Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Konflikt om idrottsaktiviteter

Jag och mina barns pappa är i en vild diskussion om våra barns framtida fritidsaktiviteter. För min man är en viss idrott en identitet, ens liv och något mer eller mindre gudalikt. 

Fritidsaktiviteten är dyr, krånglig och jag tycker verkligen inte det är värt detta. Han är uppvuxen med det med alla sina tre syskon. Alla deras (syskonen) barn har också ägnat sig åt denna sport och nu kräver han att mina barn ska göra samma sak. Min partner hävdar att det är viktigt att röra sig? han utövar aldrig sporten själv, han tränar aldrig själv däremot går han, hans kompisar och syskon och tittar på sporten och dricker öl. Jag har svårt att se det hälsosamma med detta. Jag tycker barnen kan gå på typ gymnastik som ligger 5 minuter ifrån oss med en promenad?. Barnen kan gå dit själva efter förskolan. Den andra aktiviteten kräver att man skjutsar, åker på matcher varje helg m.m

Jag säger att vi kan cykla tillsammans med barnen så kan vi röra oss med barnen så vi själva får motion istället. Han blir arg och upprörd. Hur ska jag få honom att förstå det orimliga i detta? Framför allt att det är snordyrt och jag inte vill betala det kalaset. 

• Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter
  • Anonym (TS)

Ska stå efter skolan och inte förskolan. :) 

• Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2025-01-08 20:04:37 följande:

Inte svårare än så att vill han detta så får han skjutsa och vara delaktigt.

Barn ska få syssla med sånt som dom vill. 

Fast detta innebär att jag aldrig kan göra saker med barnen på helgerna? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (1) skrev 2025-01-08 20:04:37 följande:

Inte svårare än så att vill han detta så får han skjutsa och vara delaktigt.

Barn ska få syssla med sånt som dom vill. 

Barnen har inte efterfrågat detta. Och nej, man kan inte erbjuda sina barn allt dom vill. Jag betalar inte sådär mycket per barn per år. 
  • Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2025-01-08 20:18:16 följande:

Klart man till viss del kan styra vad barn sysslar med men något måste finns såklart inte. Ett intresse måste ju finnas från barnen.

Men nog är det roligt att vara delaktig i barnens idrott och ja det tar tid, men skapar också en väldigt bra gemenskap med barnen. Vi har två i gymnastik, där är det också mycket skjutsa och tävlingar och engagemang och den ena spelar också fotboll och mamman är lagledare, jag har varit tränare.

Det är billiga sporter och troligtvis är det träningar på samma ställe varje vecka. Min partner tycker det är rimligt att sluta jobba 15 varje dag för att hämta barnen för att åka på aktiviteten. Det är uteslutet för mig 
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-09 08:32:19 följande:

Där har du fel. Det är i princip året runt vilket gör det omöjligt att utöva flera idrotter samtidigt. Min son har nyligen fått sluta med en sport pga detta. Djurgården har nyligen infört året runt-träning inklusive alla lov för barn så små som 8 år. Det är ditåt det går. 

Min son går på fotboll 4 dagar i veckan med krav på 80% närvaro. Det slukar enormt mycket tid och därför har vi bestämt att pappan sköter allt med idrotten och jag sköter allt med skolan. 

Hade jag vetat hur jobbigt det skulle vara med idrott så hade jag aldrig låtit min son börja med någon krävande idrott. Det är ett helvete och en ständig källa till gräl mellan oss och har i förlängningen lett till att vi ska separera. 

Pappan har många krav och ett idrottsintresse som går utöver det vanliga och jag längtar tills jag har sonen varannan vecka så att han åtminstone får respit från skitsnacket/indoktrineringen halva tiden.

Säg nej TS. Särskilt som du redan nu vet att du inte kommer få någon tid med ditt barn på helgerna. Ert barn kommer ändå bara vara en bricka i ett spel för en klubb som skiter fullständigt i barn och endast är intresserad av pengar. En vacker dag dumpar de ert barn och då står ni där med en ledsen kille och tomma bankkonton. 

Ja, alltså jag vet ju redan nu att barn som är dåliga får sitta utanför plan och vänta?. Det kan knappast handla om att det är hälsosamt att röra sig. Det känns mer som en sekt än att det faktiskt handlar om att barnen ska få röra på sig. Röra sig kan man göra med löpträning, cykla eller gymnastik och man har även tid under helgen för att äta mysiga frukostar Och göra saker man vill. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (så) skrev 2025-01-09 09:15:28 följande:
    Det är klart att man kan pussla och få ihop det om man verkligen ger sig den på det. Men frågan är vad man väljer och vad man försakar. Pappan vill denna idrott, men vill barnen verkligen så mycket att det är beredd att avstå allt annat? 
    För två barn blir detta över 40 tusen om året för en fritidsaktivitet och att man inte har en eget liv, man kan inte ha ett vanligt arbete. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (så) skrev 2025-01-09 09:46:02 följande:
    Nä, för mig känns det inte alls rimligt. Om barnen själva verkligen, verkligen ville det så skulle det vara en annan diskussion. men inte bara för att pappan vill.

Det finns mer i livet än sportaktiviteter, som sovmorgon, en skidtur, en utflykt till mormor, en dag på museum och sen fika på ett café. Allt det verkar man få försaka för att stå och frysa i nån hall varenda helg, och sen betala såna hisnande summor för för det.

