• Anonym (ton)

Orimligt att tonåringen ska betala?

Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:12:59 följande:
    Orimligt att tonåringen ska betala? Jag lever i en bonusfamilj där det är jag och min 17-åriga dotter och sambon och hennes snart 17-åriga dotter.

Min dotter har sedan hon fyllde 13 haft hela barnbidraget/studiebidraget och fått köpa allt hon kan tänkas behöva, så som godis, snacks, utemat, bensin till mopeden, biljetter till evenemang och även kläder själv sedan dess. I kläder ingår det man behöver till "vardags", alltså inte jackor eller skor och sånt som är dyrare investeringar, så länge det inte är något utöver att hon ex. vill ha ett till par skor som egentligen inte behövs utan bara är något hon villhöver. Hon har även fått bidrag med halva summan när hon ska köpa ex. ett par jeans.

När sambons dotter fyllde 16 bestämdes det att hon skulle få samma deal och detta beslutades självklart också i samråd med hennes pappa. 

Nu förra veckan kom hon och säger till sin mamma att de måste köpa kläder för hon har inga. Jag påminner sambon om att det ingår i hennes deal att se till att man har kläder, vilket startar en väldig diskussion här hemma där hennes dotter hotar med att flytta till pappa på heltid.

Sambon är nu på väg att ge sig och ska åka och köpa en ny garderob till dottern eftersom hon inte har några pengar och att hon måste ha kläder. Jag säger att hon absolut inte ska göra det eftersom det är dottern själv som har spenderat alla pengarna på godis och energidryck och på så sätt satt sig i situationen. Till saken hör också att hon fick ett erbjudande om sommarjobb i somras, det dåliga var att det inte var på fast schema utan inringning vid behov. Varje gån de frågade om hon kunde jobba tackade hon nej för att hon skulle vara med kompisar.

Jag hävdrar att om sambon ger med sig nu kommer dottern inte lära sig nånting alla. Det är ju inte heller så att ungen går naken. Hon har kläder men kasnke inte så många ombyten som hon vill ha. Min sambo tycker att jag är orimlig och känslokall. Jag har lagt fram förslag om att man kan dela på summan och att hon kan få hälften av sambon, eller att hon får göra en avbetalningsplan. Min dotter gjorde sama misstag i början när hon hade hela summan men har inte gjort om det sedan dess eftersom det inte var så kul... Sambons dotter har överlag väldigt lätt att få sin vilja igenom genom att spela på sambons dåliga samvete eller bli arg.

Så, är det jag som är orimlig eller är det sambon som behöver träna på att stå upp mot sin dotter?
    Du kan backa, precis nu. 

Det är inte ditt barn. Era respektive barn behöver inte ha samma upplägg, utan din sambos dotter kan ha ett annat upplägg med sina föräldrar. För att kunna ha dealen med att köpa alla kläder själv bygger det ju ändå på att man har nåt slags startgarderob. Så det är kanske bra om hon får det nu och sen kan köpa det extra hon vill för sina pengar. 

Och man kan lära sig att hantera ekonomi fast man gör sina missar under tonåren. 

Det viktiga är att du inser att det här inte är din strid att ta. Du är orimlig i att det är inte din sak. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 10:35:30 följande:
    Det blir en stor grej eftersom vi har två barn som lever under samma tak med samma deal. Hade det inte varit uttalat att samma gäller för dem hade problemet varit mindre, men det måste man väl kunna förstå att om samma deal gäller och en har fått leva med konsekvenserna kommer den ungdomen tycka att det känns ganska sugigt.

Sambon är av åsikten att man inte ger kläder i julklapp? gav även förslag på att hon kan gå presentkort i julklapp för att shoppa.
    Dessa båda barn har tvingats in under det här taket, det är inget de själva valt. Och de kanske inte alls vill ha eller ska ha samma deal. Och det kommer aldrig att bli rättvis mellan syskon, och aldrig, aldrig någonsin mellan styvsyskon. Det är bara dumt att ens försöka. 

