• Anonym (Mama)

Han vägrar prata med oss

Lång historia kort. Dottern i tidiga tonåren fick ett sånt där dnatest för släktforskning och enligt det är hennes pappa inte hennes pappa, utan nån annan... och han vägrar lyssna på något och vägrar ens prata med någon av oss. Jag säger gång på gång att testet måste visa fel, men han har flyttat in hos en kompis och svarar som sagt inte.

Någon med råd? Snälla någon?

• Svar på tråden Han vägrar prata med oss
  • Anonym (Jag)

Ni kan väl göra ett DNA-test hos Familjerätten också? Sånt som man brukar göra under faderskapsutredning. Jag var helt 100 på att ingen annan kunde vara pappa till min son men eftersom jag blev gravid tidigt i förhållandet ville jag att min sambo skulle göra ett faderskapstest iallafall så han inte skulle känna sig minsta lilla tveksam. 

• Anonym (E)
    Räkan77 skrev 2024-12-05 20:55:24 följande:

Ok att han är förbannad på dig, men att överge ett barn. Fy sjutton. Oavsett om han är biologisk pappa eller inte så borde han ta sitt ansvar som pappa. 

Ring familjerätten i din kommun och rådfråga hur du ska gå vidare.

Du tror inte att det är något han kanske behöver smälta och bearbeta ett litet tag? Det är helt förståeligt och handlar inte om att han överger barnet, när stormen lagt sig lite så kommer han säkerligen kunna prata med både TS och barnet, nu vet jag iofs inte hur lång tid detta gått men tror inte att det någon längre period då han är hos en kompis, det vrukar inte vara speciellt länge
  • Anonym (K)
    Räkan77 skrev 2024-12-05 20:55:24 följande:

Ok att han är förbannad på dig, men att överge ett barn. Fy sjutton. Oavsett om han är biologisk pappa eller inte så borde han ta sitt ansvar som pappa. 

Ring familjerätten i din kommun och rådfråga hur du ska gå vidare.

I hans ögon är det ju inte hans barn. Nästa steg för honom är väl att ta reda på hur man avsäger sig faderskapet.

Vad ska familjerätten göra tänkte du...? Ts kan inte tvinga honom till varken riktigt test eller att vara förälder.
  • Anonym (Ush)

Vilket jobbigt dilemma. Socialtjänsten kanske? Hoppas att det löser sig.

• Räkan77
    Anonym (K) skrev 2024-12-05 21:22:56 följande:
    I hans ögon är det ju inte hans barn. Nästa steg för honom är väl att ta reda på hur man avsäger sig faderskapet.

Vad ska familjerätten göra tänkte du...? Ts kan inte tvinga honom till varken riktigt test eller att vara förälder.
    Om han vill avsäga sig faderskapet är det ju familjerätten som måste kopplas in. Han kommer ju inte att kunna avsäga sig faderskapet med enbart ett dna-test från ett släktforskningstest.

Sen var det TS som skulle vända sig till familjerätten för råd eftersom de är experterna inom detta område så det är där hon kan få bäst råd.

Jag anser att man inte ska överge ett barn, biologiskt eller ej, som man har tagit hand om i 14 år. Även dottern är ju i chock och hon är ett barn och mannen är vuxen. Han kanske absolut behöver vara ensam. Men då får man kommunicera det till barnet, man gör sig inte helt oanträffbar. 
  • Anonym (Mama)

Alltså snälla, det ÄR hans barn!

• Räkan77
    Anonym (Mama) skrev 2024-12-05 21:57:52 följande:

Det är inte oss du behöver övertala utan pappan. Men jag gissar att han behöver få se ett testresultat innan han tror dig. Gå via familjerätten så det blir ordentligt gjort så han kan känna sig trygg med resultatet. Där kan ni också få stöd.
  • Anonym (Förträngt)

Du kanske har förträngt att du eventuellt hade sex med någon annan än din man runt tidpunkten då du blev gravid med din dotter?
  • Anonym (K)

Jaså...? Varför visar DNA-testet fel då? Har dottern testat sig exakt mot hans DNA eller hur gick det till?
  • Anonym (Frida)
    Har pappan också lämnat prov till företaget, eller utgår ni från prov som hans släktingar har lämnat? I så fall kan det ju vara han som inte är biologiskt barn till sina föräldrar...
    Visar resultatet att du är mamma till barnet? (så hen inte blivit bortbytt på BB?)
Svar på tråden Han vägrar prata med oss