Och troligen en förälder är med ett barn, och man ses aldrig mer än för att få ihop logistiken. Vilket trist familjeliv och äktenskap. 

Dessutom så är väl just hockey den sport där det förekommer mest övergrepp och mobbing? Det är något man behöver ta i beaktan också. Det är säkert mer medvetenhet numera, men ändå har ju den sporten en stark aura av machomentalitet som man kanske inte vill att ens barn ska utsättas för eller anamma själva. 

Ja alltså jag ser mer att jag vill kunna åka till mormor, gå och fika m.m.

Min mans argument är att detta handlar om rörelse och att man är en del av en gemenskap? att sjunga i en kör kan man väl göra om man vill ha gemenskap i en grupp, finns många sånna aktiviteter Som inte kostar 40 tusen om året och där man ändå kan ha ett normalt liv. 

Jag förstår inte heller det där men rörelse. Det är ju inte så att det bara är hockey eller fotboll som är en aktivitet där man är i rörelse. Om man cyklar med familjen så är man väl också i rörelse. Känner flera personer som ägnat sig åt helt andra sporter, typ orientering som kan cykla mellan Nyköping och Uppsala för att dom ska träffa en kompis?. Så då cyklar dom fram och tillbaka. Kräver ju en hel del av kroppen för detta, det är ingen elcykel heller. Dessutom tränar ju inte föräldrarna när dom sitter i timmar i bilen och skjutsar, hämtar, lämnar, sitter och tittar och sen åker hem. I min värld är det ju mer rimligt att efter skolan och efter middagen går ut och springer själv som vuxen och låter barnen cykla bredvid eller springa med? Ingen restid, frisk luft och ingen stress. 

Min mans vänner som också ägnat sig åt samma sport utövar ingen sport idag mer än promenaden till någon arena och sedan är ölen väldigt central i denna sportaktivitet. Jag får inte ihop detta. Vad är poängen? Jag missar något helt, för argumenten håller inte. Mer än att det bara är såhär. Som att man är med i en strikt religös församling. 

• Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2025-01-09 15:46:43 följande:
    Ja då blir det tufft att hinna såklart. Vi har träning som startar 1620 men i gymnastik kommer man ju ombytt och ingen samling mer än 5 min innan. 

Fotbollen är alltid efter arbetstid då tränarna jobbar kontorstider. Vi har aldrig behövt sluta tidigare för att skjutsa till träningen. 
    16:20 så kanske t o m gymnastiken ligger på ens barns egna skola så ibland behöver man ju på sin höjd enbart hämta också. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-10 08:35:58 följande:
    Ja och då prioriterar de vuxna inom familjen vems "livspussel" som ska gå ihop på vems bekostnad.

Är det de vuxna som inte ska få sovmorgon på lördagarna eller är det barnet som inte ska få utöva en sport de vill.

Själv tycker jag synd om de barn som inte ens får chansen att prova på en sport de vill prova för att se om de gillar den
    Ibland måste man som förälder sätta gränser. Tycker du en person ska ta tjänstledigt för att ägna sig åt barnets fritidsaktivitete? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (sportler) skrev 2025-01-10 09:05:58 följande:
    Så din man behöver ta tjänstledigt för att barnet ska komma till träningen?

Vill man så kan man. Det där är ett problem som föräldrar löst i decennier för sina barns skull.
    Det är det inte? men vissa föräldrar har fått flytta exempelvis för att komma närmare än träningshall och så vidare. Hur kan det vara så viktigt? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2025-01-10 09:18:34 följande:
    Det är exakt så föräldrar till de flesta blivande proffs i alla sporter gör. Hela familjen brinner för sport. Du behöver inte förstå, du vill ha ett annat liv för dig och dina barn.
    Jo blivande proffs. Rätt många som satsat och blivit absolut ingenting. 
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-10 09:26:14 följande:
    Det sorgliga är ju att 99% av dessa barn inte blir proffs. Ballongen spricker när de är 17-18 år och blir petade ur laget eller skadade och så vidare. 

Förr var det barnen som var drivande när det handlade om världsstjärnor som Björn Borg, Tomas Brolin med flera. Tomas trixade med bollen efter skolan på egen hand. Björn stod och spelade tennis mot garagedörren i timmar. Ingen behövde åka någonstans och han kom från en enkel bakgrund utan stora pengar. Idag ligger årskostnaden för en tennispojke på upp till 100000 kr med många obligatoriska träningar och matcher. Ändå har vi inga tennisspelare på toppnivå. Förstår du hur det hänger ihop? 

Segmentet av barn att välja på blir smalare och smalare (endast de som har råd och tid kan delta), föräldrarna mer hysteriska och dedikerade. Pengarna som snurrar i de stora sporterna blir allt större på ungdomsnivå. Resultatet blir sämre och sämre. Vi vinner inga medaljer längre. 

Fråga. Mår barnen bra i allt detta? Jag tror ju inte det. 

Ja dom jag vet som är proffs har själva tagit sig dit. Tittar man på Sthlm lagen i fotboll så är det ju en majoritet av dessa som vuxit upp i socioekonomiskt utsatta områden. Det är inte alla deras betalda träningar som gjort att dom blivit något. 
Svar på tråden Konflikt om idrottsaktiviteter