• Kvittning

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Jag är nog på din mans sida i detta med att du gömmer dig bakom att du inte har körkort.

Att kontrollera däcken kräver inget körkort. Att köpa nya däck på nätet kräver inget körkort. Det enda som kräver körkort är att åka till en verkstad som är ok med att inte ta jätremycket extrabetalt för att montera de nya däcken på fälgarna trots att de inte är köpta hos dom (att hitta en sådan verkstad och boka tid kräver inte heller körkort).

Sedan förstår jag inte varför han känner att ham behöver åka till en specifik verkstad för att få hjälp att kontrollera däcken, det kan man göra själv. Föreslår att du går ut och kontrollerar däcken och efter du konstaterat att de inte är bra kollar du upp däck att köpa (passa på nu under black week) och sedan kolmar du upp var du kam boka tid för att få däcken monterade.

• Kvittning
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-28 12:54:47 följande:
    Och hur ska TS få bilen till verkstad då denna gubbe verkar ha bestämt sig för att bilen ska ingen annanstans än just den verkstaden 20 mil bort?

Bilen kanske står på honom dessutom och då kan inte TS göra nåt mot hans vilja. Det hon krasst kan göra för att kanske tvinga honom är väl i så fall att ringa polisen nästa gång han åker iväg med bilen. Om de nu bryr sig om en anmälan om olagliga däck

Så du menar att ts inte kan gå ut och göra en kontroll på däcken när den står parkerad vid deras hem och sedan beställa hem nya och kolla upp verkstäder som kan genomföra skifte? Att det skulle vara olagligt för att bilen inte står på henne? 

Jag tycker jag skrev ganska tydligt detta: 

* Ts kan kolla däcken själv
    * Ts kan beställa däck
    * Ts kan kolla upp vem som kan genomföra däckbytet

Sedan behöver mannen ta ansvar för att köra bilen dit. 

Allt arbete som inte innebär att köra bilen ligger på båda och om ts man tycker däcken duger är det upp till ts att själv kontrollera och förklara varför de inte gör det. Och genomföra inköpet av nya däck. 

• Kvittning
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-28 18:39:06 följande:

Nej, det menar jag inte alls, det jag menar är hur ska TS få få iväg bilen till en verkstad inte gubben vill köra den dit?

Nej det är inte olagligt, visst hon kan kolla och köpa däck. Men om han står på bilen så kan inte TS byta till de däck hon köpt om gubben inte godtar det. Och han verkar ju bara vara intresserad av den där verkstaden 20 mil bort.

Ts är ju sur över helheten och tycker att allt i detta är hans ansvar. Om hon släpper det och istället inser att hon har precis lika mycket ansvar för allt som inte är själva körandet av bilen så kanske han klarar av att släppa att han måste åka till just den verkstaden .

Om hon bara är arg och inte vill se sitt eget ansvar så kanske det inte är så konstigt att han reagerar med att själv sätta sig på tvären. Om hon istället ber om ursäkt och kan medge till honom att hon inte kan gömma sig bakom att hon saknar körkort så kanske han blir samarbetsvillig i att köra till verkstaden som hon hittar och bokar med däcken hon köper.
  • Kvittning
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-29 07:04:23 följande:
    Vilket trams. Självklart är INTE allt som inte tillhör körningen bådas ansvar. Det är den som har körkorts ansvar då mycket saker kring körningen ingår i teorin när man tar körkort. Tex grundläggande fakta om däck och säkerhet. Saker ts alltså inte har utbildats i. 
    Har inget minne av att jag fick någon särskild däckutbildning när jag tog körkort. Som granbarr skriver, det finns instruktioner på youtube hur man kollar däcken. Vilket förövrigt tillsammans med tex polisens hemsida är den informationskälla som jag vänder mig till när jag kollar våra däck. 

Om bilen är en familjebil (vilket det verkar vara) så är det givetvis bådas ansvar att ta hand om den bortsett från de specifika delar som kräver att man har ett körkort. Att läsa på om däck och sedan titta på däck på en parkerad bil kräver definitivt inget körkort. 
  • Kvittning
    Anonym (J) skrev 2024-11-30 01:20:02 följande:
    Ingen vet ju varför hon inte har körkort. Alla kan inte ta det
    Det spelar väl ingen roll varför? Bilen verkar vara en bil som amvämds för familjens behov och inte bara för ts mans behov.

I vår familj ser vi ett gemenssmt ansvar för sådant aom är för familjen. 

Jag säger inte att ts man gör rätt i allt, men jag håller med honom i att ts inte kan gömma sig bakom att hon inte har ett körkort.

Känns som en typisk situation där båda går in i ett defensivt attackläge istället för stt våga erkänna sina fel och samarbeta framåt.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?