• Anonym (Förvirrad)

Ex hört av sig från kåken

För 15 år sedan hade jag en pojkvän. Världens mest försiktiga person, han var typ rädd för tjejer bokstavligen. Han var otroligt blyg. Sa någon typ att han hade en fin jacka sprang han iväg för han blev röd i hela ansiktet. Det mesta gjorde honom generad. 

Han var absolut inte drivande i vår relation, han va blyg.

I veckan fick jag hem ett brev från honom, han hade skrivit ett brev för hand och fick med en blankett om jag ville godkänna att komma och hälsa på och om han fick ringa. 

Jag kollade upp hans dom, 3 år för våldtäkt mot sin sambo. Jag förstår ingenting. Domen beskriver honom som försiktig, flickvännen beskriver att han aldrig gjort något liknande utan hur lugn han alltid är. 

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

• Svar på tråden Ex hört av sig från kåken
  • Anonym (Herregud)

Han sitter inne TRE ÅR för VÅLDTÄKT. Behöver du ens fråga vad folk skulle gjort? Bränn brevet. Vem fan bryr sig som han är "lugn"? Uppenbarligen är han en våldtäktsman.

• Anonym (Hm)

Hade inte velat ha något med den personen att göra.

• Anonym (D)

Om du inte ska överge den här person som gjort fel, vad ska du då göra för den här personen? Vad tror du?

Han behöver inte alls vara samma person som för 10 år sedan. Varför han väljer att våldta sin sambo så grovt att han får fängelse, varför ska du grotta i det?
    Går du med på att bli kontaktad tror jag du öppnar en lucka som du kan komma att ångra.

• Anonym (D)

Som svar på din fråga, jag hade absolut INTE svarat på brevet. Folk kan göra fel men i min värld är det skillnad på fel och fel. Fängelse för våldtäkt är grovt i min värld. Hoppas brottsoffret fick den hjälp hon behöver.

Dessutom ör risken för stor att dras in i en massa skit är alldeles för stor. Varför ska du lägga din energi på honom?

• Anonym (Omega)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-12-20 20:26:03 följande:

Nu står jag här och är jätte förvirrad. Jag är riktigt ambivalent. Jag får inte inte ihop varför han gjort detta? Sedan vet jag inte om jag orkar vara personen som finns där för honom. Jag har inte haft kontakt med honom på över 10 år. 

Samtidigt tycker jag inte att man ska överge människor som har gjort fel av ren princip för att då finns det ju ingen anledning för dessa att förändras. Frågan är om jag ska vara den där personen.

Vad hade ni gjort? 

Varför i all världen skulle du engagera dig i en person du inte haft kontakt med i över 10 år? Den personen är borta och det är inte att 'överge' denne person att helt strunta i dennes kontaktförsök och absolut inte 'finnas där för honom'

Dessutom är det löjligt att hålla på med så banala psykologiska resonemang som du gör, 'X är blyg, ergo kan X inte vara våldtäktsman'. Det är inte efter så enkla regler som människor fungerar och när du nu har en domstol som har avgjort skuldfrågan en gång för alla, borde du väl kunna nöja dig med det och inte behöva utföra någon egen undersökning omkring denne ex och dennes eventuella karaktärsbrister.
  • Anonym (M)

Kanske om du orkar.

Varför hör han av sig till dig? Undrar om han hört av sig till flera eller om han bara har dig. Var är hans föräldrar? Vänner?

• Fiona M

Om ni inte varit vänner på 10 år förstår jag inte varför du ens funderar på att stöta honom efter ett grovt övergrepp.

• Anonym (Kimchi)

Han kan vara desperat efter kontakt. Du är säkert inte den enda som han försöker med. Du ska inte ta kontakt. Du har inte varit intressant för honom de senaste 10 åren. Nu sitter han inne. Dömd för våldtäkt! Å du överväger att stötta den personen. Han blev ju inte direkt dömd för att vara blyg och för synd. Han är ett jävla as. 

• Anonym (Hell)

Är hans blyghet en förmildrande omständighet till våldtäkten? Varför tar du upp det ens? Varför skulle du ha kontakt och stötta honom? Av vilken anledning? 

• Anonym (Stella)

Utifrån vad du beskriver skulle jag svara på hans kontaktförsök och besöka och se vart det leder. För det är väl inte så att han verkar vilja inleda en relation? 
    Du har inte något att förlora och skulle bara kunna se vad som sker. Jag tror också på det goda i människan och på att vi alla kan hjälpa varandra att jobba med misstag och bli bättre människor, så länge det inte går ut över oss själva. Verkligheten är sällan svart eller vit. 

Svar på tråden Ex hört av sig från kåken