Inlägg från: Anonym (orimlig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 10:20:48 följande:

Du fattar inte det här med föräldraansvar tydligen. Om dottern verkligen behöver kläder så MÅSTE föräldrarna köpa det, vad hon än har slösat pengarna på. Hon klarar tydligen inte att få hela bidraget själv så det är bättre att ge månadspeng. Och din dotter behöver inte ha samma, om hon verkar klara av sin del. Man får faktiskt göra skillnad på barn i ett hushåll.

Föräldraansvar kan ju också vara att lära sitt barn att pengar tar slut och då får man leva med det. 

Jag gjorde samma sak när jag fick min första lön och kände mig rikast i världen men sen lärde man sig det.

Hon har ju kläder, bara inte de kläder hon vill ha. Som sagt hon går inte naken.

Såklart man kan gör olika, jag la också förslaget att hon kan återgå till att ha ?vanlig? månadspeng och då få kläder köpta åt sig. En av två kan ju inte ha 1250kr i fickpengar och den andra ska klara alla utgifter på det.

• Anonym (orimlig?)
    Jemp skrev 2024-12-16 10:23:49 följande:

Hur kommer det sig att det här blir en så stor grej mellan dig och din sambo?

Föräldrarna behöver ju lösa det för barnet om det verkligen behövs, men det är 4 dagar tills pengarna kommer och 8 dagar till jul. Känns lättlöst. 

Det blir en stor grej eftersom vi har två barn som lever under samma tak med samma deal. Hade det inte varit uttalat att samma gäller för dem hade problemet varit mindre, men det måste man väl kunna förstå att om samma deal gäller och en har fått leva med konsekvenserna kommer den ungdomen tycka att det känns ganska sugigt.

Sambon är av åsikten att man inte ger kläder i julklapp? gav även förslag på att hon kan gå presentkort i julklapp för att shoppa.
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-16 10:42:13 följande:
    Dessa båda barn har tvingats in under det här taket, det är inget de själva valt. Och de kanske inte alls vill ha eller ska ha samma deal. Och det kommer aldrig att bli rättvis mellan syskon, och aldrig, aldrig någonsin mellan styvsyskon. Det är bara dumt att ens försöka. 

Du känns ganska sugig som person. Jag skulle inte vilja ha dig som styvfarsa till mina ungar. 

Det var hon själv som ville övergå från att ha månadspeng till att ha samma deal som sin bonussyster. Det står henne fritt att gå tillbaka till att ha sin månadspeng och slippa ansvaret men hon både vill ha kakan och äta upp den. 

Hur jag är som bonusförälder tror jag inte du kan avgöra på min åsikt i en liten fråga.

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (ton) skrev 2024-12-16 10:33:24 följande:
    Du kan backa, precis nu. 

Det är inte ditt barn. Era respektive barn behöver inte ha samma upplägg, utan din sambos dotter kan ha ett annat upplägg med sina föräldrar. För att kunna ha dealen med att köpa alla kläder själv bygger det ju ändå på att man har nåt slags startgarderob. Så det är kanske bra om hon får det nu och sen kan köpa det extra hon vill för sina pengar. 

Och man kan lära sig att hantera ekonomi fast man gör sina missar under tonåren. 

Det viktiga är att du inser att det här inte är din strid att ta. Du är orimlig i att det är inte din sak. 
    Det är klart att hon kan ha ett annat upplägg men nu har hon ju inte det. Den aktuella upplägget kanske passar henne dåligt och måste anpassas. Det påvekar ju mig i och med att min dotter och hennes deal blev inblandad redan från start. 
  • Anonym (orimlig?)
    Jemp skrev 2024-12-16 10:58:39 följande:
    Problemet är ju att det här verkar vara din deal, inte föräldrarnas. Du får påminna mamman om vad du tycker gäller, och pappan verkar inte heller följa det om tonåringen tycker lösningen är att flytta dit. Alltså verkar ni inte ha en gemensam bild av överenskommelsen.

