• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Kvittning
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-29 07:04:23 följande:
    Vilket trams. Självklart är INTE allt som inte tillhör körningen bådas ansvar. Det är den som har körkorts ansvar då mycket saker kring körningen ingår i teorin när man tar körkort. Tex grundläggande fakta om däck och säkerhet. Saker ts alltså inte har utbildats i. 
    Har inget minne av att jag fick någon särskild däckutbildning när jag tog körkort. Som granbarr skriver, det finns instruktioner på youtube hur man kollar däcken. Vilket förövrigt tillsammans med tex polisens hemsida är den informationskälla som jag vänder mig till när jag kollar våra däck. 

Om bilen är en familjebil (vilket det verkar vara) så är det givetvis bådas ansvar att ta hand om den bortsett från de specifika delar som kräver att man har ett körkort. Att läsa på om däck och sedan titta på däck på en parkerad bil kräver definitivt inget körkort. 
  • Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 07:58:34 följande:
    Fördela? Menar du att den utan körkort ska gå en kurs i att byta däck? 
    Sådant borde vara allmänkunskap och det behöver man inge kurs för. Låt dina körkortslösa barn, kompis, flickvän/pojkvän e.t.c. vara med och hjälpa till med lite av varje, exempelvis att byta hjul, så lär de sig något.
  • Anonym (J)

Den som äger bilen såklart så ja antagligen den som ger körkort för varför ska nån annan äga en bil.

• Anonym (J)
    Anonym (Var snälla mot varann) skrev 2024-11-27 20:36:51 följande:

Men det gick ju bra? Och nu har han lärt sig att man måste byta dubbdäck till och från. 

Så varför börjar du skälla ut honom? För det är det jag uppfattar att du gör (när jag läser mellan raderna).

Ingen kom till skada, han har lärt sig, så vad mer vill du? Att han bittert ska ångra detta hemska han har utsatt er för? 

(Ja du är hård)!

Kunde lika gärna inte ha varit så. Jag tycker hon gör rätt.
  • Anonym (J)

Vart är konsekvenstänket hos vissa. Som att vara full och bara ?jamen jag ska inte så långt? 

• Anonym (J)
    Kvittning skrev 2024-11-28 20:22:24 följande:
    Ts är ju sur över helheten och tycker att allt i detta är hans ansvar. Om hon släpper det och istället inser att hon har precis lika mycket ansvar för allt som inte är själva körandet av bilen så kanske han klarar av att släppa att han måste åka till just den verkstaden .

Om hon bara är arg och inte vill se sitt eget ansvar så kanske det inte är så konstigt att han reagerar med att själv sätta sig på tvären. Om hon istället ber om ursäkt och kan medge till honom att hon inte kan gömma sig bakom att hon saknar körkort så kanske han blir samarbetsvillig i att köra till verkstaden som hon hittar och bokar med däcken hon köper.
    Ingen vet ju varför hon inte har körkort. Alla kan inte ta det
  • Kvittning
    Anonym (J) skrev 2024-11-30 01:20:02 följande:
    Ingen vet ju varför hon inte har körkort. Alla kan inte ta det
    Det spelar väl ingen roll varför? Bilen verkar vara en bil som amvämds för familjens behov och inte bara för ts mans behov.

I vår familj ser vi ett gemenssmt ansvar för sådant aom är för familjen. 

Jag säger inte att ts man gör rätt i allt, men jag håller med honom i att ts inte kan gömma sig bakom att hon inte har ett körkort.

Känns som en typisk situation där båda går in i ett defensivt attackläge istället för stt våga erkänna sina fel och samarbeta framåt.
  • Anonym (Beställ däck)
    Kvittning skrev 2024-11-30 07:28:27 följande:
    Det spelar väl ingen roll varför? Bilen verkar vara en bil som amvämds för familjens behov och inte bara för ts mans behov.

Jag säger inte att ts man gör rätt i allt, men jag håller med honom i att ts inte kan gömma sig bakom att hon inte har ett körkort.

Känns som en typisk situation där båda går in i ett defensivt attackläge istället för stt våga erkänna sina fel och samarbeta framåt.
    Precis så. 
  • Anonym (Betty)
    Kvittning skrev 2024-11-29 08:59:16 följande:
    Har inget minne av att jag fick någon särskild däckutbildning när jag tog körkort. Som granbarr skriver, det finns instruktioner på youtube hur man kollar däcken. Vilket förövrigt tillsammans med tex polisens hemsida är den informationskälla som jag vänder mig till när jag kollar våra däck. 

Om bilen är en familjebil (vilket det verkar vara) så är det givetvis bådas ansvar att ta hand om den bortsett från de specifika delar som kräver att man har ett körkort. Att läsa på om däck och sedan titta på däck på en parkerad bil kräver definitivt inget körkort. 
    Jodå det ingår i teorin och kan komma frågor om däck på teoriprovet angående mönsterdjup, vilka datum man måste byta, olika märkningar på däck etc. 

