• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Friger
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 08:06:23 följande:
    Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
    TS make har ju tagit beslutet att däcken är okej. Nu överprövar frun det beslutet.
  • Anonym (M)
    Friger skrev 2024-11-28 08:23:59 följande:
    TS make har ju tagit beslutet att däcken är okej. Nu överprövar frun det beslutet.
    Ingen här vet i vilket skick däcken är. Men om de är så dåliga som TS vill göra gällande bör han kolla upp dom med en gång. De är ju trots allt 11 år gamla. Och då själv köra till en verkstad eller däckfirma. 
  • Anonym (Beställ däck)
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 08:06:23 följande:
    Fast nu har ju inte TS sambo lärt henne, så hur ska hon kunna göra det, menar du?

Att dina barn hjälper till är inte samma sak som att de kan ta ansvar för däckbyte. Konstig kommentar.  Och hur ska TS kunna hjälpa till, när de inte har några däck att byta till?

Självklart är det den som har körkortet som har ansvaret för bilen, och där brister TS sambo rejält. Oansvarig och rent ut korkad. 
    Väldigt nöjd med att uppfostrat mina döttrar att ta eget ansvar och lösa problem på flera sätt än ett. Att det inte finns några däck går att lösa. Att få däcken bytta går att lösa på flera sätt. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 19:41:02 följande:
    Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

Om båda ska använda bilen, dvs att den används till familjen och att handla etc till familjen så kan jag tycka att även den som inte har körkort har ett visst ansvar. Den som har körkort måste ju vara den som faktiskt utför service, däckbyte etc. Men båda kan vara ansvariga i att komma ihåg vad som behöver göras.

Om bilen bara används av den som har körkort så är det endast dennes ansvar.  
  • Anonym (M)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-28 08:40:21 följande:
    Väldigt nöjd med att uppfostrat mina döttrar att ta eget ansvar och lösa problem på flera sätt än ett. Att det inte finns några däck går att lösa. Att få däcken bytta går att lösa på flera sätt. 
    Klart det går att lösa, och enklast av den som har körkortet. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-11-28 09:29:18 följande:
    Klart det går att lösa, och enklast av den som har körkortet. 
    Håller med, men nu är det ju så att han verkar ha några snåla tvångstankar kring att kanske slippa köpa nya däck och då behöver ts antagligen pusha mer för att det ska hända något. Lagen är en aspekt, trafiksäkerhet en annan och så klart att ts och barnen inte kan åka i bilen alls, men sambon verkar ju inte fatta någonting utan har tunnelseende kring däcken.
  • Fjäril kär

Nån pratade om besiktning... besiktar Ts man bilen på sommaren så kommer aldrig vinterdäcken att granskas den vägen och då.är det inga problem att komma undan med undermåliga däck..

Och nån påpekar mönsterdjup att ?olla det...well 11 år gamla däck kan förvisso ha hyfsat mönsterdjup ?var men det som händer är väl att gummit inte längre kan anses säkert och förmodligen är både stelt/torkat och väldigt halt .

• Kvittning

Jag är nog på din mans sida i detta med att du gömmer dig bakom att du inte har körkort.

Att kontrollera däcken kräver inget körkort. Att köpa nya däck på nätet kräver inget körkort. Det enda som kräver körkort är att åka till en verkstad som är ok med att inte ta jätremycket extrabetalt för att montera de nya däcken på fälgarna trots att de inte är köpta hos dom (att hitta en sådan verkstad och boka tid kräver inte heller körkort).

Sedan förstår jag inte varför han känner att ham behöver åka till en specifik verkstad för att få hjälp att kontrollera däcken, det kan man göra själv. Föreslår att du går ut och kontrollerar däcken och efter du konstaterat att de inte är bra kollar du upp däck att köpa (passa på nu under black week) och sedan kolmar du upp var du kam boka tid för att få däcken monterade.

• Anonym (Milla)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 22:20:22 följande:
    Hade jag "duckat" hade jag inte visat mitt missnöje för honom eller vägrat att åka i bilen som den är nu. Jag hade gärna köpt däck och fixat allt helst igår, men han hade protesterat eftersom han tycker att han måste åka till en verkstad i sin hemstad 20 mil bort först i jul och be någon han känner där kontrollera däcken. Inte bara köpa ny däck innan det. Omständig ja.
    Han tycker alltså att du har ansvar för däcken men han låter dig inte byta dem? Jag förstår att du är irriterad. Det hade jag också varit.
  • Anonym (Maria)
    Kvittning skrev 2024-11-28 10:54:01 följande:

Jag är nog på din mans sida i detta med att du gömmer dig bakom att du inte har körkort.

Att kontrollera däcken kräver inget körkort. Att köpa nya däck på nätet kräver inget körkort. Det enda som kräver körkort är att åka till en verkstad som är ok med att inte ta jätremycket extrabetalt för att montera de nya däcken på fälgarna trots att de inte är köpta hos dom (att hitta en sådan verkstad och boka tid kräver inte heller körkort).

Sedan förstår jag inte varför han känner att ham behöver åka till en specifik verkstad för att få hjälp att kontrollera däcken, det kan man göra själv. Föreslår att du går ut och kontrollerar däcken och efter du konstaterat att de inte är bra kollar du upp däck att köpa (passa på nu under black week) och sedan kolmar du upp var du kam boka tid för att få däcken monterade.

Och hur ska TS få bilen till verkstad då denna gubbe verkar ha bestämt sig för att bilen ska ingen annanstans än just den verkstaden 20 mil bort?

Bilen kanske står på honom dessutom och då kan inte TS göra nåt mot hans vilja. Det hon krasst kan göra för att kanske tvinga honom är väl i så fall att ringa polisen nästa gång han åker iväg med bilen. Om de nu bryr sig om en anmälan om olagliga däck
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?