• Anonym (Mama)

Han vägrar prata med oss

Lång historia kort. Dottern i tidiga tonåren fick ett sånt där dnatest för släktforskning och enligt det är hennes pappa inte hennes pappa, utan nån annan... och han vägrar lyssna på något och vägrar ens prata med någon av oss. Jag säger gång på gång att testet måste visa fel, men han har flyttat in hos en kompis och svarar som sagt inte.

Någon med råd? Snälla någon?

• Svar på tråden Han vägrar prata med oss
  • Anonym (Titti)

Går han med på att göra ett riktigt faderskapstest?

• Anonym (Mama)
    Anonym (Titti) skrev 2024-12-05 11:47:33 följande:

Går han med på att göra ett riktigt faderskapstest?

Han säger att det här är som ett faderskapstest, så det inte behövs.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-05 11:48:41 följande:
    Han säger att det här är som ett faderskapstest, så det inte behövs.
    Vad säger företaget som gjorde analysen? Marknadsför de sig som att deras resultat är helt säkra eller finns några finstilta brasklappar i villkoren? Har du kontaktat dem och berättat hur fel det blivit?
  • Anonym (Jesus Josefsson)

Har du haft sex med personen som pekas ut som pappan?

• Mrs Moneybags
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-05 11:41:05 följande:
    Han vägrar prata med oss

Lång historia kort. Dottern i tidiga tonåren fick ett sånt där dnatest för släktforskning och enligt det är hennes pappa inte hennes pappa, utan nån annan... och han vägrar lyssna på något och vägrar ens prata med någon av oss. Jag säger gång på gång att testet måste visa fel, men han har flyttat in hos en kompis och svarar som sagt inte.

Någon med råd? Snälla någon?

Jag håller på lite med släktforskning och det här är en av flera viktiga anledningar till att man ska veta exakt vad man vill med ett dna-test. Det kan komma upp flera obehagliga sanningar som man inte hade väntat sig och nya släktingar kan komma fram. 

För det första: Är du säker på att testet visar fel? Finns det någon möjlighet att det är någon annan som är pappa till barnet? 

Om du är säker på att han är pappan kan ni ju ta om testet hos något annat företag och se om ni får samma svar.

Får ni samma svar även den gången är det osannolikt att din man är pappan. Det finns extremt ovanliga undantag när en kvinna har haft en absorberad tvilling och hennes dna inte har stämt med hennes egna barn. Men det är mycket ovanligt.  
  • Anonym (Frida)

Har pappan också lämnat prov till företaget, eller utgår ni från prov som hans släktingar har lämnat? I så fall kan det ju vara han som inte är biologiskt barn till sina föräldrar...
    Visar resultatet att du är mamma till barnet? (så hen inte blivit bortbytt på BB?)
    Och - är det helt uteslutet att någon annan är pappan?

• Hjelm

Först och främst: är det sant? Eller finns i alla fall minsta chans att det är sant? Det nämner du inte...

• Anonym (biologen)

Dessa företag kan vara rätt oseriösa och jag hade inte litat på dem med mitt DNA för aldrig det.

Begär ett riktigt faderskapstest från ett svenskt ackrediterat lab bara.

Men jag undrar verkligen om tråden är seriös, för TS borde väl själv ha någon uppfattning om huruvida det kan vara en annan far eller ej, och om den risken är noll borde TS vara extremt förbannad just nu.

• Anonym (Mama)

Om det funnits någon annan skulle jag väl försökt förhindra testet? Det gjorde jag inte.

• Räkan77

Ok att han är förbannad på dig, men att överge ett barn. Fy sjutton. Oavsett om han är biologisk pappa eller inte så borde han ta sitt ansvar som pappa. 

Ring familjerätten i din kommun och rådfråga hur du ska gå vidare.

Svar på tråden Han vägrar prata med oss