Du känns ganska sugig som person. Jag skulle inte vilja ha dig som styvfarsa till mina ungar. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Det är svårt att känna sig likvärdig och gilla varandra i en bonusfamilj. Men det kommer att vara ännu svårare om man tvingar på ungdomar nåt slags rättvisa som egentligen inte finns. Ungdomar har olika behov och behöver därför olika upplägg. Detta gäller syskon, men ännu mer styvsyskon. 

Om din dotter skulle känna sig orättvist behandlad så kan du förklara för henne att styvsyskonet har helt andra föräldrar än hon och därför kommer de att ha olika förutsättningar. Det är lika likvärdigt som om de skulle gå i samma klass, eller samma innebandylag - helt olika. De bara råkar bo under samma tak. 

Och ja, det är rimligt att de har olika tider för att komma hem om de har olika behov kring det. 

Det är alltid ett jäkla liv på tonåringar, det är livet med ungdomar. Du kan inte komma ifrån det genom att vara så fyrkantig. 

Respekten mellan dem som ni satt ihop under samma tak kan komma av att man samtalar, får uttrycka sina behov och få dem tillgodosedda. Inte genom påtvingad likvärdighet. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 12:28:50 följande:
    Fast i just det här fallet blir det ju tvärt om? Att den som inte "skött" sig får förmånen medan den som sköter sig får fortsätta ha mindre pengar som fickpengar?

I övrigt håller jag med dig om det! Förmåner får man om man förtjänar dem, oavsett om man är bio eller bonus.
    Du kan ju ändra reglerna för din dotter om du upplever att hon blir förfördelad här.

Istället för att försöka tvinga ner din sambos dotter på samma nivå som din dotter, i nåt slags försök att skapa rättvisa. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 01:13:12 följande:
    Än har det inte bestämts nåt men sambon börjar förstå vad jag menar och är inne på att antingen låta henne stå för halva kalaset eller köpa en minimal omstart åt henne och sen får hon komplettera upp själv eftersom.  Sen har vi kanske lite olika syn på vad en minimal startgardetob är. Jag tycker att minimal (när man gett bort alla kläder för att man tröttnat på dem, inte startat utan kläder) borde innebära att man precis klarar sig mellan tvättarna. Typ två par byxor och några tröjor. I sambons värld är det minst 3-4 byxor, lika många hoodies och typ 5 vardera av tunna långärmade, och T-shirtar/linnen. Men även om hon shoppar mer orkar jag inte lägga mig i utan kommer försöka hitta något motsvarande sätt att ge min dotter. Jag är bara nöjd om hon inte ?vinner? för att hon betedde sig dåligt och att hon lär sig att det blir någon typ av konsekvens. 
    Du låter så oerhört snål och ogin. Mot både ditt eget barn och nu din sambos barn. Varför ska barnen hålla till godo med bara minimum? 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-19 13:07:52 följande:
    Det handlar varken om att vara snål eller ogin. Våra barn får massor med saker och upplevelser men just den här gången handlar det ju om att hon, trots upprepade påminnelser och erbjudanden om att göra en budget, har bränt alla pengar och gett bort alla kläder och nu förväntar sig att få allt serverat trots att överenskommelsen sedan 8 månader tillbaka varit att hon sak köpa baskläder själv. Därför är det väl inte så konstigt att få hålla tillgodo med minimum tills man har nya pengar att köpa det "extra" för?
    Du beskrev ju själv vad du tycker är en basgarderob. Och ja, det låter snålt och ogint. 
  • Anonym (ton)
    Jemp skrev 2024-12-19 21:02:18 följande:
    Tills dottern får pengar imorgon?
    Jag tänker på det stora hela, hur TS ser på barnens behov. 
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 10:43:23 följande:
    Fel fråga!

Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!

Om detta räknas som att vara "tuff mot tonåringar", baxnar jag. 

Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder! 

Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
    Hela frågeställningen var fel från början.

En styvförälder som tycker att han ska bestämma över styvbarnet. Han själv vill hålla sitt barn på snålgräns och för att hon inte ska känna avundsjuka så genomdriver han att även styvbarnet ska ha lika lite. 

det funkar inte för styvbarnet och då blir han sur på barnets föräldrar för att de vill agera annorlunda mot sitt barn. Återigen för att han själv vill vara snål mot sitt barn och då hålla styvbarnet på samma snålnivå för att hans egen unge inte ska opponera sig.

