• Anonym (orimlig?)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
  • Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?
  • Anonym (Cinnamon)
    Kvittning skrev 2024-12-16 16:34:25 följande

Sedan är det ju såklart hemskt orättvist då din dotter inte fick samma sak. Skulle det kanske kunna kompenseras med att hon också får en bonusshoppingrunda nu i efterhand. För hennes del så kan det ju vara en belöning för att hon har klarat av att hantera allting så bra. 

Det där sista lät bra, om det nu ska pytsas extra pengar. 👍🏻 
  • Anonym (orimlig?)
    Anonym (Cinnamon) skrev 2024-12-16 15:46:14 följande:

Kraftigt underläge? 

Först vill hon ha det som ts dotter och hon får som hon vill. Men det var inte bra för pengarna räcker inte. Då ska hon ha lika som ts dotter PLUS ännu mera. För annars flyttar hon till pappa. Just det. Så det så. Som om detta inte vore nog så lånar hon pengar av ts dotter när hon slösat upp sina egna. 

Den här unga damen är myndig om två år. Men visst, ge henne allt hon kräver och vinka lite glatt när hon gör TV-debut i Lyxfällan sedan. 

Det är precis det här jag försöker säga! 
  • Anonym (Cinnamon)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-16 16:36:21 följande:
    Om pappan är med på tåget kan hon ju flytta dig eftersom det ändå inte blir mer pengar. De var väl överens, flickans föräldrar? 

Det är lätt att skylla på barnet i det här fallet, men hon har inte uppfostrat sig själv. Det jag menar är att det är tufft att komma efter 16 år och börja uppfostra någon på ett sätt som man borde ha börjat med när hon var 8. 

Förhoppningsvis går det att väcka en ekonomisk medvetenhet, eller så blir hon som så många andra och ringer mamma när hon är 30 och vill ha pengar att betala räkningarna med.
    Det här håller jag med dig om.
    Hoppas att de försöker styra upp det hela, dels för att lära den ena att hushålla, och även för att behandla dem rättvist.
  • Anonym (orimlig?)
    Kvittning skrev 2024-12-16 16:34:25 följande:

Jag förstår båda sidorna och övergången kan vara lite svår. När mitt barn gick över till att köpa kläder själv så köpte vi faktiskt in en hel del kläder innan övergången just för att första månaden inte skulle vara med "tom garderob" så jag tycker inte att det är helt orimligt att göra på det sättet. 

Sedan är det ju såklart hemskt orättvist då din dotter inte fick samma sak. Skulle det kanske kunna kompenseras med att hon också får en bonusshoppingrunda nu i efterhand. För hennes del så kan det ju vara en belöning för att hon har klarat av att hantera allting så bra. 

Hon hade gott om kläder och fick en shoppingrunda med mamma i våras, strax innan den nya överenskommelsen, men nu har hon tröttnat på kläderna och gett bort det mesta till en kompis. 

absolut kan min dotter få en likvärdig runda om det skulle vara så att det blir en tur med sambons dotter. Docl slipper hon ju fortfarande undan sitt ansvar då. Men jag kommer inte bråka mig blodig för det här. 

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (Mari) skrev 2024-12-16 16:36:21 följande:
    Om pappan är med på tåget kan hon ju flytta dig eftersom det ändå inte blir mer pengar. De var väl överens, flickans föräldrar? 

Det är lätt att skylla på barnet i det här fallet, men hon har inte uppfostrat sig själv. Det jag menar är att det är tufft att komma efter 16 år och börja uppfostra någon på ett sätt som man borde ha börjat med när hon var 8. 

Förhoppningsvis går det att väcka en ekonomisk medvetenhet, eller så blir hon som så många andra och ringer mamma när hon är 30 och vill ha pengar att betala räkningarna med.
    Det är absolut inte hennes fel, det är avsaknaden av handling och konsekvens samt att de gett med sig när hon skriker och hotar. Hon har lärt sig att det är ett vinnande koncept och kommer fortsätta så tills det inte funkar längre.
  • Anonym (Cinnamon)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 17:21:51 följande:
    Det är absolut inte hennes fel, det är avsaknaden av handling och konsekvens samt att de gett med sig när hon skriker och hotar. Hon har lärt sig att det är ett vinnande koncept och kommer fortsätta så tills det inte funkar längre.
    Ja, så är det ju såklart. Resultatet blir en rätt odräglig individ. 
  • Anonym ((gör så här))

Sambons dotter har väl också en pappa? 

Jag tycker att i första han den och din sambo ska bestämma om hur deras gemensamma dotter ska uppfostras och de ska också stå för kostnader så som extra kläder som sambons dotter vill ha.

Utifrån detta ska ni hitta en bra lösning.

Din sambo har säkert ett jobb och en egen inkomst och då ska hon väl ha råd att bekosta extra kläder till sin dotter tillsammans med tjejens pappa. 

Det är alltså de som ska bestämma om dottern ska ha extra kläder och det är de som ska bekosta det.

Så löser du problemet på ett bra sätt. 

Om tjejens pappa säger nej är det inte längre attraktivt att flytta till honom. Om han bekostar kläderna tillsammans med din sambo är det inte du som ska betala och därmed är det inte ditt problem. 

• Anonym (Anonym2)

Stå på dig! Bra att ungdomarna lär sig hantera och prioritera. 

lever i en bonusfamilj där dottern är fruktansvärt bortskämd och de är ständigt tjafs om pengar och att hon ska ha ha ha ha? 

• Anonym (Jösses)

Jag håller med Ts i allt. Men mamman tar ju det sista beslutet gällande hennes dotter och blir det så får ts ge sin dotter likvärdiga pengar som bonus.

Hjälper mamman bonusdottern denna gången så ska det INTE hända igen. Om så skulle jag avslutat relationen då din dotter påverkas negativt. 

Och vad är det för uppfostran med skrikiga tonåringar? Har två själv och de har aldrig ens höjt rösten till oss.

• Anonym (orimlig?)
    Anonym (Jösses) skrev 2024-12-17 07:31:15 följande:

Jag håller med Ts i allt. Men mamman tar ju det sista beslutet gällande hennes dotter och blir det så får ts ge sin dotter likvärdiga pengar som bonus.

Hjälper mamman bonusdottern denna gången så ska det INTE hända igen. Om så skulle jag avslutat relationen då din dotter påverkas negativt. 

Och vad är det för uppfostran med skrikiga tonåringar? Har två själv och de har aldrig ens höjt rösten till oss.

Ja, får hon det nu kommer min dotter definitivt att få likvärdigt, annars blir det ju lite Askungen och den elaka styvsystern kring det hela. 

Nog har min dotter höjt rösten mot mig och skrikit men aldrig på den här nivån och inte så fort man får ett nej? Hon har tidigt lärt sig att det inte är lönt att vara otrevlig om man vill ha något eller få sin vilja igenom. 

Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?