Så: behöver tonåringen stå sitt kast och kanske gå tillbaka till mindre ekonomiskt ansvar? Behöver ni en gemensam diskussion av hur överenskommelsen ser ut? Behöver ni justera vad som ingår, alternativt förtydliga dessa undantag kring olika klädesplagg? 
    Ja, det var ju min deal med dottern från början som alla inblandade parter tyckte var rimlig och bra och skulle appliceras på hennes dotter rakt av, utan anpassningar, när hon själv bad om det. Alla har varit nöjda tills nu när hon har gjort av med pengarna som skulle gå till kläder och börjar slänga hot omkring sig.  

Jag fattar att det är jobbigt att få ett sånt hot och det är jobbigt att dottern ska vara sur och besviken på att inte kunna byta ut sin garderob i ett svep nu. Min dotter var ju inte heller jätteglad på mig när hon trodde hon var miljonär och brände allt på två veckor. Men i min värld är det en del av föräldraskapet också, att barn blir arga på en och att det går över. Och att de inte ska lära sig att man kan hota sig till saker.
  • Anonym (orimlig?)

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (Nä) skrev 2024-12-16 11:11:15 följande:
    Vad du tycker och vad lagen säger är olika saker. Som förälder har man skyldighet att se till att ens barn har nödvändiga kläder även om hennes pengar tar slut, vilket jag skrev redan i första inlägget. Att ungen sedan vill ha en massa extra behöver hennes föräldrar inte stå för.
    Ja, och jag var tydlig med att hon inte går naken. Hon har kläder så hon klarar sig även om jag också förstår att man vill ha mer att välja på i den åldern.

Då är vi ju på samma bana!
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-16 11:27:17 följande:
    Det låter ändå som att ditt barn har en ganska knapp ekonomi eller är väldigt bra på att hushålla. En tusenlapp räcker tyvärr inte så långt idag om man ska inkludera kläder.
    Mitt barn har, som många andra ungdomar i den här åldern sommarjobbat och sparat pengar för att kunna köpa ex. smink för tusentals kronor, åka på festival och sånt som man inte behöver utan bara villhöver. Sambons dotter hade också den möjligheten men valde att inte ta den.

Som jag skrev i trådstarten lägger vi också såklart i pengar ibland till större inköp så som ex. ett par jeans. Däremot inte till sju par jeans för att man vill ha olika modeller varje dag i veckan. Pengarna räcker ju inte om man vill köpa bara märkesgrejer, men min dotter och många av hennes kompisar har samma uppgör och när jag frågar henne verkar det som det funkar bra för dem.
  • Anonym (orimlig?)
    Jemp skrev 2024-12-16 11:30:58 följande:
    Jag tycker inte du är orimlig i sak i att låta tonåringen ta konsekvenserna om det bara handlar om villhöver. Men du verkar ju inte ha hennes föräldrar med dig och det ger ju såklart problem, för det måste vara upp till
    dem.

Men som sagt: vad hindrar er att ta tillfället Att diskutera igenom reglerna och se om någon bör förändras för båda tonåringarna? Din dotter har ju haft det så här väldigt mycket längre tid, och uppenbarligen gått på nitar. Hon står också för mycket saker själv och kanske klarar det ovanligt bra?
    Hennes mamma var med mig tills dottern började hota med att flytta till pappa... Pappan är aldrig överens med någon om något, särskilt inte sitt ex, förutom när vi introducerade detta förslag och han tyckte det var bra.

Jag är helt för att diskutera och eventuellt förändra. Antingen så att sambons dotter går tillbaka till månadspeng för nöjen och inte behöver ha ansvaret om det är för stort för henne, eller att förändra för båda. Det jag motsäger mig är att slippa ta konsekvenserna av en överenskommelse för att man kommer med hot. Eller för den delen alls behöva ta några som helst konsekvenser för den överenskommelse man efterfrågat.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?