Men den typen av rättvisa är orimlig i en styvfamilj. Varje barns föräldrar bör få bestämma nivån för sitt eget barn, inte den andres barn. 

Och är det viktigt att lära en 17-åring konsekvenser genom att de får ta smällen? Nej, de kan lära sig med mjukare metoder, som diskussion och resonemang istället för den hårda vägen. Du får väl baxna hur mycket du vill. 

Och att en tonåring flyttar från ett hem där en snål styvpappa får härja fritt och tror att han bestämmer över alla. Ja, det är väl inget konstigt alls med det. Tonåringen har väl inte bett om att behöva bo med honom och hans barn och tvingas in i hans snålregim Och trivs man inte i styvfamiljen och har möjlighet att flytta - varför inte? Vuxna skiljer sig och flyttar när de inte trivs med familjen, det måste även barn få göra när de inte trivs i styvfamiljen. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:05:46 följande:
    Är du på riktigt eller? Barnen är 17 ÅR! De förväntas kunna ta hand om sig själva om ett år! När man är 18 räknas man som vuxen enligt lag. Men du tycker att man ska daddas med och få fickpengar hela livet eller?
    Bara för att man blivit 18 år så innebär det inte att man ska klara allt som en vuxen. Det finns gott om tid för utveckling även efter 18 år, faktiskt hela livet. Och de flesta 18-åringar går fortfarande i gymnasiet, bor hemma och har inte nån helt egen ekonomi. 

Vilken trist syn på barn och unga vuxna att använda uttrycket daddas? 

Men ja, jag daddar mycket hellre än snålar och i synnerhet som snålandet skulle vara nån annans idé, på mitt barns bekostnad. För att nån snål styvpappa tycker att han ska få bestämma. Nä, aldrig. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (L) skrev 2025-01-10 12:03:44 följande:
    Jag är helt på din linje, Ts. Jag hade aldrig tyckt att det var ok att det ena barnet i en bonusfamilj som ska ha samma "deal" ska få sin vilja igenom medan det andra förväntas fixa det. Kan inte din sambos dotter hantera att ha studiebidraget så ska hon inte ha det. Då får hon be om pengar till saker när det behövs istället. Stå på dig! Tycker din sambo är alldeles för mesig. Jag är kvinna och runt 40, min särbo och jag har varsitt barn i samma ålder och skulle vi bo ihop hade jag blivit vansinnig på honom om detta hände.
    Varför ska de båda barnen, som tillhör helt olika familjer, tvingas in i samma regler bara för att föräldrarna valt att bo ihop? Respektive förälder får ta beslut om sina egna ungar, inte andras. 
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 14:05:09 följande:
    Han har förklarat! Han hade detta upplägg för SITT barn, och det andra barnet ville haka på!
    Nej, han hade detta upplägg för sitt barn och tyckte att även det andra barnet skulle ha det så för att det inte skulle bli orättvist för hans barn som fick mindre. 
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 14:01:14 följande:
    Snål styvpappa som får härja fritt? Vad får du allt ifrån? Svårt att ta dig på allvar nu... Styvpappan ifråga har bara introducerat ett hyfsat vanligt system där barnen får sitt barnbidrag men också visst ansvar - väldigt pedagogiskt och bra.

Seddan tycker han att det blir konstigt om den som misslyckas blir belönad! Vilket är helt rimligt - och han uppskattar inte att barnet hotar sin mor. Också rimligt. 

Dessutom, vilket många verkar missa här, finns helt rationella lösningar - som tex att barnet får låna pengar i förskott från nästa månadspeng. Eller att barnet får hålla sig till tåls några dagar. 

Så, jo. Jag baxnar! 

Och modern ville ju samma som styvpappan! Men veknar när hon utsätts för hot! 

Ändå fokuserar ni på att försöka mosa TS BARA och ENBART för att han är en STYVpappa. Det är så uppenbart.
    Du får ta vad du vill på allvar, det är ju upp till dig. Och baxna på di, det är också upp till dig. 

Styvpappan har ingen anledning att introducera nåt alls för andra ungar än sina egna. Föräldrarna sköter sina egna ungar, det är grunden. 
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 14:50:06 följande:
    Du missar ju fortfarande poängen, vilket är att det är barnet själv som VILLE ha denna "deal"...  Hon ville ha mera fickpengar helt enkelt.

