• Jemp

Orimligt att tonåringen ska betala?

Hur kommer det sig att det här blir en så stor grej mellan dig och din sambo?

Föräldrarna behöver ju lösa det för barnet om det verkligen behövs, men det är 4 dagar tills pengarna kommer och 8 dagar till jul. Känns lättlöst. 

• Jemp
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:45:51 följande:

Det var hon själv som ville övergå från att ha månadspeng till att ha samma deal som sin bonussyster. Det står henne fritt att gå tillbaka till att ha sin månadspeng och slippa ansvaret men hon både vill ha kakan och äta upp den. 

Hur jag är som bonusförälder tror jag inte du kan avgöra på min åsikt i en liten fråga.

Problemet är ju att det här verkar vara din deal, inte föräldrarnas. Du får påminna mamman om vad du tycker gäller, och pappan verkar inte heller följa det om tonåringen tycker lösningen är att flytta dit. Alltså verkar ni inte ha en gemensam bild av överenskommelsen.

Så: behöver tonåringen stå sitt kast och kanske gå tillbaka till mindre ekonomiskt ansvar? Behöver ni en gemensam diskussion av hur överenskommelsen ser ut? Behöver ni justera vad som ingår, alternativt förtydliga dessa undantag kring olika klädesplagg? 
  • Jemp

Eller förstås: behöver bonusdottern hjälp på annat sätt, tex lära sig göra en budget?

• Jemp
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:05:03 följande:
    Ja, det var ju min deal med dottern från början som alla inblandade parter tyckte var rimlig och bra och skulle appliceras på hennes dotter rakt av, utan anpassningar, när hon själv bad om det. Alla har varit nöjda tills nu när hon har gjort av med pengarna som skulle gå till kläder och börjar slänga hot omkring sig.  

Jag fattar att det är jobbigt att få ett sånt hot och det är jobbigt att dottern ska vara sur och besviken på att inte kunna byta ut sin garderob i ett svep nu. Min dotter var ju inte heller jätteglad på mig när hon trodde hon var miljonär och brände allt på två veckor. Men i min värld är det en del av föräldraskapet också, att barn blir arga på en och att det går över. Och att de inte ska lära sig att man kan hota sig till saker.
    Jag tycker inte du är orimlig i sak i att låta tonåringen ta konsekvenserna om det bara handlar om villhöver. Men du verkar ju inte ha hennes föräldrar med dig och det ger ju såklart problem, för det måste vara upp till
    dem.

Men som sagt: vad hindrar er att ta tillfället Att diskutera igenom reglerna och se om någon bör förändras för båda tonåringarna? Din dotter har ju haft det så här väldigt mycket längre tid, och uppenbarligen gått på nitar. Hon står också för mycket saker själv och kanske klarar det ovanligt bra?
  • Jemp
    Anonym (ton) skrev 2024-12-19 15:18:22 följande:
    Du beskrev ju själv vad du tycker är en basgarderob. Och ja, det låter snålt och ogint. 
    Tills dottern får pengar imorgon?
  • Jemp
    olof 45 skrev 2025-01-09 10:13:40 följande:

gUD VAD ALLA GÖR EN STOR SAK AV ATT DET ÄR STYVPAPPAN SOM SKRIVER. oM FRÅGAN HADE KOMMIT FRÅN MAMMAN SJÄLV HADE SVAREN LÅTIT ANNORLUNDA.

(sorry, Capslock...)

Om mamman sagt "Dottern hade denna deal, nu har hon slösat pengar men hotar mig om hon inte får shoppa", hur hade svaren låtit?

SJÄLVKLART hade folk sagt att den bortskämda skrikande ungen får stå sitt kast. Att om man gör henne en börntjänst nu kommer hon vara manipulativ for ever.

Man ska bara titta på henne lungt och säga "men du har fått pengar. Det är inte vårt fel att du slösat bort dem. Du får önska dig pengar i julklapp eller vänta tills nästa "lön", precis som alla andra nästan-vuxna och vuxna människor. Alternativt får du låna, men du kan inte skrika dig till mera pengar, det fattar du väl?"

man har också ett samtal med dotterns pappa, och förklarar situationen - att dottern försöker använda flytt som hot. Ska ni som föräldrar sätta ner foten eller vad? Vill han ha en dotter som anväbnder sådan manupulation, eller kommer han säga att nej, jag och mamma är överens och du kan inte rymma hem till mig bara för att du är sur på mamma - när du dessutom borde vara sur på dig själv.

Hur har det gått förresten TS? 

Det är klart att diskussionen låtit annorlunda, eftersom den till stor del handlar om ifall just styvpappan/ts ska diktera hur föräldrarna ska hantera det hela. 
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?