• Anonym (Mama)

Han vägrar prata med oss

Lång historia kort. Dottern i tidiga tonåren fick ett sånt där dnatest för släktforskning och enligt det är hennes pappa inte hennes pappa, utan nån annan... och han vägrar lyssna på något och vägrar ens prata med någon av oss. Jag säger gång på gång att testet måste visa fel, men han har flyttat in hos en kompis och svarar som sagt inte.

Någon med råd? Snälla någon?

• Svar på tråden Han vägrar prata med oss
  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2024-12-06 09:26:42 följande:

När du säger att testet matchade mot någon annan som tagit testet så ligger ju förmodligen svaret där.

Någon skrev att dessa företag är oseriösa, det kanske de är, men dna har sällan fel.

Det är kanske så att någon i din mans släkt inte är biologisk släkting. Dna avslöjar många hemligheter och det är absolut inget bevis för att din man inte är pappa till sitt barn. 

Du måste ta kontakt med socialtjänsten och kräva att de gör en faderskapsutredning på grund av detta som hänt din dotter. Gör en orosanmälan eftersom pappan har övergivit henne och förklara situationen. 

Någon skrev att man inte kan tvinga någon till ett dna-test. Det kan man visst i en faderskapsutredning. Myndigheterna kan tvinga dig till det. Det handlar om barnets bästa. 

Nu vet jag inte vilken släkting din dotter matchades mot, men det händer ju att någon är 
    a. adopterad utan att ha en aning
    b. har en annan pappa än man trodde att man hade
    c. är sin mammas barn istället för syskon, som man kanske har tutat i någon pga en väldigt ung graviditet

osv osv. Möjligheterna är oändliga och familjehemligheter blir svårare och svårare att hålla nu när så många tar dna-tester. Så viktigt att inte ljuga för sina barn om vem de egentligen är. 

Alla dessa spermadonatorer som trodde de kunde vara hemliga och nu blir kontaktade av sina donatorbarn. Utvecklingen går fort på det här området. 

Ja man kan absolut tvingas till ett faderskapstest, vägrar han blir han hämtad av polisen.

Min pappa fick förresten nyss reda på att han har en okänd kusin genom att kusinen och andra släktingar till pappa hade använt sånt där DNA-test, tydligen hade pappas farfar en okänd son som han fick innan han gifte sig med pappas farmor. Förstår däremot inte exakt hur de kan få reda på att pappan inte är pappa om inte han har gjort ett sånt test? 

Står det alltså på hemsidan att en annan helt okänd man är pappa? 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-06 13:45:26 följande:

Ja man kan absolut tvingas till ett faderskapstest, vägrar han blir han hämtad av polisen.

Min pappa fick förresten nyss reda på att han har en okänd kusin genom att kusinen och andra släktingar till pappa hade använt sånt där DNA-test, tydligen hade pappas farfar en okänd son som han fick innan han gifte sig med pappas farmor. Förstår däremot inte exakt hur de kan få reda på att pappan inte är pappa om inte han har gjort ett sånt test? 

Står det alltså på hemsidan att en annan helt okänd man är pappa? 

Ja det gör det. Jag vet inte något annat än det än, om pappan inte hör av sig under helgen kommer jag kontakta soc på måndag.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (hej) skrev 2024-12-06 12:11:09 följande:

Snälla TS; gör en kort historia lång i stället... Du har fått en massa bra svar med följdfrågor, kan du inte svara på dom i stället för att bara skriva en mening?

Annars luktar det trolltråd om det här :/

Vad är det du vill veta? Jag har inte så mycket mer att berätta än alla mindre vackra ord han kallade mig, resten är bara ett kaos.
  • Kvittning
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-05 22:34:00 följande:
    Nej, den matchade mot någon annan som gjort.
    Matchade hur, att den sa att det var hennes pappa? Det kan ju vara din man som har okända syskon eller barn som det matchar mot också. 

Han måste ju såklart testa mot sitt dna och inte basera allt på andra matchningar där han inte ens är med.

Jag förstår att det är jättehemskt för er alla och jag tror det är viktigt att inse att alla inblandade utifrån sitt perspektiv har fullt fog för ilska. Han för att han känner sig lurad, du för att du är misstrodd, din dotter för allt i situationen. 

Tror det bästa är att fokusera på att göra ett riktigt faderskapstest.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-06 14:21:30 följande:
    Ja det gör det. Jag vet inte något annat än det än, om pappan inte hör av sig under helgen kommer jag kontakta soc på måndag.
    Det låter bra.

Förmodligen är han i chock just nu och kan inte processa det som hänt. 

I hans värld har han just förlorat en dotter och hans fru har ljugit för honom i 14 år. Det är rätt chockerande. 

Det kommer ordna sig om du är säker på att han är pappan. Då kommer ett nytt test att visa sanningen. 
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-06 14:23:12 följande:
    Vad är det du vill veta? Jag har inte så mycket mer att berätta än alla mindre vackra ord han kallade mig, resten är bara ett kaos.
    Har du kontaktat företaget och ifrågasatt testresultatet?

Har du läst på deras sajt om de skriver något om hur pass exakta testen är?

Gjorde du och pappan också dna-test eller bara dottern? 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-06 14:23:12 följande:
    Vi alla vill veta vem i din mans släkt som hade lämnat in DNA på samma företag. Är det en av hans släktingar som lämnat in, och som ni nu fått reda på inte är biologisk släkt med er dotter? Det är i den ändan ni får börja nysta!!!
    Ring dina svärföräldrar eller någon annan i den släkten och berätta vad som hänt, och om det kan vara så att någon i släkten är adopterad, har en "okänd" pappa, kan ha blivit bortbytt, el dyl.
    Din man kan också skicka in till samma företag om han vill, eller så kan ni göra en riktig kontroll. (som någon länkat till)
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-06 14:21:30 följande:
    Det låter klokt. Jag hoppas verkligen att det löser sig fort!
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Frida) skrev 2024-12-06 16:21:52 följande:
    Vi alla vill veta vem i din mans släkt som hade lämnat in DNA på samma företag. Är det en av hans släktingar som lämnat in, och som ni nu fått reda på inte är biologisk släkt med er dotter? Det är i den ändan ni får börja nysta!!!
    Ring dina svärföräldrar eller någon annan i den släkten och berätta vad som hänt, och om det kan vara så att någon i släkten är adopterad, har en "okänd" pappa, kan ha blivit bortbytt, el dyl.
    Din man kan också skicka in till samma företag om han vill, eller så kan ni göra en riktig kontroll. (som någon länkat till)
    TS har redan svarat att dottern fått en matchning med någon som analysföretaget påstår är hennes biologiska pappa. 
  • Anonym (DNA)

Detta hände i min familj förra året. Min syster (halvsyster), hon är 36 år och gjorde test hos ancestey som visade att vi inte hade samma pappa då hon matchade med någon annan, hon konfronterade mamma, och mycket riktigt så var det så.

Jag skulle säga att även som det är möjligt att de kan ha fel så är det väldigt osannolikt när det gäller en så nära släkting som i TS fall. Ända sättet är att ni gör ett faderskapstes. Jag misstänker också att pappan kommer att kräva detta när han lugnat ner sig lite.

Kan bli tufft att rädda äktenskapet om testet skulle stämma men jag hoppas i alla fall att han behåller sin dotter, allt annat är konstigt.

Svar på tråden Han vägrar prata med oss