• Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (orimlig?)
    Cat71 skrev 2024-12-16 12:14:33 följande:

Varför inte LÅNA dottern pengarna?
    Dvs nästa studiebidrag skall betalas tillbaka.

Dels lär hon sig att hushålla och bara köpa det mest nödvändiga, dels lär hon sig att föräldern visst ställer upp men bara till en viss del. 

Det har jag också föreslagit, men det var tydligen taskigt för då kunde hon inte köpa saker nästa månad...
  • Anonym (Nä)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:05:25 följande:
    Hennes mamma var med mig tills dottern började hota med att flytta till pappa... Pappan är aldrig överens med någon om något, särskilt inte sitt ex, förutom när vi introducerade detta förslag och han tyckte det var bra.

Jag är helt för att diskutera och eventuellt förändra. Antingen så att sambons dotter går tillbaka till månadspeng för nöjen och inte behöver ha ansvaret om det är för stort för henne, eller att förändra för båda. Det jag motsäger mig är att slippa ta konsekvenserna av en överenskommelse för att man kommer med hot. Eller för den delen alls behöva ta några som helst konsekvenser för den överenskommelse man efterfrågat.
    Om din sambos dotter får sin vilja igenom för att hon hotar med att flytta till pappa så kommer hon framöver att äga din sambo. Mamman måste våga säga nej ändå. "Flytta till pappa du, han har samma regler kring pengarna och vi är överens om det."
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Men det är helt normalt att barn i en bonusfamilj har olika regler. De har olika familjer, vuxit upp olika och det finns mycket som kan bli orättvist. Oavsett vad du och din sambo bestämmer nu kan det ju finnas t.ex. en mormor eller en farbror eller kanske pappan för den delen, som tycker att självklart ska flickan få nya kläder och tar med henne på en ordentlig shoppingtur. Och det kan ju såklart din dotter tycka känns lite surt, men de är ju fria att göra det, och samtidigt har de ju ingen "skyldighet" att göra något liknande för din dotter.

Det som är bra för din del här nu är ju att din dotter är ju ändå 17 år och nästan myndig, hon är inte 5. Du kan förklara för henne att 1) du inte kan styra vad din sambo eller hennes ex köper till sin dotter eller 2) vilken deal kring månadspeng flickan har. Du kan ju liksom förklara sakligt och rationellt med din dotter och förhoppningsvis kan hon förstå att även om ni bor ihop är ni ju olika familjer med olika förutsättningar och regler.

Du har gjort det du kan för att få mamman att följa dealen du har med din dotter för att det ska bli så rättvist som möjligt, men i grund och botten går det ju inte att det ska bli exakt lika. Det känns som en del av att bli bonusfamilj, att mycket kan bli lite orättvist. 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 12:24:38 följande:
    Barn är inte dumma i huvudet. De fattar att olika delar av familjen kan ha olika regler, även bland biobarn. Kan man sköta sig så får man förmåner, kan man inte det så är man inte betrodd.
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
  • MsM84

Jag tycker det är bra föräldraskap att lära barn ta ansvar för sin ekonomi. Dvs barnet behöver tvingas ta ansvar för situationen på något sätt, om det är minskat ansvar, att julklapparna blir kläder, att man får en avbetalningsplan på de kläder som köps, eller om man bara får gå med fåtal plagg till man sparat ihop att köpa mer. Men barnets förälder behöver vara med på banan. 

• Anonym (Annat)
    Man behöver inte kläder för 12k om året.

Pengen ska inte enbart gå till kläder, det förstår väl vem som helst. Folk radar upp all sköns grejer som hygienartiklar, mobilabonnemang, busskort, nöjen, fritidsaktiviteter ovanpå kläder. Kanske inte just i denna tråd men i många av de jag läst här. Då räcker inte 1250 kr långt idag.

I ts fall kan jag förstå båda sidor men som många skriver, hon kanske behöver lite guidning i hur långt pengarna räcker.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-16 12:28:00 följande:
    Men det är helt normalt att barn i en bonusfamilj har olika regler. De har olika familjer, vuxit upp olika och det finns mycket som kan bli orättvist. Oavsett vad du och din sambo bestämmer nu kan det ju finnas t.ex. en mormor eller en farbror eller kanske pappan för den delen, som tycker att självklart ska flickan få nya kläder och tar med henne på en ordentlig shoppingtur. Och det kan ju såklart din dotter tycka känns lite surt, men de är ju fria att göra det, och samtidigt har de ju ingen "skyldighet" att göra något liknande för din dotter.

Det som är bra för din del här nu är ju att din dotter är ju ändå 17 år och nästan myndig, hon är inte 5. Du kan förklara för henne att 1) du inte kan styra vad din sambo eller hennes ex köper till sin dotter eller 2) vilken deal kring månadspeng flickan har. Du kan ju liksom förklara sakligt och rationellt med din dotter och förhoppningsvis kan hon förstå att även om ni bor ihop är ni ju olika familjer med olika förutsättningar och regler.

Du har gjort det du kan för att få mamman att följa dealen du har med din dotter för att det ska bli så rättvist som möjligt, men i grund och botten går det ju inte att det ska bli exakt lika. Det känns som en del av att bli bonusfamilj, att mycket kan bli lite orättvist. 
    Det här med vad andra släktingar gör det går ju båda vägarna så det läggs ingen vikt vid. Det är det som händer under vårt tak som BÅDA tjejerna reagerar på så fort det blir något olikt. Det var ju därför hon ville ha samma deal, för att min dotter fick mer pengar i månaden. Förmodligen förstod hon inte vidden av de utgifter som kom med mer pengar heller.

Du har rätt, jag kan inte göra mer och det dryga är att jag hamnar ju mittemellen min sambo och min dotter när båda tycker att den andra är orättvis och löjlig. Ville mer med den här frågan se om jag var så orimlig som de fick det att låta hemma Vet inte om jag blev så mycket klokare :D

Jag har kommit fram till slutsatsen att jag ock sambon måste prata i lugn och ro när hennes dotter inte just har skrikit på henne och så ska jag sätta mig ned med dottern också.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Annat) skrev 2024-12-16 12:34:53 följande:
    Man behöver inte kläder för 12k om året.

Pengen ska inte enbart gå till kläder, det förstår väl vem som helst. Folk radar upp all sköns grejer som hygienartiklar, mobilabonnemang, busskort, nöjen, fritidsaktiviteter ovanpå kläder. Kanske inte just i denna tråd men i många av de jag läst här. Då räcker inte 1250 kr långt idag.

I ts fall kan jag förstå båda sidor men som många skriver, hon kanske behöver lite guidning i hur långt pengarna räcker.
    Jag håller med om att det i många fall blir överdrivet vad som ska ingå i den pengen och vi har förökt hitta lite balans. Produkter som kan anses ingå i "hus och hem" tycker varken jag eller sambon att barnen ska stå för. I vårt fall ingår inte hygienartiklar så som tvål, schampo, och intimprodukter, vi står för mobilabonnemang och telefonbyte har skett i samband med födelsedagar. Busskort har de via skolan som gäller för två resor per dag (när de är hos oss går de till skolan), i övrigt har båda mopeder som de bara betalar bensinen för. 
  • Anonym (Annat)

Ts, det låter helt rimligt det du radar upp att de kan stå för.

• Anonym (orimlig?)
    MsM84 skrev 2024-12-16 12:30:58 följande:

Jag tycker det är bra föräldraskap att lära barn ta ansvar för sin ekonomi. Dvs barnet behöver tvingas ta ansvar för situationen på något sätt, om det är minskat ansvar, att julklapparna blir kläder, att man får en avbetalningsplan på de kläder som köps, eller om man bara får gå med fåtal plagg till man sparat ihop att köpa mer. Men barnets förälder behöver vara med på banan. 

Precis så som jag tänker också. Och sambon lät som hon tänkte så också innan helvetet brakade lös...
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?