Jag förstår till fullo styvpappan i det läget - ska man belöna en tonåring som skriker för att få sin vilja igenom? HANS BARN blir ju exponerat för detta beteende.

Igen: konsekvensen för detta barn är verkligen inte farligt alls. Hon dör INTE av att återanvända sin nuvarande garderob I NÅGRA DAGAR.

Så vilket råd skulle du ge till mamman i detta scenario? Glöm att dealen ursprungligen kom från (oh så hemskt) en styvpappa. Tänk bara på att mamman och dottern hade en deal, och dottern misslyckades och skriker och hotar sin mamma, trots att konsekvensen nästan är humoristikt icke-signifikant. Tycker du verkligen att mamman ska vika ner sig för en 16-årings vredesutbrott och hot? På riktigt????
    Men då barnet inte klarade av upplägget så backade barnets förälder. Helt rimligt. För barnet har två föräldrar, och styvpappan är inte en av dem. Så han kan backa fullt ut, långt bak. Och sköta sitt eget barn, utan att lägga sig andras barn. 

Det spelar ingen roll vad du tycker om eventuella konsekvenser. Varken du eller styvpappan är föräldrar till det här barnet, och får därför inte vara med och bestämma. 

Mamman verkar klara sig fint utan råd från någon. Hon ser att delaen inte fungerade och gör om premisserna så att det funkar för hennes dotter. 

Mitt råd till styvpappan är att han ska backa, inte inbilla sig att barnen tillhör samma familj, inte inbilla sig att han kan komma och pracka på dem nån självpåtagen rättvisa mellan barn som inte är syskon eller ens tillhör samma familj. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (ojoj) skrev 2025-01-10 14:57:54 följande:
    Va? Läs inlägg nr 10: "Det var hon själv som ville övergå från att ha månadspeng till att ha samma deal som sin bonussyster. Det står henne fritt att gå tillbaka till att ha sin månadspeng och slippa ansvaret men hon både vill ha kakan och äta upp den. "

Fattar inte folk som skriver kommentarer fast de inte alls har koll på läget
    Ja, styvpappan har ju ändrat sig lite under trådens gång för att försöka bättra på sin image. Men i de första inläggen framkom att det bestämdes (inte på dotterns initiativ) och att grunden var att styvpappan ansåg det orättvist att hans dotter skulle ha ett annat upplägg än sin styvsyster.
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 15:00:59 följande:
    Så du tycker att barn som skriker och surar och hotar, de ska man vika sig inför som förälder? Det är "rimligt"?

Jag tror itne på dig. Jag tror att du är här för att bråka och hata styvföräldrar.

TS verkar vara principfast. Och han verkar vilja att barnen ska växa upp till fungerande vuxna. 
    Jag tycker inte att styvföräldrar ska hålla på och diktera villkoren för barn som inte är deras egna. 

Ja, TS verkar vara principfast. Ingen odelat positiv egenskap när man har med människor att göra och håller på och prackar på dem sina principer.
  • Anonym (ton)
    olof 45 skrev 2025-01-10 15:18:23 följande:
    Finns styvfamiljer där man beter sig som vilken familj som helst. Finns också studier som visar på att detta räddar den mentala hälsan för just styvföräldrar, som annars kan känna sig utanför - trots att mycket ansvar och arbete brukar hamna på dem (sjääälvklart ska ju styvföräldrar ställa upp på att skjutsa laga mat osv!)

Så du kanske borde sluta lägga dig i hur andra familjer lägger upp sin tillvaro?

Svara istället på mina frågor! Vilket råd skulle du ge MAMMAN, om du tog bort styvpappan från ekvationen? Om mamman och dottern hade denna deal, och dottern sedan med bråk och hot försöker få mer pengar än summan de var överens om?

Du vill kanske itne svara på den frågan, eller hur? För att ditt resonemang inte kommer att hålla.
    Det kanske finns såna styvfamiljer, men denna verkar inte vara det. Och den mentala hälsan hos styvföräldrar som är vuxna och väljer själva att gå in i den konstellationen kan de sköta utan att tvinga på styvbarnen oönskat rättvisetänk eller familjeskap som de kanske inte vill ha. 

