• Anonym (Hjälp)

Treåringen har tagit över vad gör man?

Har en treåring son hemma som är,i brist på annan beskrivning, en terror just nu.

Han slåss, sparkas och nyps för att testa framför allt mig och har tagit nyp kring halsen på mig med för han märker att jag reagerat på det. 

Allt blir krig om allt men att bli slagen, sparkas och nyps över hals varje dag är faktiskt otrevligt. 

Vi ger honom jättemycket tid både ihop och enskilt. Sambon är föräldraledig med lillasyskonet och jag har gått ned på deltid för att äldsta ska få mer tid med föräldrar. Men han tar ändå som varje chans att starta ett bråk. Vi kan sitta och läsa,baka eller rita och poff kommer slag, spark eller nyp. Och sen är det BARA det han vill försöka,det blir en fix ide att han MÅSTE få slåss eller ta halsgrepp. Bryter jag då och byter med sambon blir äldsta helt tokigt ledsen att han inte får vara med mig mer...

Jag orkar inte ha det såhär. Vem kan man vända sig till för stöd? Om det här är treårstrots klarar jag det inte längre.

• Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 12:00:25 följande:
    Det jag menar med timeout är att jag inte tror på metoden "nu får du sitta i ditt rum till du blivit snäll". Rent barnpsykologiskt är det ju en metod som förkastats rätt hårt på senare tid, även om den användes flitigt förrm
    Det gör man så klart inte! Men några minuter för att lugna ner sig är en riktigt bra metod oavsett ålder. Vuxna i stark affekt borde också lära sig ta time out, för sig själva. Barnet måste först ner i varv, först därefter kan man prata.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-21 13:02:27 följande:
    Det gör man så klart inte! Men några minuter för att lugna ner sig är en riktigt bra metod oavsett ålder. Vuxna i stark affekt borde också lära sig ta time out, för sig själva. Barnet måste först ner i varv, först därefter kan man prata.
    Men det är vad en del faktiskt gör och säger som råd och benämner det just "timeout": nu går du till ditt rum och kommer inte ut innan du är snäll! Eller lyfter in barnet på rummet, stänger dörren och går.

Det är vad jag menar att jag inte tror på. Att man däremot kan bryta en situation, gå iväg en bit och ge utrymme att andas (eller ge barnet utrymme att få känna sig just argt ifred) är ju något annat tycker jag.  Man finns i närheten som vuxen och sen tar ett omtag när det inte är som mest explosiva känslor.
  • Anonym (SJP)

Terrible threes kallas det ju på engelska. 

Skämt åsido, en treåring som nyss fått ett syskon kan självklart börja bete sig illa för att få lika mycket uppmärksamhet som han fick förut. Han fattar ju inte vad som har hänt. Plötsligt är han inte nummer ett längre.

Konkret råd. När han slåss eller nyps, säg NEJ med tydlig röst och titta honom i ögonen samtidigt som du tar bort hans händer. Gör detta varje gång det händer så att han så småningom fattar att det inte blir någon lek, saga eller något annat mysigt om man slåss. 

• Anonym (SJP)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 13:05:28 följande:
    Men det är vad en del faktiskt gör och säger som råd och benämner det just "timeout": nu går du till ditt rum och kommer inte ut innan du är snäll! Eller lyfter in barnet på rummet, stänger dörren och går.

Det är vad jag menar att jag inte tror på. Att man däremot kan bryta en situation, gå iväg en bit och ge utrymme att andas (eller ge barnet utrymme att få känna sig just argt ifred) är ju något annat tycker jag.  Man finns i närheten som vuxen och sen tar ett omtag när det inte är som mest explosiva känslor.
    Jag tror inte heller på timeout. 

Det är för hårt för en liten. 
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 09:00:05 följande:
    Språket är inte jättebra. Eller uttalet snarare så vi kämpar. Han pratar massor men vi jobbar på förståelsen. Får ingen remiss från bvc på det än 

