• Anonym (Jo)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Den som äger och kör bilen lär ju vara den som vet bäst hur man tar hand om den också, men båda ska vara med och betala.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 20:56:04 följande:
    För att han alltid har slarvat med bilen och skjuter upp saker kring den i absurdum. Det är happy go lucky för än har ju inget hänt och så länge bilen rullar och han slipper fixa med den så är allt frid och fröjd. För honom. Grejen är också att han inte tänker byta däcken nu mitt i säsongen, utan åka med dem i vilket fall, för att det är besvärligt att skaffa nya däck och få dem påsatta. 
    Vägra åka med honom. Och skaffa körkort!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:20:22 följande:
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
    Och det här med risk för böter är inget han bryr sig om, misstänker jag? Eller bara en sådan sak som trafiksäkerhet? Att han kan råka döda någon om han inte kan bromsa i tid, eller är med om en olycka? Kanske ett barn..?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (!) skrev 2024-11-28 05:17:05 följande:
    Haha, ännu en som tror att man måste äga en bil och ha körkort för att kunna ha barn. Tungan ute

Skrattar lika mycket varje gång denna kommentar fälls, att om något händer så mååååååååååååååååste man kunna köra!!!
    Ännu en som tror att alla bor mitt i stan där bussarna går en gång i kvarten... Det finns ett liv utanför tullarna, en hel värld! Det finns de som bor på landsbygden, en del väldigt långt ut där det är svårt att ta sig någonstans utan bil.
  • Anonym (Jo)
    Friger skrev 2024-11-28 08:03:06 följande:
    Kurs? Mina barn hjälper till att byta däck... En del av min uppfostran. Saker du bör kunna när du flyttar hemifrån.

Men jag skulle inte låta min tjej göra det. Är lite gammaldags på det sättet.
    Man ska inte behöva leva som om man vore singel när det finns en i hushållet som har koll på däck.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 09:29:18 följande:
    Klart det går att lösa, och enklast av den som har körkortet. 
    Håller med, men nu är det ju så att han verkar ha några snåla tvångstankar kring att kanske slippa köpa nya däck och då behöver ts antagligen pusha mer för att det ska hända något. Lagen är en aspekt, trafiksäkerhet en annan och så klart att ts och barnen inte kan åka i bilen alls, men sambon verkar ju inte fatta någonting utan har tunnelseende kring däcken.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?