• Anonym (SJP)

Treåringen har tagit över vad gör man?

Terrible threes kallas det ju på engelska. 

Skämt åsido, en treåring som nyss fått ett syskon kan självklart börja bete sig illa för att få lika mycket uppmärksamhet som han fick förut. Han fattar ju inte vad som har hänt. Plötsligt är han inte nummer ett längre.

Konkret råd. När han slåss eller nyps, säg NEJ med tydlig röst och titta honom i ögonen samtidigt som du tar bort hans händer. Gör detta varje gång det händer så att han så småningom fattar att det inte blir någon lek, saga eller något annat mysigt om man slåss. 

• Anonym (SJP)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 13:05:28 följande:
    Men det är vad en del faktiskt gör och säger som råd och benämner det just "timeout": nu går du till ditt rum och kommer inte ut innan du är snäll! Eller lyfter in barnet på rummet, stänger dörren och går.

Det är vad jag menar att jag inte tror på. Att man däremot kan bryta en situation, gå iväg en bit och ge utrymme att andas (eller ge barnet utrymme att få känna sig just argt ifred) är ju något annat tycker jag.  Man finns i närheten som vuxen och sen tar ett omtag när det inte är som mest explosiva känslor.
    Jag tror inte heller på timeout. 

Det är för hårt för en liten. 
Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?