• Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Anonym2) skrev 2024-12-16 23:11:16 följande:

Stå på dig! Bra att ungdomarna lär sig hantera och prioritera. 

lever i en bonusfamilj där dottern är fruktansvärt bortskämd och de är ständigt tjafs om pengar och att hon ska ha ha ha ha? 

Om man inte får träna på det nu och känna att det blir konsekvenser, hur ska man kunna hantera ett liv sen?
  • Anonym ((gör så här))
    Anonym (Nope) skrev 2024-12-16 16:09:57 följande:

Helt ärligt. Inte ditt barn. Inte dina pengar. Lägg dig inte i. 

Helt korrekt.

Jag håller med!
  • Anonym (Rättvisa på annat sätt)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-17 07:53:23 följande:

Ja, får hon det nu kommer min dotter definitivt att få likvärdigt, annars blir det ju lite Askungen och den elaka styvsystern kring det hela. 

Nog har min dotter höjt rösten mot mig och skrikit men aldrig på den här nivån och inte så fort man får ett nej? Hon har tidigt lärt sig att det inte är lönt att vara otrevlig om man vill ha något eller få sin vilja igenom. 

Kanske du kan använda det pedagogiskt istället och t ex spara pengar till något speciellt åt henne istället varje månad? T ex om bonusen blåser pengar på kläder så sparar du istället till lägenhet, framtida möbler, körkort,  fylla 20 år present eller något annat du inte sparar till åt din dotter idag. Då får hon se nyttan av att spara istället för att blåsa pengar på kläder som hon inte har behov av. Du behöver inte hantera det ökade flödet av pengar till bonusdottern på samma sätt gentemot din dotter även om du ser till at det blir rättvist i slutändan.  Använd pengarna till att göra det du tycker är viktigt för din dotter istället.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Rättvisa på annat sätt) skrev 2024-12-18 22:58:36 följande:
    Kanske du kan använda det pedagogiskt istället och t ex spara pengar till något speciellt åt henne istället varje månad? T ex om bonusen blåser pengar på kläder så sparar du istället till lägenhet, framtida möbler, körkort,  fylla 20 år present eller något annat du inte sparar till åt din dotter idag. Då får hon se nyttan av att spara istället för att blåsa pengar på kläder som hon inte har behov av. Du behöver inte hantera det ökade flödet av pengar till bonusdottern på samma sätt gentemot din dotter även om du ser till at det blir rättvist i slutändan.  Använd pengarna till att göra det du tycker är viktigt för din dotter istället.
    Det var ett väldigt bra förslag! Vi får se var det landar, men definitivt ett väldigt bra alternativ istället för att shoppa bara för att.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-12-18 22:13:46 följande:

Hur går det Ts?

Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 01:13:12 följande:
    Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
    Du låter så oerhört snål och ogin. Mot både ditt eget barn och nu din sambos barn. Varför ska barnen hålla till godo med bara minimum? 
  • Anonym (Bengt)

Jag tycker att TS i grunden har riktiga värderingar, men problemet är skillnaden mellan att ha rätt och att rätt.

Ni behöver nog ta en djup och grundläggande diskussion om egna och partnerns barn. Vem bestämmer i hushållet? Ska var och en bestämma över sitt eget barn eller ska ni ha gemensamma regler?

• Anonym (Tonåring)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 01:13:12 följande:
    Det är inte lätt att vara tonåring och försöka passa in och vara osäker på sig själv. För många tonåringar är kläder oerhört viktigt så då är det väl bra att se till att de inte behöver oroa sig för kläder i alla fall utan känner sig ok på det området. De oroar sig för så mycket annat ändå. Byxor som var moderna för några månader sen, är ute nu.

Jag tycker mammans idé om basgarderob låter bra. Ni ska väl ge henne en minimal garderob i betydelsen att hon ska känna sig ok jämfört med kompisar, inte minimal i betydelsen att hon slipper gå naken eller med smutsiga kläder. Tonåringen ska känna att ni vill att hon har det bra. Hjälp henne att göra en budget och hålla ordning på inkomster och utgifter fortlöpande. Så kan hon planera bättre i framtiden och unna sig lite nya saker. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-19 09:45:04 följande:
    Du låter så oerhört snål och ogin. Mot både ditt eget barn och nu din sambos barn. Varför ska barnen hålla till godo med bara minimum? 
    Det handlar varken om att vara snål eller ogin. Våra barn får massor med saker och upplevelser men just den här gången handlar det ju om att hon, trots upprepade påminnelser och erbjudanden om att göra en budget, har bränt alla pengar och gett bort alla kläder och nu förväntar sig att få allt serverat trots att överenskommelsen sedan 8 månader tillbaka varit att hon sak köpa baskläder själv. Därför är det väl inte så konstigt att få hålla tillgodo med minimum tills man har nya pengar att köpa det "extra" för?
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 13:07:52 följande:
    Det handlar varken om att vara snål eller ogin. Våra barn får massor med saker och upplevelser men just den här gången handlar det ju om att hon, trots upprepade påminnelser och erbjudanden om att göra en budget, har bränt alla pengar och gett bort alla kläder och nu förväntar sig att få allt serverat trots att överenskommelsen sedan 8 månader tillbaka varit att hon sak köpa baskläder själv. Därför är det väl inte så konstigt att få hålla tillgodo med minimum tills man har nya pengar att köpa det "extra" för?
    Du beskrev ju själv vad du tycker är en basgarderob. Och ja, det låter snålt och ogint. 
  • Jemp
    Anonym (ton) skrev 2024-12-19 15:18:22 följande:
    Du beskrev ju själv vad du tycker är en basgarderob. Och ja, det låter snålt och ogint. 
    Tills dottern får pengar imorgon?
  • Anonym (ton)
    Jemp skrev 2024-12-19 21:02:18 följande:
    Tills dottern får pengar imorgon?
    Jag tänker på det stora hela, hur TS ser på barnens behov. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-20 08:12:50 följande:
    Jag tänker på det stora hela, hur TS ser på barnens behov. 
    Jag ser på barnens behov som att man inte alltid kan tillgodose dem så fort de skriker och hotar.  Särskilt inte när man fått pengar och ansvar att tillgodose det behovet själv. Hon får nya pengar i helgen, det kommer en jul och snart en födelsedag. Hon kommer säkerligen också att få pengar då också och hon har haft alla möjligheter att önska sig kläder på dessa dagar också om det är något speciellt hon vill ha. Därav min definition av det minimala behovet hon har exakt just nu i denna stund. Hade det här behovet varit långt från dessa dagar, eller att alla kläder hon haft gått sönder på en och samma vecka eller något annat som hon inte hade kunnat rå över själv eller kunnat lösa så hade jag sett annorlunda på hennes behov.

Nu har hon lagt alla pengar på energidryck, snus och godis och utan betänkligheter gett bort nästan hela sin garderob och hotat sin mamma med att flytta till pappa om hon inte får nya. Det är inte saker hon inte kunnat rå över.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?