• Anonym (Vrf)

Känner mig ledsen

Min pojkvän har ignorerat mitt meddelande sedan i fredags... och jag vet inte längre vad jag ska göra. Det enda han sagt är att han inte vill prata. Varför inte bara säga att det är slut? OM han nu vill det, istället ignorerar han mig...

• Svar på tråden Känner mig ledsen
  • Anonym (Vrf)
    Anonym (F) skrev 2025-01-05 11:58:05 följande:
    En sådan där sak borde ni ha rett ut där och då, så noll tid antar jag. Han sitter och tjurar som en barnrumpa.

Ja, reflektera över hur du vill bli behandlad i en relation. Det finns bra killar där ute.
    Jag håller med att det borde retts ut på en gång men han vill ju inte prata.
  • Anonym (Vrf)
    Lynx123 skrev 2025-01-05 11:59:59 följande:
    Går han inte ut på helgerna?
    Det gör han. Menar du att han ignorerade mig för det är helg?
  • Anonym (F)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 12:01:17 följande:
    Nej, och det är för att han är känslomässigt omogen med fler röda flaggor omkring nu när han straffar dig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 06:43:19 följande:
    Känner mig ledsen

Min pojkvän har ignorerat mitt meddelande sedan i fredags... och jag vet inte längre vad jag ska göra. Det enda han sagt är att han inte vill prata. Varför inte bara säga att det är slut? OM han nu vill det, istället ignorerar han mig...

Det här är ett svårt läge imo. Hade en liknande situation med mitt numera ex som också sa att han skulle vara tyst ett tag för att han behövde tänka igenom ett bråk vi hade. Dagarna gick, jag tog inte kontakt. Men efter 3 dagar utan ett pip så hade jag som egentligen är en lugn person hamnat i ett rätt smärtfyllt och lite argt läge. Jag kommunicerar direkt och kontrollerat vad jag tänker och känner, en sån här tystnad ger mig ångest eftersom jag inte vet vad som sker. Som exet förklarat så vill han ha tid att tänka igenom för att inte säga något som sårar, det låter logiskt. Men tystnad kan göra att rädslor växer, så funkar jag och nog många andra.

När han väl tog kontakt så blev det ingen bra resolution utan jag gjorde slut istället eftersom han inte förstod min förklaring att för mig är det en sorts silent treatment som är plågsamt och som ökar avståndet mellan oss.

Jag sörjer nu uppbrottet och din situation får mig att fundera på vad som är rätt att göra när det här som du upplever sker. Dålig passform med en som behöver åtminstone en liten kommunikation och en som helst är frånvarande för att tänka? Går det att förstå varandra om resten är mkt bra eller gör man våld på sig själv om man som jag och du tvingas bara vänta i ovisshet?
  • Anonym (Elven)

Att han reagerar så negativt när du inte accepterar att han är taskig mot dig är ett väldigt dåligt tecken. Att han sen ignorerar dig och vägrar prata gör det ännu värre. 

Läs på om gaslighting. 

• Anonym (Vrf)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-05 12:37:00 följande:
    Det här är ett svårt läge imo. Hade en liknande situation med mitt numera ex som också sa att han skulle vara tyst ett tag för att han behövde tänka igenom ett bråk vi hade. Dagarna gick, jag tog inte kontakt. Men efter 3 dagar utan ett pip så hade jag som egentligen är en lugn person hamnat i ett rätt smärtfyllt och lite argt läge. Jag kommunicerar direkt och kontrollerat vad jag tänker och känner, en sån här tystnad ger mig ångest eftersom jag inte vet vad som sker. Som exet förklarat så vill han ha tid att tänka igenom för att inte säga något som sårar, det låter logiskt. Men tystnad kan göra att rädslor växer, så funkar jag och nog många andra.

När han väl tog kontakt så blev det ingen bra resolution utan jag gjorde slut istället eftersom han inte förstod min förklaring att för mig är det en sorts silent treatment som är plågsamt och som ökar avståndet mellan oss.

Jag sörjer nu uppbrottet och din situation får mig att fundera på vad som är rätt att göra när det här som du upplever sker. Dålig passform med en som behöver åtminstone en liten kommunikation och en som helst är frånvarande för att tänka? Går det att förstå varandra om resten är mkt bra eller gör man våld på sig själv om man som jag och du tvingas bara vänta i ovisshet?
    Din situation låter väldigt lik min. Och jag har just hamnat i det läget du beskriver och det gör så ont. Poängen är ju att jag nådde ut i fredags men han ignorerar mitt meddelande... som jag redan påpekat om han vill göra slut, varför gör han det inte bara? Dessutom nämnde han hur hans känslor är viktiga när han sade att han ey vill prata. Mina känslor då? De är oviktiga eller. Det gör ont.
  • Anonym (F)
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 13:04:33 följande:
    Din situation låter väldigt lik min. Och jag har just hamnat i det läget du beskriver och det gör så ont. Poängen är ju att jag nådde ut i fredags men han ignorerar mitt meddelande... som jag redan påpekat om han vill göra slut, varför gör han det inte bara? Dessutom nämnde han hur hans känslor är viktiga när han sade att han ey vill prata. Mina känslor då? De är oviktiga eller. Det gör ont.
    Lugn du. Han kommer att dumpa dig så småningom (om du inte tröttnar först) men ni kommer att ha kört den här situationen några varv till först, dvs att han tjurar på dig när det är han som har gjort fel och skuldbelägger dig med tillhörande silent treatment för att DU är såååå otrevlig mot honom och han måste fundera på om ni verkligen ska fortsätta tillsammans.

Hur många varv vill du köra?
  • molly50
    Anonym (Vrf) skrev 2025-01-05 12:01:17 följande:
    Då finns det inte så mycket mer du kan göra. Jag tycker,ärligt talat,att du ska göra slut.
    Ni har varit tillsammans i bara 5 månader och han visar redan ett sådant beteende att alla varningslampor blinkar. Ni borde fortfarande vara nykära och lyckliga. Men han slänger ur sig sårande saker och surar sen för att du blir sårad.
    Det är silent treatment. Och gaslighting. Och det lär hända fler gånger om du fortsätter vara tillsammans med honom. Och så vill du väl inte ha det?
    Jag tycker inte att du ska vänta på att han ska göra slut. Gör det själv.
    Du förtjänar bättre.
  • Anonym (Elven)

Han har visat väldigt tydligt att han inte bryr sig så mycket om dina känslor. 

Jättetrist att det blev så här. Jag förstår att du är ledsen! Kanske arg också? Samtidigt bra att du fick se så här tidigt i relationen hur han är. 

• Anonym (Mia)
    Ja, där är en person som säger att hans känslor är viktiga och likså är dina. Du vill prata och han vill inte. Bådas känslor är viktiga. 

Jag trodde att mitt ex skulle göra slut, så var det inte. Men eftersom att en egentligen inte dramatisk situation blev så smärtsam för mig så kom jag fram till att så vill jag inte leva. Det är inte en enda situation utan det kommer att upprepas varje gång det blir något problem så som livet är, och då är jag hellre singel än lever i det helvetet som det är för mig med tystnad när något blir svårt.
Svar på tråden Känner mig ledsen