• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Fjäril kär

Den som äger bilen har givetvis det yttersta ansvaret för att bilen får service, har schyssta däck etc.  Sen den andra parten som nyttjar bilen har också sitt ansvar att kolla igenom bilen så den är okej att köra med att kolla oljan, fylla spolarvätska , tanka osv 

• Jemp

Ja. Man kan såklart enas om annat, men rent krasst är det ju bilförarens ansvar och den som inte har körkort vet nödvändigtvis inte ens vad som gäller. 

• Anonym (Sara)

Anledningen till att jag frågar är att min man tyckte jag var väldigt hård, orättvis och "gömde mig bakom att jag inte har körkort" när jag tyckte han var oansvarig som kört runt oss med 11 år gamla dubbdäck och inte kollat detta.

• Anonym (M)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 20:03:16 följande:

Anledningen till att jag frågar är att min man tyckte jag var väldigt hård, orättvis och "gömde mig bakom att jag inte har körkort" när jag tyckte han var oansvarig som kört runt oss med 11 år gamla dubbdäck och inte kollat detta.

Och vad var hans ursäkt? 
  • Anonym (Em)

Det är ju eran familjebil och han kör runt dig i bilen. Förstår att han tycker att du är orättvis om du anklagar honom på det sättet samtidigt som du själv enkelt har kunnat ha koll på det. Om du själv har valt att ha noll koll och dessutom inte skaffa körkort borde du inte kalla honom för oansvarig. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (M) skrev 2024-11-27 20:10:13 följande:
    Och vad var hans ursäkt? 
    Att han inte visste att de var så gamla, att sist han frågade besikning/service om de var ok att köra med (för typ 2 år sedan minst) så var de det samt att han ändå kör så sakta och försiktigt och sällan på dåligt väglag. Så då tydligen ska jag vara helt lugn med att sätta mina barn och mig själv i den bilen fast det enl mig är en stor säkerhetsrisk. 6 år är rek max att köra aktivt med dubbdäck, efter 10 år bör de definitivt kastas. Överdriver jag som tycker att han slarvar med vår säkerhet och har ett väldigt nonchalant synsätt?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-27 20:12:17 följande:

Det är ju eran familjebil och han kör runt dig i bilen. Förstår att han tycker att du är orättvis om du anklagar honom på det sättet samtidigt som du själv enkelt har kunnat ha koll på det. Om du själv har valt att ha noll koll och dessutom inte skaffa körkort borde du inte kalla honom för oansvarig. 

Men tillhör inte lite kunskap om bil och säkerhet när man har körkort? Detta med ålder på däck var något som jag hörde av en bekant och direkt gick och kollade upp på vår bil (enkel googling). Min man har blivit rådd att kolla hur gamla däcken är av en vän när det kom på tal, men inte fasen gjorde han det.
  • Anonym (Jo)

Den som äger och kör bilen lär ju vara den som vet bäst hur man tar hand om den också, men båda ska vara med och betala.

• NinniQX

Vi äger var sin bil men vi håller koll på alla bilar som är på gården. Spelar ingen roll vem som äger bilen för oss. 

• Anonym (Var snälla mot varann)

Men det gick ju bra? Och nu har han lärt sig att man måste byta dubbdäck till och från. 

Så varför börjar du skälla ut honom? För det är det jag uppfattar att du gör (när jag läser mellan raderna).

Ingen kom till skada, han har lärt sig, så vad mer vill du? Att han bittert ska ångra detta hemska han har utsatt er för? 

(Ja du är hård)!

Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?