Hur hinner du rita när barnet är i affekt?
    När barnet har lugnat ned sig brukar jag locka barnet till mig med papper och pennor.
    Brukar också innan gå ner på huk och titta på barnet lugnt och fråga om den behöver en kram, ofta vill dem det och tycker att det är skönt när den vuxne trots, det som skett, kan vara just en vuxen och ge tröst.
    Du vet det kända ordspråket, älska mig som mest när jag förtjänar det som minst.
    Man kan också ibland kunna locka med sig dem med att säga, kom, vi går och hämtar papper och penna så ska jag visa dig något! 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-11-21 13:29:20 följande:
    När barnet har lugnat ned sig brukar jag locka barnet till mig med papper och pennor.
    Brukar också innan gå ner på huk och titta på barnet lugnt och fråga om den behöver en kram, ofta vill dem det och tycker att det är skönt när den vuxne trots, det som skett, kan vara just en vuxen och ge tröst.
    Du vet det kända ordspråket, älska mig som mest när jag förtjänar det som minst.
    Man kan också ibland kunna locka med sig dem med att säga, kom, vi går och hämtar papper och penna så ska jag visa dig något! 
    Ja, det gör jag ju varje gång. Jag är alltid noga att vara på barnets nivå - jag är själv inte lång och vet att det inte är kul när nån större person är arg på en eller så - det blir så dominant.

Och kram erbjuds alltid och önskas oftast.

Ska fundera om jag kan få till något tecknings mässigt så, får nog öva själv! 
  • Anonym (Blir vad du gör)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 11:58:58 följande:
    Jag skyller inte på treåringen. 
    Mitt intryck är att du redan i rubriken skyller ifrån dig och att det fortsätter så.
    Men jag är mycket öppen och mottaglig för att ändra detta intryck när jag finner tydliga tecken som ger mig anledning ändra mig.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Blir vad du gör) skrev 2024-11-21 14:20:19 följande:
    Mitt intryck är att du redan i rubriken skyller ifrån dig och att det fortsätter så.
    Men jag är mycket öppen och mottaglig för att ändra detta intryck när jag finner tydliga tecken som ger mig anledning ändra mig.
    Och mitt intryck är att du redan har bestämt dig för hur jag är och att inget jag skriver överhuvudtaget skulle ändra detta. 

För övrigt har jag inget behov i att du skulle förändra dig, så vill du inte ge råd är du fri att lämna tråden.
  • Anonym (Blir vad du gör)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 14:40:48 följande:
    Och mitt intryck är att du redan har bestämt dig för hur jag är och att inget jag skriver överhuvudtaget skulle ändra detta. 

För övrigt har jag inget behov i att du skulle förändra dig, så vill du inte ge råd är du fri att lämna tråden.
    Jag har givit råd.
    Mycket tydligt dessutom.

Flera andra medlemmar i tråden har också givit tydliga råd till dig.
    Men tyvärr finner jag inte att du ens har försökt tagit till dig något enda av alla råd?

Tvärtom är mitt intryck tydligt att du avfärdar de flesta råd,
    du är inte öppen för att resonera om rådet du får och vill inte veta mer om de råd som andra medlemmar försöker ge till dig, och du påstår i de flesta fall att du redan har gjort allt.

Ditt inlägg gör att jag stärks ännu mera i att vidhålla mitt tidigare tydliga råd till dig.

På detta forum har du inte möjlighet bestämma vilka som deltar i olika trådar och du har inte möjlighet bestämma att någon som du tycker är obekväm eller har en annan åsikt än du ska lämna din tråd eller någon tråd, så länge den håller sig till ämnet och reglerna.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Blir vad du gör) skrev 2024-11-21 15:11:38 följande:
    Jag har givit råd.
    Mycket tydligt dessutom.

Flera andra medlemmar i tråden har också givit tydliga råd till dig.
    Men tyvärr finner jag inte att du ens har försökt tagit till dig något enda av alla råd?

Tvärtom är mitt intryck tydligt att du avfärdar de flesta råd,
    du är inte öppen för att resonera om rådet du får och vill inte veta mer om de råd som andra medlemmar försöker ge till dig, och du påstår i de flesta fall att du redan har gjort allt.

Ditt inlägg gör att jag stärks ännu mera i att vidhålla mitt tidigare tydliga råd till dig.

På detta forum har du inte möjlighet bestämma vilka som deltar i olika trådar och du har inte möjlighet bestämma att någon som du tycker är obekväm eller har en annan åsikt än du ska lämna din tråd eller någon tråd, så länge den håller sig till ämnet och reglerna.
    Hur läser du ens?

Jag tackade och frågade hur rådet om att visa genom ritning kunde göras. Jag har bekräftat andra råd att vi gör så och sagt att de var bra. Jag avfärdade visserligen rådet om timeout men förtydligade vad jag menar med begreppet timeout och att jag höll med om att det är bra att avlägsna sig från en hetsig sits.

Jag har sagt att vi nog också ska prata med förskolan.

Det enda du däremot har gjort är att gå på mig som person utan att komma med konkreta råd.
Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?