• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Anonym (Beställ däck)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 21:05:07 följande:
    Skälla och skälla, jag blev ganska bestört över hans likgiltighet, både över det att däcken i stort sett är odugliga och att jag inte vågar sätta våra barn i den bilen så länge de är på (åka 20 mil t o r i jul t ex, känns inte säkert.)

Och ja det känns lite extra detta just nu eftersom våra barn nyligen varit med om en olycka (inte med vår bil). Så nu vet man hur lätt en olycka kan ske.
    Kontakten med vägbanan är en av de viktigaste saken för säkerhet. Så varför duckar du pga inget körkort istället för att beställa hem nya däck och bokar en firma att montera den? Att är två samtal eller några klick på datorn.
    Är ni helt handlingsförlamade bägge två?
  • Jemp
    Anonym (Var snälla mot varann) skrev 2024-11-27 20:36:51 följande:

Men det gick ju bra? Och nu har han lärt sig att man måste byta dubbdäck till och från. 

Så varför börjar du skälla ut honom? För det är det jag uppfattar att du gör (när jag läser mellan raderna).

Ingen kom till skada, han har lärt sig, så vad mer vill du? Att han bittert ska ångra detta hemska han har utsatt er för? 

(Ja du är hård)!

Ja, lite så.
  • Anonym (Jag bara kör.)

I mitt hushåll  ansvarar min man för bilarna 3 st eftersom han gillar bilar. Jag ansvarar för alla vårdkontakter, stukade fötter mm, även mannens släkt som behöver typ mental stöttning sköter jag.
    Men vi diskuterar behöver vi byta bil, nya däck, ungarna tvättar bilarna tex.
    Du är vuxen och ska dela livet med din partner, då får du ha koll på vinterdäcken.
    Du var säkert med och valde bilbarnstolen! Vad är skillnaden?

• Anonym (Sara)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-27 21:13:28 följande:
    Kontakten med vägbanan är en av de viktigaste saken för säkerhet. Så varför duckar du pga inget körkort istället för att beställa hem nya däck och bokar en firma att montera den? Att är två samtal eller några klick på datorn.
    Är ni helt handlingsförlamade bägge två?
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Milla) skrev 2024-11-27 21:01:27 följande:
    Ok. Då låter det ju mer som att ni har olika uppfattningar om vad som behöver göras.

Sade han att du har ansvar för att bilen sköts eller sade han att du får fixa nya däck själv om du tycker att det är viktigt?
    Nej han sa inget av detta.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:20:22 följande:
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
    Och det här med risk för böter är inget han bryr sig om, misstänker jag? Eller bara en sådan sak som trafiksäkerhet? Att han kan råka döda någon om han inte kan bromsa i tid, eller är med om en olycka? Kanske ett barn..?
  • Anonym (Maria)

Är den personen utan körkort med och betalar på bilen så är det väldigt konstigt om den inte är mer intresserad av att ha koll. Så om den bryr sig om säkerheten så får den också se till att ta ansvar för att hålla koll. Men den personen med körkort är självklart inte utan ansvar, den blir ju tom ytterst ansvarig då det är den som åker dit på det, om den åker med olagliga däck.

• Anonym (Anna)

Har bilen däcken gått igenom besiktningen så kan jag inte riktigt se att de är så slitna. Visst kan man säga att man ska byta däck efter x år men det beror ju naturligtvis på hur mycket man kör och på vilket väglag. Stor skillnad på att köra nån timme i veckan mot flera timmar om t ex. Vet du att däcken är utslitna? Kan du eller din man försvenska sådan bedömning?

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 20:03:16 följande:

Anledningen till att jag frågar är att min man tyckte jag var väldigt hård, orättvis och "gömde mig bakom att jag inte har körkort" när jag tyckte han var oansvarig som kört runt oss med 11 år gamla dubbdäck och inte kollat detta.

11 år gamla dubbdäck behöver inte vara dåliga. Man får helt enkelt kolla skicket. Är det torrsprickor? Har gummit oxiderats? Hur mycket dubb är kvar?

Sen är det alltid den som har körtkort som ansvarar för att bilen är i trafiksäkert skick innan man kör iväg. Men alla som brukar bilen på något sätt borde betala för underhållet.

Sen kan det vara bra att inte vara anklagande när man upptäcker att ens partner gjort något man tycker är fel.

• Anonym (E)

Innan jag hade körkort så hade jag ingen större koll på däck eller bilar i allmänhet men eftersom vi haft gemensam ekonomi så har jag ju varit medveten om när nya däck har inhandlats då det är långt ifrån gratis. Hade jag fått höra om däckens livstid så hade jag nog frågat karln när de är ifrån, och om de varit gamla så hade jag sagt att "men ska vi inte beställa nya innan vi ska köra så långt, jag känner mig mer säker med det", man kan prata utan att anklaga.

Jag och min man slutade "skälla" på varandra rätt snabbt, det finns liksom ingen anledning, om han gjort något galet så kan jag ju fråga vad anledningen var att han gjorde på det sättet eller så men rent krasst så när någon säger något med en aggressiv ton så hamnar man i försvarsställning, men om man istället är lite neutral så kan man ha en vuxen konversation och tillsammans komma fram till en lösning. Det behöver inte alltid vara en som har rätt och en som har fel, även om jag vet att det var maken som glömde packa våtservetterna när vi ska ut på utflykt så säger jag oftast typ "oh nej, vi glömde och måste stanna och köpa nya", han kanske svarar att det var hans fel men det spelar ingen roll för de går åt ändå 

Det jag vill komma fram till är att oavsett vem som är ansvarig så ror ni samma båt och mår bättre av att samarbeta.

Sen behöver man inte googla utan det står faktiskt på däcken vilket år de är tillverkade och har varken besiktning eller verkstad sagt något så är det lätt att glömma, det är ju knappast en kostnad man vill ta.

Med det sagt tycker jag nog att det yttersta ansvaret ligger på honom eftersom han använder den mest, jag kan även förstå att du känner dig osäker så prata med honom och förklara att du verkligen skulle må bättre av nya däck för allas skull

Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?