• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:20:22 följande:
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.

Vadå 20 mil bort?  Är han helt efterbliven?  

Beställa däck på nätet tar 4 dagar så kan ni åka och och hämta på Postnord och närmaste verkstad är förmodligen bara runt hörnet. 
    .vad hindrar dig från att faktiskt AGERA?  
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:22:31 följande:
    Nej han sa inget av detta.
    Och du måste ha hans godkännande att köpa nya däck själv för att......? 

Har ni ingen förälder eller kompis, kollega med körkort i närheten som kan rycka ut och kolla era däck och snabbt boka en tid på verkstad åt honom?
  • Anonym (B)

Jag hade inte varit tillsammans med och än mindre haft barn tillsammans med någon som inte har körkort! 
    Hämta barn etc.. Och om något händer något barn och min partner inte kan köra bil...!? Hua.

• Anonym (E)

Ts du kan förresten själv kolla mönsterdjup, det är superenkelt, du kan känna med fingret, kolla youtube eller google, och sen är det bara att beställa däck om det behövs, har ni gemensam eller separat ekonomi? Vem står för kostnader för bilen?

• Anonym (Beställ däck)
    Låt honom protestera då. Han fattar uppenbarligen inte att du menar allvar.
  • Anonym (!)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-11-28 00:33:36 följande:

Vadå 20 mil bort?  Är han helt efterbliven?  

Beställa däck på nätet tar 4 dagar så kan ni åka och och hämta på Postnord och närmaste verkstad är förmodligen bara runt hörnet. 
    .vad hindrar dig från att faktiskt AGERA?  
    Alla bor inte i en stad eller för den delen ett samhälle med en mack!
  • Anonym (!)
    Anonym (B) skrev 2024-11-28 00:52:03 följande:

Jag hade inte varit tillsammans med och än mindre haft barn tillsammans med någon som inte har körkort! 
    Hämta barn etc.. Och om något händer något barn och min partner inte kan köra bil...!? Hua.

Haha, ännu en som tror att man måste äga en bil och ha körkort för att kunna ha barn. Tungan ute

Skrattar lika mycket varje gång denna kommentar fälls, att om något händer så mååååååååååååååååste man kunna köra!!!
  • Tom Araya
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 19:41:02 följande:
    Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

Ja, jag anser att det i att ha körkort och köra bilen ifråga ingår att ha det praktiska ansvaret för underhållet.

Vad det gäller ekonomi och uppgifter, som att tvätta bilen eller byta till vinterhjul, så kan man fördela.
  • Anonym (?)
    Ja, köp nya däck ändå. Låt honom protestera.  Eller tänker du helt medvetet låta honom fortsätta köra runt barn i bilen? 
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?