• Anonym (M)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 20:03:16 följande:

Anledningen till att jag frågar är att min man tyckte jag var väldigt hård, orättvis och "gömde mig bakom att jag inte har körkort" när jag tyckte han var oansvarig som kört runt oss med 11 år gamla dubbdäck och inte kollat detta.

Och vad var hans ursäkt? 
  • Anonym (M)
    Tom Araya skrev 2024-11-28 05:20:18 följande:
    Ja, jag anser att det i att ha körkort och köra bilen ifråga ingår att ha det praktiska ansvaret för underhållet.

Vad det gäller ekonomi och uppgifter, som att tvätta bilen eller byta till vinterhjul, så kan man fördela.
    Fördela? Menar du att den utan körkort ska gå en kurs i att byta däck? 
  • Anonym (M)
    Friger skrev 2024-11-28 08:03:06 följande:
    Kurs? Mina barn hjälper till att byta däck... En del av min uppfostran. Saker du bör kunna när du flyttar hemifrån.

Men jag skulle inte låta min tjej göra det. Är lite gammaldags på det sättet.
    Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-28 08:08:00 följande:

De utan körkort exkluderar sina barn till alla de idrotter mina barn hållit på med. 

Och? Måste man hålla på med de idrotter dina barn håller på med?

Både jag och min man har körkort, men vi exkluderade också våra barn från vissa sporter. Passar det inte rent logistiskt så får det vara. 
  • Anonym (M)
    Friger skrev 2024-11-28 08:23:59 följande:
    TS make har ju tagit beslutet att däcken är okej. Nu överprövar frun det beslutet.
    Ingen här vet i vilket skick däcken är. Men om de är så dåliga som TS vill göra gällande bör han kolla upp dom med en gång. De är ju trots allt 11 år gamla. Och då själv köra till en verkstad eller däckfirma. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-28 08:40:21 följande:
    Väldigt nöjd med att uppfostrat mina döttrar att ta eget ansvar och lösa problem på flera sätt än ett. Att det inte finns några däck går att lösa. Att få däcken bytta går att lösa på flera sätt. 
    Klart det går att lösa, och enklast av den som har körkortet. 
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?