Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Har den som har körkortet ansvar över bilen?

Är den personen utan körkort med och betalar på bilen så är det väldigt konstigt om den inte är mer intresserad av att ha koll. Så om den bryr sig om säkerheten så får den också se till att ta ansvar för att hålla koll. Men den personen med körkort är självklart inte utan ansvar, den blir ju tom ytterst ansvarig då det är den som åker dit på det, om den åker med olagliga däck.

• Anonym (Maria)
    Kvittning skrev 2024-11-28 10:54:01 följande:

Jag är nog på din mans sida i detta med att du gömmer dig bakom att du inte har körkort.

Att kontrollera däcken kräver inget körkort. Att köpa nya däck på nätet kräver inget körkort. Det enda som kräver körkort är att åka till en verkstad som är ok med att inte ta jätremycket extrabetalt för att montera de nya däcken på fälgarna trots att de inte är köpta hos dom (att hitta en sådan verkstad och boka tid kräver inte heller körkort).

Sedan förstår jag inte varför han känner att ham behöver åka till en specifik verkstad för att få hjälp att kontrollera däcken, det kan man göra själv. Föreslår att du går ut och kontrollerar däcken och efter du konstaterat att de inte är bra kollar du upp däck att köpa (passa på nu under black week) och sedan kolmar du upp var du kam boka tid för att få däcken monterade.

Och hur ska TS få bilen till verkstad då denna gubbe verkar ha bestämt sig för att bilen ska ingen annanstans än just den verkstaden 20 mil bort?

Bilen kanske står på honom dessutom och då kan inte TS göra nåt mot hans vilja. Det hon krasst kan göra för att kanske tvinga honom är väl i så fall att ringa polisen nästa gång han åker iväg med bilen. Om de nu bryr sig om en anmälan om olagliga däck
  • Anonym (Maria)
    Kvittning skrev 2024-11-28 17:47:02 följande:

Så du menar att ts inte kan gå ut och göra en kontroll på däcken när den står parkerad vid deras hem och sedan beställa hem nya och kolla upp verkstäder som kan genomföra skifte? Att det skulle vara olagligt för att bilen inte står på henne? 

Jag tycker jag skrev ganska tydligt detta: 

* Ts kan kolla däcken själv
    * Ts kan beställa däck
    * Ts kan kolla upp vem som kan genomföra däckbytet

Sedan behöver mannen ta ansvar för att köra bilen dit. 

Allt arbete som inte innebär att köra bilen ligger på båda och om ts man tycker däcken duger är det upp till ts att själv kontrollera och förklara varför de inte gör det. Och genomföra inköpet av nya däck. 

Nej, det menar jag inte alls, det jag menar är hur ska TS få få iväg bilen till en verkstad inte gubben vill köra den dit?

Nej det är inte olagligt, visst hon kan kolla och köpa däck. Men om han står på bilen så kan inte TS byta till de däck hon köpt om gubben inte godtar det. Och han verkar ju bara vara intresserad av den där verkstaden 20 mil bort.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-30 19:55:00 följande:
    Du verkar helt missa poängen med mitt inlägg. Jag vänder mig mot de som tycker att däckansvaret ligger hos någon utan körkort. Huruvida däcken verkligen är dåliga eller inte har ju varken du eller jag eller någon annan här någon aning om. Jag trodde vi diskuterade vem som bar ansvaret. Inte om däcken verkligen är dåliga. Det känns som att det är svårt att avgöra för oss här på forumet. 
    Fast det är ju den utan körkort som klagar. Men om den personen inte bryr sig så visst då är det ju bara att låta den med körkort ta ansvaret i en poliskontroll eller vad du nu skrev om.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Betty) skrev 2024-12-02 07:08:33 följande:
    Lol. Det är den inte den som klagar som låter den med körkort ta ansvar i en poliskontroll. Det är polisen som låter den med körkort ta ansvar. 
    Nej om den som inte har körkort inte klagar menade jag, den behöver ju inte bry sig om den andre åker fast i poliskontroll då.
Svar på tråden Har den som har körkortet ansvar över bilen?