Man kan säkert kolla upp den infon på nätet även om man inte har körkort men det är fortfarande den som har körkort som har ansvaret. Vad ska han säga till polisen menar du om han blir stoppad? "Nej jag tycker att min tjej som sitter här bredvid och inte har körkort ska hållas ansvarig för alla kan få den infon på youtube".
  • Anonym (Betty)
    Kvittning skrev 2024-11-30 07:28:27 följande:

Ja det kan han ju säga till polisen också om han blir stoppad. "Bötfäll min tjej istället som sitter här och gömmer sig bakom det faktumet att hon inte har körkort". 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-30 11:16:26 följande:
    Jodå det ingår i teorin och kan komma frågor om däck på teoriprovet angående mönsterdjup, vilka datum man måste byta, olika märkningar på däck etc. 

Man kan säkert kolla upp den infon på nätet även om man inte har körkort men det är fortfarande den som har körkort som har ansvaret. Vad ska han säga till polisen menar du om han blir stoppad? "Nej jag tycker att min tjej som sitter här bredvid och inte har körkort ska hållas ansvarig för alla kan få den infon på youtube".
    Han verkar dock inte vilja ha det ansvaret heller utan skyller på däckfirman 20 mil bort att det är deras ansvar...
  • Anonym (Körkort AMBC)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-30 11:18:19 följande:
    Ja det kan han ju säga till polisen också om han blir stoppad. "Bötfäll min tjej istället som sitter här och gömmer sig bakom det faktumet att hon inte har körkort". 
    Det är inte olagligt att köra med däck som är ett visst antal år gamla, polisen kontrollerar mönsterdjupet och att däcken är klassade för vinterväglag.

Brukar du själv byta däck på någon bil höst och vår, eller är det bara kul att härja lite på ett diskussionsforum?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Körkort AMBC) skrev 2024-11-30 14:06:03 följande:
    Det är inte olagligt att köra med däck som är ett visst antal år gamla, polisen kontrollerar mönsterdjupet och att däcken är klassade för vinterväglag.

Brukar du själv byta däck på någon bil höst och vår, eller är det bara kul att härja lite på ett diskussionsforum?
    Jag har inte sagt att det är olagligt att köra med däck utifrån hur gamla de är. Tror ganska bestämd att det var mönsterdjup jag skrev om.

Men i övrigt är det inte det mina inlägg går ut på. Jag har absolut ingen aning om i vilket skick däcken på bilen i fråga har och jag skiter fullständigt i det. Däremot, OM de är i dåligt skick, ja då tycker jag att det är ts man som är ansvarig då det bara är han som har körkort. 

OM det skulle bli en koll och OM däcken då är dåliga så kan han inte säga till polisen att sambon utan körkort lika gärna kunde ha googlat eller kollat på youtube. 

Ja jag har dålig ekonomi och lägger inte pengar på att någon annan byter mina däck. Det gör jag själv. Och jag tycker också att det är kul att hänga på forum men jag tycker inte jag härjar mer eller mindre än någon annan. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Körkort AMBC) skrev 2024-11-30 14:06:03 följande:

Du verkar helt missa poängen med mitt inlägg. Jag vänder mig mot de som tycker att däckansvaret ligger hos någon utan körkort. Huruvida däcken verkligen är dåliga eller inte har ju varken du eller jag eller någon annan här någon aning om. Jag trodde vi diskuterade vem som bar ansvaret. Inte om däcken verkligen är dåliga. Det känns som att det är svårt att avgöra för oss här på forumet. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-30 19:55:00 följande:
    Du verkar helt missa poängen med mitt inlägg. Jag vänder mig mot de som tycker att däckansvaret ligger hos någon utan körkort. Huruvida däcken verkligen är dåliga eller inte har ju varken du eller jag eller någon annan här någon aning om. Jag trodde vi diskuterade vem som bar ansvaret. Inte om däcken verkligen är dåliga. Det känns som att det är svårt att avgöra för oss här på forumet. 
    Fast det är ju den utan körkort som klagar. Men om den personen inte bryr sig så visst då är det ju bara att låta den med körkort ta ansvaret i en poliskontroll eller vad du nu skrev om.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Maria) skrev 2024-12-01 12:46:56 följande:
    Fast det är ju den utan körkort som klagar. Men om den personen inte bryr sig så visst då är det ju bara att låta den med körkort ta ansvaret i en poliskontroll eller vad du nu skrev om.
    Lol. Det är den inte den som klagar som låter den med körkort ta ansvar i en poliskontroll. Det är polisen som låter den med körkort ta ansvar. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Betty) skrev 2024-12-02 07:08:33 följande:
    Lol. Det är den inte den som klagar som låter den med körkort ta ansvar i en poliskontroll. Det är polisen som låter den med körkort ta ansvar. 
    Nej om den som inte har körkort inte klagar menade jag, den behöver ju inte bry sig om den andre åker fast i poliskontroll då.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?