar inte åsikt någonstans om att hårdsatsande barn och ungdomar har föräldrar som bryr sig i genomsnitt.
    Jag nämner ingenstans om hur många som når hela vägen. Det handlar om satsninge.
    Du skriver om "de flesta blivande proffs" och inte om vilka som "hårdsatsar" i det inlägg jag citerar.

De flesta "blivande proffs" har absolut inte någon extrem sport-familje-situation utan lyckas istället på grund av sitt eget intresse.

Lärdom: "hårdsatsande, idrottstokig familj" är skiljt ifrån "blivande proffs".
  • Anonym (sportler)
    Anonym (Micke) skrev 2025-01-11 09:47:17 följande:

Och jag tycker synd om barn som får göra vad de vill fast deras föräldrar går på knäna, både ekonomiskt och tidsmässigt, bara för att barnen ska få sin vilja igenom. 

Nu var det ju inte det som var fallet här men visst ....
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter