Inlägg från: Anonym (Rättvisa på annat sätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rättvisa på annat sätt)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-17 07:53:23 följande:

Ja, får hon det nu kommer min dotter definitivt att få likvärdigt, annars blir det ju lite Askungen och den elaka styvsystern kring det hela. 

Nog har min dotter höjt rösten mot mig och skrikit men aldrig på den här nivån och inte så fort man får ett nej? Hon har tidigt lärt sig att det inte är lönt att vara otrevlig om man vill ha något eller få sin vilja igenom. 

Kanske du kan använda det pedagogiskt istället och t ex spara pengar till något speciellt åt henne istället varje månad? T ex om bonusen blåser pengar på kläder så sparar du istället till lägenhet, framtida möbler, körkort,  fylla 20 år present eller något annat du inte sparar till åt din dotter idag. Då får hon se nyttan av att spara istället för att blåsa pengar på kläder som hon inte har behov av. Du behöver inte hantera det ökade flödet av pengar till bonusdottern på samma sätt gentemot din dotter även om du ser till at det blir rättvist i slutändan.  Använd pengarna till att göra det du tycker är viktigt för din dotter istället.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?