Innan jag hade körkort så hade jag ingen större koll på däck eller bilar i allmänhet men eftersom vi haft gemensam ekonomi så har jag ju varit medveten om när nya däck har inhandlats då det är långt ifrån gratis. Hade jag fått höra om däckens livstid så hade jag nog frågat karln när de är ifrån, och om de varit gamla så hade jag sagt att "men ska vi inte beställa nya innan vi ska köra så långt, jag känner mig mer säker med det", man kan prata utan att anklaga.
Jag och min man slutade "skälla" på varandra rätt snabbt, det finns liksom ingen anledning, om han gjort något galet så kan jag ju fråga vad anledningen var att han gjorde på det sättet eller så men rent krasst så när någon säger något med en aggressiv ton så hamnar man i försvarsställning, men om man istället är lite neutral så kan man ha en vuxen konversation och tillsammans komma fram till en lösning. Det behöver inte alltid vara en som har rätt och en som har fel, även om jag vet att det var maken som glömde packa våtservetterna när vi ska ut på utflykt så säger jag oftast typ "oh nej, vi glömde och måste stanna och köpa nya", han kanske svarar att det var hans fel men det spelar ingen roll för de går åt ändå
Det jag vill komma fram till är att oavsett vem som är ansvarig så ror ni samma båt och mår bättre av att samarbeta.
Sen behöver man inte googla utan det står faktiskt på däcken vilket år de är tillverkade och har varken besiktning eller verkstad sagt något så är det lätt att glömma, det är ju knappast en kostnad man vill ta.
Med det sagt tycker jag nog att det yttersta ansvaret ligger på honom eftersom han använder den mest, jag kan även förstå att du känner dig osäker så prata med honom och förklara att du verkligen skulle må bättre av nya däck för allas skull