Du kanske också ska sluta lägga dig i hur andra familjer lägger upp sin tillvaro? inte minst TS styvdotters familj. 

Jag svarar på vilka frågor jag vill, det bestämmer inte du. Jag har inga råd att ge mamman, för jag anser att hon inte behöver några råd. Det är ju TS som har problem, inte mamman. Mamman har löst frågan som hon anser rimligt. 

Mamman och dottern provade denna deal, det fungerade inte och mamman backar. End of story. Sen finns det en sursnål styvpappa och en avundsjuk styvsyster i bakgrunden som ogillar att mammans dotter får mer pengar än styvpappans dotter. Men det får ju han lösa med sin egen dotter, inte genom att lägga sig i det andra barnets villkor. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (orimlig?) skrev 2024-12-16 11:13:02 följande:

Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Om min dotter nu skulle få fortsätta med sin deal, sambons dotter fortsätter få lika mycket pengar men samtidigt en massa kläder skulle min dotter troligen känna sig lite orättvist behandlad och tycka att bonussystern är dryg och alltid får sin vilja igenom och hon skulle förmodligen också tappa respekten för sin bonusmamma eftersom hon visar att om man bråkar nog mycket får man som man vill och då gäller inte det man kommit överens om. 

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv.

Förklara gärna hur ni fått det att fungera, ni som förespråkar olika regler! Obs, inget passiv aggresivt eller ironiskt, jag är genuint intresserad!

Här framgår det att ursprunget är att styvpappan anser att barnen ska ha det likvärdigt eftersom han vill leka att de är familj.

Han tycker också att det är sambons dotter som ska anpassa sig så att hans dotter inte tycker att det blir orättvist. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (ojoj) skrev 2025-01-10 15:19:32 följande:
    Visa citat då tack. Jag läste alla TS inlägg, och hittar itne detta spår som du beskriver?
    Jag lyckas inte citera rätt inlägg i samma svar, men här: Han vill ha samma upplägg för barnen för att han tycker att det blir bäst, för att han vill leka familj och för att hans dotter känner sig orättvist behandlad annars (eftersom han är snål mot henne) Även tider ska de ha samma av nån anledning. För att han tycker det blir enklast. 

"Jag tycker det är intressant att så många tycker att det är ok att de olika barnen i en bonusfamilj kan ha helt olika regler. Hur ska man då få dem att känna sig likvärdiga i familjen och framför allt gilla varann?

Hon kommer börja diskutera hemtider, eftersom hon är nästan ett år äldre och varför ska hon då vara hemma samtidigt som sambons dotter? Och skulle min dotter få vara ute längre kan ni ge er den på att sambons dotter kommer ställa till ett jäkla liv."

Anonym (ton) skrev 2025-01-10 15:33:04 följande:
    Här framgår det att ursprunget är att styvpappan anser att barnen ska ha det likvärdigt eftersom han vill leka att de är familj.

Han tycker också att det är sambons dotter som ska anpassa sig så att hans dotter inte tycker att det blir orättvist. 
  • Anonym (ton)
    Anonym (ojoj) skrev 2025-01-14 13:52:33 följande:
    Allt som du citerar här låter helt rimligt och balanserat ?

jag skulle heller inte gilla om ett barn börjar skika och gorma, för att sedan bli belönad - vad lär sig andra dottern då? Jo - att man kan vinna genom att gapa och skrika.

Dessutom är TS inte snål mot sin dotter? Hur får du det till det? Hans upplägg är helt normalt det där med barnbidraget - och större inköp sponsrar han ju ändå. Du har inte läst, och du har inte förstått...? Du vill göra denna fråga - som handlar om hur ett barn försöker manipulera en situation trots att hon självklart är förmögen till att förstå villkoren som gäller - till att handla om styvföräldrars rättigheter (eller brist därav). 
    Och jag skulle inte gilla om någon skulle börja bestämma hur mina barn ska ha det. Eller att bli intvingad i en familj som man inte känner är familj och påtvingas regler för att ett barn från en annan familj kan bli sur annars. 

Ja, jag ser frågan som ett styvfamiljsproblem. 
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?