• Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:28:50 följande:
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
    Den som inte sköter sig får det nödvändiga och framöver andra regler. Kanske bara halva summan så att mamman kan lägga undan till just kläder eller annat viktigt.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-16 12:34:53 följande:
    Man behöver inte kläder för 12k om året.

Pengen ska inte enbart gå till kläder, det förstår väl vem som helst. Folk radar upp all sköns grejer som hygienartiklar, mobilabonnemang, busskort, nöjen, fritidsaktiviteter ovanpå kläder. Kanske inte just i denna tråd men i många av de jag läst här. Då räcker inte 1250 kr långt idag.

I ts fall kan jag förstå båda sidor men som många skriver, hon kanske behöver lite guidning i hur långt pengarna räcker.
    Även ungdomar måste lära sig att mätta mun efter matsäcken. Om pengarna inte räcker för att man slösat bort allt så kanske man inte är redo att ta det ansvaret och att föräldrarna måste ta en del av det, och då så klart att ungdom/barn inte får lika mycket per månad att röra sig med. Dessutom så är de saker som du räknar upp sånt som föräldrarna ändå ska stå för om CSN/barnbidrag etc inte räcker och ta ur egen ficka. Då kan det vara läge att istället fundera på vad som är rimligt att ungdomen ska ha som rena nöjespengar (månadspeng) samt vad föräldern ska stå för ändå och vad ungdomen/barnet ska se till att köpa själv.
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:28:50 följande:
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
    Du kan ju ändra reglerna för din dotter om du upplever att hon blir förfördelad här.

Istället för att försöka tvinga ner din sambos dotter på samma nivå som din dotter, i nåt slags försök att skapa rättvisa. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:44:46 följande:
    Precis så som jag tänker också. Och sambon lät som hon tänkte så också innan helvetet brakade lös...
    Som sagt, hon måste lära sig att stå fast vid sina beslut, annars kommer hon bli överkörd igen och igen av dottern.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:52:36 följande:
    Den som inte sköter sig får det nödvändiga och framöver andra regler. Kanske bara halva summan så att mamman kan lägga undan till just kläder eller annat viktigt.
    Ja, men det är ju precis det jag menar. Att någon konsekvens måste komma. Då får man kanske gå tillbaka till som det var innan eller bita i det sura äpplet och ha lite mindre kläder i nån vecka till tills nästa utbetalning om man nu vill fortsätta ha ansvaret. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 13:04:31 följande:
    Ja, men det är ju precis det jag menar. Att någon konsekvens måste komma. Då får man kanske gå tillbaka till som det var innan eller bita i det sura äpplet och ha lite mindre kläder i nån vecka till tills nästa utbetalning om man nu vill fortsätta ha ansvaret. 
    Inte bara att man får en helt ny garderob och så fortsätter man som inget har hänt till nästa gång hon behöver nya kläder och det blir samma grej igen eftersom det magiskt löste sig sist.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:57:07 följande:
    Som sagt, hon måste lära sig att stå fast vid sina beslut, annars kommer hon bli överkörd igen och igen av dottern.
    Hon har uppfostrat en mästare i manipulation som tyvärr vet exakt var hon ska trycka för att mamma ska ge sig. Oftast funkar det bäst att i arg och skrikig ton anklaga mamma för att inte bry sig om henne och sen hota med att flytta till pappa...

Samtidigt som det är en principsak för mig att man inte kan hålla på så och få sin vilja igenom när man gör det så är det ju också jobbigt att se min sambo känna sig så otrygg i sitt föräldraskap att hon låter det ske och blir ledsen. Det är väl också en av anledningarna till att jag lägger mig i saken.
  • Anonym (Mari)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 13:05:43 följande:
    Inte bara att man får en helt ny garderob och så fortsätter man som inget har hänt till nästa gång hon behöver nya kläder och det blir samma grej igen eftersom det magiskt löste sig sist.
    Nej, men om din bonusdotter har vuxit upp med att få allt hon pekar på så går det inte att komma efter 16 år och bara - nu ska du lära dig att leva på 1200 kr i månaden, när hon i realiteten kanske har levt på 3-4000 i månaden inklusive kläder, smink, hud och hårvård, bio, fika, middagar på stan med mera. Om man inte har lärt sitt barn att hushålla med ekonomin är 16 år i senaste laget att försöka introducera detta. Det går, men det kommer inte gå på en månad. Det kanske tar 3 år för vissa. Det är inte flickans fel, det är i så fall hennes föräldrars fel. 

Då är det bättre som någon skrev att din dotter får lite extra istället så att de kanske hamnar på någorlunda liknande nivå. Det är väl inte bara bonusdottern som ska behöva justera sin livsstil? Även du kanske får justera din?

Någon nämnde att man inte behöver kläder för 12000/år. Självklart inte. Men det ska ju räcka till mycket mer. 

Det är inte så att din sambo har infört detta för att tillfredsställa dig och dina önskningar? För det låter inte som att hon är helt med på detta, nu när hon har beslutat att handla kläder till sin dotter utöver studiebidraget. Det viktigaste kanske är att ni känner in varandra och låter er vara olika som föräldrar. 
  • Anonym (Mari)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 13:09:58 följande:
    Hon har uppfostrat en mästare i manipulation som tyvärr vet exakt var hon ska trycka för att mamma ska ge sig. Oftast funkar det bäst att i arg och skrikig ton anklaga mamma för att inte bry sig om henne och sen hota med att flytta till pappa...

Samtidigt som det är en principsak för mig att man inte kan hålla på så och få sin vilja igenom när man gör det så är det ju också jobbigt att se min sambo känna sig så otrygg i sitt föräldraskap att hon låter det ske och blir ledsen. Det är väl också en av anledningarna till att jag lägger mig i saken.
    Jag tror att detta med en arg och skrikig ton och hota med att flytta till pappa är förstås för att hon känner att hon är i kraftigt underläge i ert hem nu när du har bestämt att hon ska få mindre pengar att röra sig med. Det är inte så konstigt, det är ett slags självförsvar. 

Faktum är att risken finns att hon faktiskt flyttar hem till pappa om hon där får fortsätta vara den hon har varit och förmodligen trivs med. Det går som sagt inte att komma efter 16 år och försöka förändra någon över en natt, särskilt inte med hjälp av en bonuspappa. Det kommer slå fel varje gång. Det är som att be om onödiga konflikter. 

Jag tycker inte att hennes mamma gör allting rätt, men jag kan förstå dynamiken. 
  • Ess

Jag hade backat totalt och låtit föräldrarna sköta sitt barn.
    Sen hade jag skött mitt eget barn själv, utan att blanda in sambon och vad hennes dotter får och inte får. Tycker du tex att din dotter klarar av att komma hem senare på helgkvällar, så kör på. Vad sambo och hennes dotter hade tyckt om det hade jag högaktningsfullt skitit i. 

Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?