Anonym (K) skrev 2024-12-05 21:22:56 följande:
I hans ögon är det ju inte hans barn. Nästa steg för honom är väl att ta reda på hur man avsäger sig faderskapet.
Vad ska familjerätten göra tänkte du...? Ts kan inte tvinga honom till varken riktigt test eller att vara förälder.
Fast... har man levt med och uppfostrat ett barn som sitt eget upp till tidiga tonåren, så tar ju inte det slut bara sådär. Även om det är svårt att smälta så får man ju försöka agera vuxet kring det hela.
Anonym (Obligatoriskt) skrev 2024-12-05 23:57:26 följande:
Den här tråden är ännu ett exempel på varför det borde vara obligatoriskt med dna test vid varje födelse för att bekräfta att den som utpekas som fra till ett barn verkligen är det.
Personligen kan jag inte tänka mig ett större svek än att bli lurad på ett föräldraskap. Särskilt om man kommit till en ålder att man inte kan få egna biologiska barn längre. Så jag har full förståelse om pappa i det här fallet är väldigt upprörd och behöver få landa in i sina tankar också känslor oavsett vad sanningen egentligen är gällande faderskapet.
Personligen skulle jag tycka att en person som varit pappa till ett barn ända upp till tonåren bör kunna agera mer vuxet i en sån här situation. Det största sveket är ju mot dottern, som att känslomässiga band plötsligt inte finns bara för att DNA visar annat. Även om det skulle vara så att han är biologisk pappa så är relationen med dottern förstörd efter sånt här beteende från den som förväntas vara vuxen.
Många lever med och älskar barn som inte är deras biologiska.