• Anonym (Mama)

Han vägrar prata med oss

Lång historia kort. Dottern i tidiga tonåren fick ett sånt där dnatest för släktforskning och enligt det är hennes pappa inte hennes pappa, utan nån annan... och han vägrar lyssna på något och vägrar ens prata med någon av oss. Jag säger gång på gång att testet måste visa fel, men han har flyttat in hos en kompis och svarar som sagt inte.

Någon med råd? Snälla någon?

• Svar på tråden Han vägrar prata med oss
  • Mrs Moneybags

När du säger att testet matchade mot någon annan som tagit testet så ligger ju förmodligen svaret där.

Någon skrev att dessa företag är oseriösa, det kanske de är, men dna har sällan fel.

Det är kanske så att någon i din mans släkt inte är biologisk släkting. Dna avslöjar många hemligheter och det är absolut inget bevis för att din man inte är pappa till sitt barn. 

Du måste ta kontakt med socialtjänsten och kräva att de gör en faderskapsutredning på grund av detta som hänt din dotter. Gör en orosanmälan eftersom pappan har övergivit henne och förklara situationen. 

Någon skrev att man inte kan tvinga någon till ett dna-test. Det kan man visst i en faderskapsutredning. Myndigheterna kan tvinga dig till det. Det handlar om barnets bästa. 

Nu vet jag inte vilken släkting din dotter matchades mot, men det händer ju att någon är 
    a. adopterad utan att ha en aning
    b. har en annan pappa än man trodde att man hade
    c. är sin mammas barn istället för syskon, som man kanske har tutat i någon pga en väldigt ung graviditet

osv osv. Möjligheterna är oändliga och familjehemligheter blir svårare och svårare att hålla nu när så många tar dna-tester. Så viktigt att inte ljuga för sina barn om vem de egentligen är. 

Alla dessa spermadonatorer som trodde de kunde vara hemliga och nu blir kontaktade av sina donatorbarn. Utvecklingen går fort på det här området. 

• Anonym (Hille)

Mitt barn som är jämngammalt med ditt har velat göra ett sånt där test och jag har sagt blankt nej. Man är alldeles för omogen för att kunna hantera vad som kan framkomma i dem när man är så ung. Uppenbarligen kan inte ens din vuxna make hantera det. 

Överlag är folk väldigt naiva när de köper såna här test och inte beredda på vad som kan framkomma. 

Det mest troliga, TS, verkar ju vara att tester blandats ihop eller att någon av de inblandade männen inte har de föräldrar han tror. 

• Anonym (M)

Han är ett as, låt han fortsätta bo hos den där kompisen så slipper ni honom

• Anonym (SläktDNA)

Vad menar du med "matchsr" mot någon annan?

Gör man tester mitt ex FamilytreeDNA (FTDNA), MyHeritage, Ancestry så är de pålitliga. 

MEN givetvis finns det saker att fundera på.

Det första är hur stor träff är den nya utpekade pappan? Även vilket företag har ni testat mot? 

Har pappan och du testat er? Annars kan det ju givetvis komma en annan man högst på listan. Man matchar ju mot alla som testat som delar DNA med en. 

Har pappan en okänd (tvilling-)bror? 

Var är ni uppvuxna? På små orter blir genpoolen liten,  även större områden som Norrland och Finland har detta problem. Är genpoolen liten ser träffarna stora ut. Min pappa har träffar som står på kusinnivå (tvåmänning) men som är motsvarande fyr-, fem-, och sexmänningar på grund av att de är släkt på många olika sätt (mitt släktforskningsprogram i datorn kan räkna ut släktskap.). 

En del sådana träffar är vi släkt på mellan 30-70 olika sätt som jag hittat hittills. 

Skulle det vara riktigt knas med testet så gå med i DNA-gruppperna på Facebook och rådfråga eller kontakta exempelvis Peter Sjölund eller Fredrik Mejster och fråga hur ni ska gå vidare om du är 100% säker på din sak att pappan är pappan. 

• Anonym (K)
    Anonym (oav) skrev 2024-12-06 09:08:58 följande:
    Fast... har man levt med och uppfostrat ett barn som sitt eget upp till tidiga tonåren, så tar ju inte det slut bara sådär. Även om det är svårt att smälta så får man ju försöka agera vuxet kring det hela.
    Jag håller inte med. Nu lär det inte vara något fel i ts fall, men OM det inte vore hans barn så kan en person mycket väl känna en total avsaknad av känslor för "barnet" om det kommer fram och det finns inga måsten eller konstigheter i det.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2024-12-06 11:26:35 följande:
    Jag håller inte med. Nu lär det inte vara något fel i ts fall, men OM det inte vore hans barn så kan en person mycket väl känna en total avsaknad av känslor för "barnet" om det kommer fram och det finns inga måsten eller konstigheter i det.
    Det ÄR hans barn, han har varit pappa till henne i 14 år, oavsett blod!
  • Agda90
    Anonym (K) skrev 2024-12-05 21:22:56 följande:
    I hans ögon är det ju inte hans barn. Nästa steg för honom är väl att ta reda på hur man avsäger sig faderskapet.

Vad ska familjerätten göra tänkte du...? Ts kan inte tvinga honom till varken riktigt test eller att vara förälder.
    Fast om han vill avsäga sig faderskapet kommer det att hamna hos FR och de kommer att göra ett faderskapstest
  • Anonym (Titti)
    Anonym (K) skrev 2024-12-05 21:22:56 följande:
    Han vägrar prata med ossI hans ögon är det ju inte hans barn. Nästa steg för honom är väl att ta reda på hur man avsäger sig faderskapet.

Vad ska familjerätten göra tänkte du...? Ts kan inte tvinga honom till varken riktigt test eller att vara förälder.
    Ska han avsäga sig faderskapet, utan att göra ett riktigt faderskapstest, finns det två alternativ.

1. Han skiljer sig från TS och hon gifter om sig. Då kan de göra en närståendeadoption där hennes nya äkta hälft adopterar dottern.

2. Han och TS beslutar gemensamt att adoptera bort dottern till andra föräldrar. 

Fast alternativ 2 är det oerhört tveksamt om det skulle gå att driva igenom i praktiken. Och alternativ 1 lär kräva att både frun, nya partnern och dottern är med på noterna.
  • Anonym (hej)

Snälla TS; gör en kort historia lång i stället... Du har fått en massa bra svar med följdfrågor, kan du inte svara på dom i stället för att bara skriva en mening?

Annars luktar det trolltråd om det här :/

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2024-12-06 11:33:56 följande:
    Det ÄR hans barn, han har varit pappa till henne i 14 år, oavsett blod!
    Läste du ens vad jag skrev...?
Svar på tråden Han vägrar prata med oss