• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Friger

El-kablar ska bytas var 20:e år enligt tillverkarna.
    Min domkraft ska servas var 6:e månad enligt tillverkaren.
    Salt har ett bäst-före-datum trots att det är en mineral.

Är däcken schysta är det bara att köra. Vinterdäck förvaras ju också snällt mot gummit oftast. Syre och uv-ljus är de stora bovarna. Det mesta av uv-ljuset slipper vinterdäcken.

Mycket är så klart bäst när det är sprillans nytt. Men du kan inte byta allt hela tiden. Det vore sjukt dyrt och dåligt för miljön.

Bilprovningens jobb är att underkänna däck som är farliga att framföra. Är de godkända där så är de ur myndigheternas perspektiv okej att köra med.

• Anonym (Anna77)

Jag har full koll på min bil och han har full koll på sin.
    Han fyller på olja/spolarvätska och byter däck på båda medan jag tvättar och städar dem oftast.
    Jag hade inte låtit någon som inte har körkort /intresse för min bil sköta den.

• Anonym (Jo)
    Anonym (!) skrev 2024-11-28 05:17:05 följande:
    Haha, ännu en som tror att man måste äga en bil och ha körkort för att kunna ha barn. Tungan ute

Skrattar lika mycket varje gång denna kommentar fälls, att om något händer så mååååååååååååååååste man kunna köra!!!
    Ännu en som tror att alla bor mitt i stan där bussarna går en gång i kvarten... Det finns ett liv utanför tullarna, en hel värld! Det finns de som bor på landsbygden, en del väldigt långt ut där det är svårt att ta sig någonstans utan bil.
  • Studentpappa
    Anonym (!) skrev 2024-11-28 05:17:05 följande:
    Haha, ännu en som tror att man måste äga en bil och ha körkort för att kunna ha barn. Tungan ute

Skrattar lika mycket varje gång denna kommentar fälls, att om något händer så mååååååååååååååååste man kunna köra!!!
    Klart men inte behöver körkort men nog underlättar det. Se bara på ts vad krångligt det är att vara utan..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 05:20:18 följande:
    Ja, jag anser att det i att ha körkort och köra bilen ifråga ingår att ha det praktiska ansvaret för underhållet.

Vad det gäller ekonomi och uppgifter, som att tvätta bilen eller byta till vinterhjul, så kan man fördela.
    Fördela? Menar du att den utan körkort ska gå en kurs i att byta däck? 
  • Friger
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 07:58:34 följande:
    Fördela? Menar du att den utan körkort ska gå en kurs i att byta däck? 
    Kurs? Mina barn hjälper till att byta däck... En del av min uppfostran. Saker du bör kunna när du flyttar hemifrån.

Men jag skulle inte låta min tjej göra det. Är lite gammaldags på det sättet.
  • Anonym (M)
    Friger skrev 2024-11-28 08:03:06 följande:
    Kurs? Mina barn hjälper till att byta däck... En del av min uppfostran. Saker du bör kunna när du flyttar hemifrån.

Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
  • Anonym (Beställ däck)

De utan körkort exkluderar sina barn till alla de idrotter mina barn hållit på med. 

• Anonym (M)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-28 08:08:00 följande:

De utan körkort exkluderar sina barn till alla de idrotter mina barn hållit på med. 

Och? Måste man hålla på med de idrotter dina barn håller på med?

Både jag och min man har körkort, men vi exkluderade också våra barn från vissa sporter. Passar det inte rent logistiskt så får det vara. 
  • Anonym (Jo)
    Friger skrev 2024-11-28 08:03:06 följande:

Man ska inte behöva leva som om man vore singel när det finns en i hushållet som har koll på däck.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?