• Anonym (TS)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Jag och mina barns pappa är i en vild diskussion om våra barns framtida fritidsaktiviteter. För min man är en viss idrott en identitet, ens liv och något mer eller mindre gudalikt. 

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. Han är uppvuxen med det med alla sina tre syskon. Alla deras (syskonen) barn har också ägnat sig åt denna sport och nu kräver han att mina barn ska göra samma sak. Min partner hävdar att det är viktigt att röra sig? han utövar aldrig sporten själv, han tränar aldrig själv däremot går han, hans kompisar och syskon och tittar på sporten och dricker öl. Jag har svårt att se det hälsosamma med detta. Jag tycker barnen kan gå på typ gymnastik som ligger 5 minuter ifrån oss med en promenad?. Barnen kan gå dit själva efter förskolan. Den andra aktiviteten kräver att man skjutsar, åker på matcher varje helg m.m

Jag säger att vi kan cykla tillsammans med barnen så kan vi röra oss med barnen så vi själva får motion istället. Han blir arg och upprörd. Hur ska jag få honom att förstå det orimliga i detta? Framför allt att det är snordyrt och jag inte vill betala det kalaset. 

• Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter
  • Anonym (Hockeymorsa)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-09 14:30:27 följande:

Sen är det för  jävligt hur det hetsats och kränks i vissa sporter, du är en vettig förälder som reagerar mot det!

Att kraven ökar och att sporten blir mer tävlingsinriktad när barnen blir äldre, är naturligt. Men det borde inte behöva inkludera oförskämda föräldrar eller tränare som trycker ner. Då skapas dessutom osunda machoideal och mobbningstendenser, som förs över på barnen. 

Jag trodde att man hade jobbat mer med sånt här i klubbarna? Efter åratal av kritik, särskilt i fotboll och hockey. 

De har ofta jättefina värdegrundspapper i klubbarna. Tyvärr fungerar det lika ofta i praktiken som antimobbningsarbetet i skolorna, dvs oftast inte alls. Fotbollen har synnerligen stora problem med hets, otrevliga föräldrar, otrevliga tränare pga deras tidiga selektering skulle jag tro. 
  • Studentpappa
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:29:37 följande:
    Det där är nog väldigt olika i olika städer.

Min son har t ex fotbollsträning ca 3 kommuner bort i Upplands väsby. Han kan inte ta sig dit eller hem själv. Skulle man då ha ett annat barn med andra tider skulle det bli extremt mkt skjutsande.

Bor man i en småstad är allting förmodligen närmare till hands. 

Anonym (Hockeymorsa) skrev 2025-01-09 12:45:24 följande:
    Det är inga som helst problem att inte vara med på exakt varje träning eller exakt varje match. De flesta i mina barns lag håller på med minst en sport till, vissa två, och ibland krockar det. Ibland är det nej pga annat. 

Vi hade inga planer på att bli hockeyföräldrar utan anmälde barnen för att de skulle lära sig att åka skridskor. 

Vad vill barnet i fråga? Hur gammalt är barnet? De flesta idrotter (så även hockeyn) brukar ha att man kan testa ett par gånger innan man behöver betala. I början (om barnet är litet) kostar det inte speciellt mycket heller och väldigt mycket utrustning går att hitta begagnat i bra skick. 
    Det där funkar bara när de är små. Tro mig. 

Att hålla på med tre sporter när man är 12-13 år och uppåt ser jag som helt uteslutet, åtminstone om man är med i ett lag där de spelar i någon högre serie. Hur ska man hinna om man har fyra träningstillfällen varje vecka samt 2 matcher varje helg? Det går ju inte. I högstadiet tar skolan fart också och det är mycket plugg. När ska man hinna vara barn och bara umgås med andra barn utanför idrotten? Gå på kalas? Träffa mormor? Gå och simma med mamma? Glad 
    Låter ju otroligt att det inte finns lag i varje kommun som han kan spela i? Som kille finns det ju x4 så många lag att välja på som tjej där vi bor. 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Hockeymorsa) skrev 2025-01-09 12:51:27 följande:
    På knattenivå har de ofta träning kl 16 på vardagar, och sen då samling 30-60 min innan och då är det kl 15. Inte helt enkelt om man inte har ett flexibelt arbete. 
    Ja då blir det tufft att hinna såklart. Vi har träning som startar 1620 men i gymnastik kommer man ju ombytt och ingen samling mer än 5 min innan. 

Fotbollen är alltid efter arbetstid då tränarna jobbar kontorstider. Vi har aldrig behövt sluta tidigare för att skjutsa till träningen. 
  • Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 15:46:43 följande:
    Ja då blir det tufft att hinna såklart. Vi har träning som startar 1620 men i gymnastik kommer man ju ombytt och ingen samling mer än 5 min innan. 

Fotbollen är alltid efter arbetstid då tränarna jobbar kontorstider. Vi har aldrig behövt sluta tidigare för att skjutsa till träningen. 
    16:20 så kanske t o m gymnastiken ligger på ens barns egna skola så ibland behöver man ju på sin höjd enbart hämta också. 
  • Tow2Mater
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:38:29 följande:
    Det låter ju bra att det selekteras så pass sent. Det är lite vettigare.

