• Anonym (Sara)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Hur gör ni eller hur tänker ni, i en relation (gifta med barn) där bara en har körkort, har denna ansvar över bilen (att den är säker att åka i, att däcken inte är för gamla osv)? Så klart är det väl upp till personerna i relationen i fråga att bestämma vem som har huvudansvaret för vad,  men är det bara jag som tycker det känns självklart att man har och tar ansvar för bilen när man har körkort?

• Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?
  • Anonym (Milla)

Jag tycker att det är väldigt märkligt att anta att en partner utan körkort ska ta ansvar för bilen, såvida man inte uttryckligen har kommit överens om det. Jag gissar att han kände att han behövde försvara sig på något vis och inte kom på något bättre att säga.

Har han ofta svårt för att stå för sina misstag? I så fall kanske du kan göra det lättare för honom genom att inte gå på honom så hårt.

• Anonym (Beställ däck)

Varför skälla istället för att samarbeta kring en bil som alla drar nytta av? Beställ fyra nya däck, du vill väl att din familj ska ha så bra förutsättningar som möjligt att åka säkert? 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Var snälla mot varann) skrev 2024-11-27 20:36:51 följande:

Men det gick ju bra? Och nu har han lärt sig att man måste byta dubbdäck till och från. 

Så varför börjar du skälla ut honom? För det är det jag uppfattar att du gör (när jag läser mellan raderna).

Ingen kom till skada, han har lärt sig, så vad mer vill du? Att han bittert ska ångra detta hemska han har utsatt er för? 

(Ja du är hård)!

För att han alltid har slarvat med bilen och skjuter upp saker kring den i absurdum. Det är happy go lucky för än har ju inget hänt och så länge bilen rullar och han slipper fixa med den så är allt frid och fröjd. För honom. Grejen är också att han inte tänker byta däcken nu mitt i säsongen, utan åka med dem i vilket fall, för att det är besvärligt att skaffa nya däck och få dem påsatta. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 20:56:04 följande:
    För att han alltid har slarvat med bilen och skjuter upp saker kring den i absurdum. Det är happy go lucky för än har ju inget hänt och så länge bilen rullar och han slipper fixa med den så är allt frid och fröjd. För honom. Grejen är också att han inte tänker byta däcken nu mitt i säsongen, utan åka med dem i vilket fall, för att det är besvärligt att skaffa nya däck och få dem påsatta. 
    Du kan ju bara ta bussen då.
  • Anonym (Milla)
    Ok. Då låter det ju mer som att ni har olika uppfattningar om vad som behöver göras.

Sade han att du har ansvar för att bilen sköts eller sade han att du får fixa nya däck själv om du tycker att det är viktigt?
  • Studentpappa

Varför tar du inte körkort? Låter slarvigt, kan ju behöva åka någonstans och mannen inte är hemma?

Ride it like you stole it
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Beställ däck) skrev 2024-11-27 20:53:28 följande:

Varför skälla istället för att samarbeta kring en bil som alla drar nytta av? Beställ fyra nya däck, du vill väl att din familj ska ha så bra förutsättningar som möjligt att åka säkert? 

Skälla och skälla, jag blev ganska bestört över hans likgiltighet, både över det att däcken i stort sett är odugliga och att jag inte vågar sätta våra barn i den bilen så länge de är på (åka 20 mil t o r i jul t ex, känns inte säkert.)

Och ja det känns lite extra detta just nu eftersom våra barn nyligen varit med om en olycka (inte med vår bil). Så nu vet man hur lätt en olycka kan ske.
  • Anonym (Jo)
    Vägra åka med honom. Och skaffa körkort!
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-27 20:12:17 följande:

Det är ju eran familjebil och han kör runt dig i bilen. Förstår att han tycker att du är orättvis om du anklagar honom på det sättet samtidigt som du själv enkelt har kunnat ha koll på det. Om du själv har valt att ha noll koll och dessutom inte skaffa körkort borde du inte kalla honom för oansvarig. 

Kunskap om däck ingår i teorin när man tar körkort. Så självklart är det mannen som skulle ha koll på det som är den enda som har körkort av dem samt att han äger bilen. 

Däremot tycker jag att det är en självklarhet att man hjälps åt med kostnaden för bilen trots att man är körkortslös om man fått nyttja den genom semester, åka och storhandla, få gemensamma  barn till aktiviteter etc.

Jag och min sambo jade det så innan jag tog körkort. Han hade dock bilen varje dag till sitt jobb (medan jag åkte kommunalt eller promenerade) så vi delade inte riktigt hälften. Men nästan. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-27 21:05:07 följande:
    Skälla och skälla, jag blev ganska bestört över hans likgiltighet, både över det att däcken i stort sett är odugliga och att jag inte vågar sätta våra barn i den bilen så länge de är på (åka 20 mil t o r i jul t ex, känns inte säkert.)

Och ja det känns lite extra detta just nu eftersom våra barn nyligen varit med om en olycka (inte med vår bil). Så nu vet man hur lätt en olycka kan ske.
    Har ni råd att köpa nya däck? 

I så fall , åk tillsammans imorgon till en däckfirma och köp.däck på plats och få.dom påsatta på en gång. Tar ca 30 minuter. - Inga ursäkter från någon av er.  Däck är prio 1 imorgon och därmed punkt.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?