• Anonym (Hjälp)

Treåringen har tagit över vad gör man?

Har en treåring son hemma som är,i brist på annan beskrivning, en terror just nu.

Han slåss, sparkas och nyps för att testa framför allt mig och har tagit nyp kring halsen på mig med för han märker att jag reagerat på det. 

Allt blir krig om allt men att bli slagen, sparkas och nyps över hals varje dag är faktiskt otrevligt. 

Vi ger honom jättemycket tid både ihop och enskilt. Sambon är föräldraledig med lillasyskonet och jag har gått ned på deltid för att äldsta ska få mer tid med föräldrar. Men han tar ändå som varje chans att starta ett bråk. Vi kan sitta och läsa,baka eller rita och poff kommer slag, spark eller nyp. Och sen är det BARA det han vill försöka,det blir en fix ide att han MÅSTE få slåss eller ta halsgrepp. Bryter jag då och byter med sambon blir äldsta helt tokigt ledsen att han inte får vara med mig mer...

Jag orkar inte ha det såhär. Vem kan man vända sig till för stöd? Om det här är treårstrots klarar jag det inte längre.

• Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?
  • Anonym (Avundsjuk)

Jag tror han är avundsjuk på bebis. Och nej spelar ingen roll att bebis inte är där just då utan kan vara något som påmint honom.

Får han vara med bebis? Välja kläder till bebis kanske? Pussa på bebis? Sitta i soffan och hålla bebis? 

Säger ni ofta akta bebisen eller nej inte kasta det kan komma på bebisen. 

När han är med ska ni så gott det går losats att bebis inte finns. Om bebis behöver göra en aktivitet(äta, byta blöja osv) och storebror måste vara med så ska han vara delaktig. 

Sitt inte och gulla med bebis i samma rum som storebror. Prata inte om bebis i samma rum som storebror.

Om storebror gör något fel mot bebis plocka bort bebisen och ge storebror uppmärksamhet. Genom att säga nej eller berätta att han gör fel, stärks känslan att jag är inte lika mycket värd som bebisen. Då eskalerar beteendet. 

Det kanske är lite hårda råd men med tanke på att han aggerar så kraftigt kanske det är värt att testa för att se om det är problemet. PS bara läst trådstart.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-21 20:07:11 följande:
    Du kan vara en bra förälder men ändå misslyckas med att få ordning på ungen. Du kan vara en dålig förälder men ändå får ordning på ungen.

Du kan få ordning på ungen via pedagogik eller disciplin. Den sistnämnda är enklast men inte lika elegant.

Att få ordning på ungen handlar inte så mycket om du läser för ungen, borstar tänderna på dem, berätta att du älskar dem osv. Det handlar om du lärt ungen att lyssna på dig.
    Din tolkning av att få ordning på någon skiljer sig helt enkelt från min.

För mig är barnet som bara lärt sig lyssna men inte fått kärlek ett barn som på ytan förvisso ser ut att vara disciplinerat men ett barn som kan ha allt annat än ordning inuti om du skrapar lite.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Avundsjuk) skrev 2024-11-21 20:14:21 följande:

Jag tror han är avundsjuk på bebis. Och nej spelar ingen roll att bebis inte är där just då utan kan vara något som påmint honom.

Får han vara med bebis? Välja kläder till bebis kanske? Pussa på bebis? Sitta i soffan och hålla bebis? 

När han är med ska ni så gott det går losats att bebis inte finns. Om bebis behöver göra en aktivitet(äta, byta blöja osv) och storebror måste vara med så ska han vara delaktig. 

Sitt inte och gulla med bebis i samma rum som storebror. Prata inte om bebis i samma rum som storebror.

Om storebror gör något fel mot bebis plocka bort bebisen och ge storebror uppmärksamhet. Genom att säga nej eller berätta att han gör fel, stärks känslan att jag är inte lika mycket värd som bebisen. Då eskalerar beteendet. 

Det kanske är lite hårda råd men med tanke på att han aggerar så kraftigt kanske det är värt att testa för att se om det är problemet. PS bara läst trådstart.

Lillasyskonet är över ett år. Jag tror att vi kanske gjorde lite för mkt så som du beskriver det i början, det är något vi reflekterade över, och har ändrat så att vi nu också ser till att orden går åt båda håll, att det också kan vara lillebror som inte ska göra något eller att storebror har rätt till något med. Just då vi insåg att det inte var bra att göra som du säger. Så jag håller helt med dig i sak här.
  • Anonym (Hjälp)
    Räkan77 skrev 2024-11-21 20:05:36 följande:
    Fast så behöver det ju inte vara, du kan ju se det som att du som vuxen (med mer makt och erfarenhet) gör bedömningen att skrika just vid detta tillfälle är det bästa sättet. Sen kanske det inte ger önskad effekt, men det var ett aktivt val du gjorde.

Jag tror du behöver ändra mindset lite för att orka. Man kan göra helt rätt men det blir kaos i alla fall. Du kommer förmodligen hamna i så otroligt många mer konflikter än vad du trodde var möjligt och du kommer att känna dig misslyckad. Men det är så livet i er familj ser ut just nu. Sätt inte ribban för högt, försök fånga de goda stunderna och skaka av dig de usla. Lär dig leva i kaos. