• Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (Tonåring)
    MsM84 skrev 2025-01-10 09:38:59 följande:
    När det är en vecka innan julafton går det att klara sig på det man har - än mer när man har valt att GE BORT sina kläder.

Det är skillnad på att klara sig och att känna att man har flera klädesplagg som man tycker om och kan ha. Är det viktigt att få tonåringen att må dåligt över att ha för lite kläder?

Hon har väl gett bort kläder som hon inte kan tänka sig att använda igen. Det är löjligt viktigt för tonåringar att ha rätt kläder. Min tonårsson håller nu på att sälja en massa av sina kläder som inte är enligt hans smak längre. 

• olof 45
    Anonym (Tonåring) skrev 2025-01-10 10:03:39 följande:

Det är skillnad på att klara sig och att känna att man har flera klädesplagg som man tycker om och kan ha. Är det viktigt att få tonåringen att må dåligt över att ha för lite kläder?

Hon har väl gett bort kläder som hon inte kan tänka sig att använda igen. Det är löjligt viktigt för tonåringar att ha rätt kläder. Min tonårsson håller nu på att sälja en massa av sina kläder som inte är enligt hans smak längre. 

Fel fråga!

Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!

Om detta räknas som att vara "tuff mot tonåringar", baxnar jag. 

Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder! 

Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:43:23 följande:
    Fel fråga!

Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!

Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder! 

Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
    Hela frågeställningen var fel från början.

En styvförälder som tycker att han ska bestämma över styvbarnet. Han själv vill hålla sitt barn på snålgräns och för att hon inte ska känna avundsjuka så genomdriver han att även styvbarnet ska ha lika lite. 

det funkar inte för styvbarnet och då blir han sur på barnets föräldrar för att de vill agera annorlunda mot sitt barn. Återigen för att han själv vill vara snål mot sitt barn och då hålla styvbarnet på samma snålnivå för att hans egen unge inte ska opponera sig.

Men den typen av rättvisa är orimlig i en styvfamilj. Varje barns föräldrar bör få bestämma nivån för sitt eget barn, inte den andres barn. 

Och är det viktigt att lära en 17-åring konsekvenser genom att de får ta smällen? Nej, de kan lära sig med mjukare metoder, som diskussion och resonemang istället för den hårda vägen. Du får väl baxna hur mycket du vill. 

Och att en tonåring flyttar från ett hem där en snål styvpappa får härja fritt och tror att han bestämmer över alla. Ja, det är väl inget konstigt alls med det. Tonåringen har väl inte bett om att behöva bo med honom och hans barn och tvingas in i hans snålregim Och trivs man inte i styvfamiljen och har möjlighet att flytta - varför inte? Vuxna skiljer sig och flyttar när de inte trivs med familjen, det måste även barn få göra när de inte trivs i styvfamiljen. 
  • Anonym (L)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Jag är helt på din linje, Ts. Jag hade aldrig tyckt att det var ok att det ena barnet i en bonusfamilj som ska ha samma "deal" ska få sin vilja igenom medan det andra förväntas fixa det. Kan inte din sambos dotter hantera att ha studiebidraget så ska hon inte ha det. Då får hon be om pengar till saker när det behövs istället. Stå på dig! Tycker din sambo är alldeles för mesig. Jag är kvinna och runt 40, min särbo och jag har varsitt barn i samma ålder och skulle vi bo ihop hade jag blivit vansinnig på honom om detta hände.
  • Anonym (L)
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 10:54:17 följande:
    Hela frågeställningen var fel från början.

En styvförälder som tycker att han ska bestämma över styvbarnet. Han själv vill hålla sitt barn på snålgräns och för att hon inte ska känna avundsjuka så genomdriver han att även styvbarnet ska ha lika lite. 

det funkar inte för styvbarnet och då blir han sur på barnets föräldrar för att de vill agera annorlunda mot sitt barn. Återigen för att han själv vill vara snål mot sitt barn och då hålla styvbarnet på samma snålnivå för att hans egen unge inte ska opponera sig.

Men den typen av rättvisa är orimlig i en styvfamilj. Varje barns föräldrar bör få bestämma nivån för sitt eget barn, inte den andres barn. 

Och är det viktigt att lära en 17-åring konsekvenser genom att de får ta smällen? Nej, de kan lära sig med mjukare metoder, som diskussion och resonemang istället för den hårda vägen. Du får väl baxna hur mycket du vill. 

Och att en tonåring flyttar från ett hem där en snål styvpappa får härja fritt och tror att han bestämmer över alla. Ja, det är väl inget konstigt alls med det. Tonåringen har väl inte bett om att behöva bo med honom och hans barn och tvingas in i hans snålregim Och trivs man inte i styvfamiljen och har möjlighet att flytta - varför inte? Vuxna skiljer sig och flyttar när de inte trivs med familjen, det måste även barn få göra när de inte trivs i styvfamiljen. 
    Är du på riktigt eller? Barnen är 17 ÅR! De förväntas kunna ta hand om sig själva om ett år! När man är 18 räknas man som vuxen enligt lag. Men du tycker att man ska daddas med och få fickpengar hela livet eller?
  • Anonym (Tonåring)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:43:23 följande:
    Fel fråga!

Så ens barn ska inte få göra ett misstag utan ska då behöva lida för det, trots att föräldrarna har råd att köpa några kläder? När ett barn gör ett misstag behöver de hjälp med hur de ska undvika detta misstag i framtiden, de behöver inte ett straff. När det är nytt med att ha egen budget kan föräldrarna hjälpa till med att räkna ut hur mycket kan läggas på olika poster och stämma av med barnet en gång i veckan eller så hur det går. 

Jag hjälpte min tonåring med att göra en realistisk budget och vi kom överens om hur mycket han skulle få och vad det skulle räcka till. Sen höll han sig till det och bad aldrig om mer. Men jag har hört om flera tonåringar som totalt spräckt budgeten i början, det är inte ovanligt. Då behöver de mer hjälp, inte straff.  
  • Anonym (Tonåring)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:05:46 följande:
    Är du på riktigt eller? Barnen är 17 ÅR! De förväntas kunna ta hand om sig själva om ett år! När man är 18 räknas man som vuxen enligt lag. Men du tycker att man ska daddas med och få fickpengar hela livet eller?
    Det är lite sent att börja lära barnet när det är 17 år men bättre sent än aldrig. Det har i alla fall några månader på sig att lära sig om hur en budget fungerar, med hjälp från föräldrarna. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Tonåring) skrev 2025-01-10 10:03:39 följande:

Om det är viktigt för tonåringar med kläder, varför slösar de då pengar på annat?

Tonåringen har ju själv valt att inte köpa kläder, så då var det nog inte så himla viktigt. 

Stackars arbetsgivare när dessa curling-ungar ska ut på arbetsmarknaden. Ska de gråta över att de får inte arbeten de inte är kvalificerade för också?
  • Anonym (ton)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:05:46 följande:
    Bara för att man blivit 18 år så innebär det inte att man ska klara allt som en vuxen. Det finns gott om tid för utveckling även efter 18 år, faktiskt hela livet. Och de flesta 18-åringar går fortfarande i gymnasiet, bor hemma och har inte nån helt egen ekonomi. 

Vilken trist syn på barn och unga vuxna att använda uttrycket daddas? 

Men ja, jag daddar mycket hellre än snålar och i synnerhet som snålandet skulle vara nån annans idé, på mitt barns bekostnad. För att nån snål styvpappa tycker att han ska få bestämma. Nä, aldrig. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:03:44 följande:
    Jag är helt på din linje, Ts. Jag hade aldrig tyckt att det var ok att det ena barnet i en bonusfamilj som ska ha samma "deal" ska få sin vilja igenom medan det andra förväntas fixa det. Kan inte din sambos dotter hantera att ha studiebidraget så ska hon inte ha det. Då får hon be om pengar till saker när det behövs istället. Stå på dig! Tycker din sambo är alldeles för mesig. Jag är kvinna och runt 40, min särbo och jag har varsitt barn i samma ålder och skulle vi bo ihop hade jag blivit vansinnig på honom om detta hände.
    Varför ska de båda barnen, som tillhör helt olika familjer, tvingas in i samma regler bara för att föräldrarna valt att bo ihop? Respektive förälder får ta beslut om sina egna ungar, inte andras. 
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?