Det är en sjuk hets inom fotbollen, speciellt i pojklagen. 
    Tråkigt om ni inte haft möjlighet att välja ambitionsnivå. Kanske de som bor mer befolkningtätt har större valmöjligheter.
  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 15:57:07 följande:
    16:20 så kanske t o m gymnastiken ligger på ens barns egna skola så ibland behöver man ju på sin höjd enbart hämta också. 
    Föreningen har en egen hall men det är ändå inte så långt dit. Men yngsta måste skjutsas, äldsta kan gå från sin skola när hon har tidig träning men annars skjuts.
  • Studentpappa
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:37:06 följande:
    Jag tror att han tänker att han gör rätt - att han önskar att någon hade satsat lika mycket på honom när han var barn osv. 

Det är självklart fler faktorer som spelar in i vårt skilsmässa, men jag tycker inte det är hälsosamt att träna så mycket som vår son gör och bli fixerad vid träning och kost på ett sätt som gränsar till ortorexi ibland. Det är smärtor i knäna och i höfterna, folk som är oförskämda på planen (inklusive föräldrar), tränare som försöker trycka ner barnen och särbehandlar vissa, nääää jag ser inget positivt med idrotten. Tyvärr! Jag är nog den mest negativa till det på det här forumet haha! Jag är ledsen om jag sprider dåliga vibbar, det är bara såhär jag känner. Och då är jag ändå en person som gymmar 3-4 ggr i veckan och lever hälsosamt, så kost och träning är viktigt för mig. Men inte på den nivån. Intressant nog tränar inte min man överhuvudtaget, trots att han var professionell inom sin sport när han var ung. 

Jag vill bara att min son ska vara en fri person och leva ett helt vanligt liv.  
    Såg nu att du är gift med ett hetsande skrikmongo så då förstår jag din avighet. 

I dotterns förening är det mer fika och samkväm på matcher och cuper. Glada föräldrar och ingen hets, truppgymnastik är mer utslagsgivande där delas man upp tidigt efter hur duktig du är. Och det tränas hårt från tidigt ålder, men vill du inte toksatsa finns det lägre nivåer att gå ner till. Det finns typ 1-2-3, 1,2 tävlar men satsar olika hårt 2 och 4 träningar i veckan. 3 tränar två pass i veckan ingen tävling. 

Våra barn får göra som de vill, vi är dock noga med att det ska vara roligt och ingen hets. Vår upplevelse är den motsatta mot din, det mesta utom att sälja alla jäkla strumpor och lotter är roligt kring idrottandet. Det låter klokt att du ger sonen andrum!
  • Anonym (Alice)

Men alltså, vad vill barnet då? Vill inte barnet spela fotboll är det ju helt värdelöst att lägga 20k per år per barn för att de ska spela en sport de är helt ointresserad av?

Herregud, vad är det för orimlig människa du har skaffat barn med som vill tvinga barnet att hålla på med en aktivitet hen inte är intresserad av, samt tvinga dig (antar jag) att gå ner i arbetstid för att skjutsa runt barnet titt som tätt? Hade det handlat om motion hade ju ni kunnat hitta vilken aktivitet som helst som passat och barnet gillat, men så verkar ju läget inte vara nu.

• Anonym (Alice)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 13:37:06 följande:
    Jag tror att han tänker att han gör rätt - att han önskar att någon hade satsat lika mycket på honom när han var barn osv. 

Det är självklart fler faktorer som spelar in i vårt skilsmässa, men jag tycker inte det är hälsosamt att träna så mycket som vår son gör och bli fixerad vid träning och kost på ett sätt som gränsar till ortorexi ibland. Det är smärtor i knäna och i höfterna, folk som är oförskämda på planen (inklusive föräldrar), tränare som försöker trycka ner barnen och särbehandlar vissa, nääää jag ser inget positivt med idrotten. Tyvärr! Jag är nog den mest negativa till det på det här forumet haha! Jag är ledsen om jag sprider dåliga vibbar, det är bara såhär jag känner. Och då är jag ändå en person som gymmar 3-4 ggr i veckan och lever hälsosamt, så kost och träning är viktigt för mig. Men inte på den nivån. Intressant nog tränar inte min man överhuvudtaget, trots att han var professionell inom sin sport när han var ung. 

Jag vill bara att min son ska vara en fri person och leva ett helt vanligt liv.  
    Jo, jag håller med till viss del. När barn är relativt unga bör ju sporten främst vara för att det är roligt och hälsosamt att röra på sig. Kommer själv ihåg att jag hade åtta träningar i veckan en tid som typ 10-11-åring, och det var nog inte det bästa för mig alla gånger. 

Alla gånger var stämningen inte heller perfekt i lagen jag var med i. I en sport var det viktigt att vinna och prestera. Gick det halvdant första 10 minuterna i en match kunde tränarna toppa laget och jag fick oftast inte spela särskilt mycket, även om jag kom på varenda träning och inte var helt usel. Tror att min pappa tvingade mig att sluta när jag var typ 12 för att han kände att jag blev orättvist behandlad och inte borde behöva stå ut med sånt. 

Jag har också haft väldigt många bra upplevelser med sport och idrott, och det var en bra del av min uppväxt, men det kan också bli för mycket ibland.
  • Anonym (Man)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-09 15:57:07 följande:
    Det låter som att det valet är minst ansträngande för dig, men vad vill barnen?

Du verkar prata för din sak och din man för sin.
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter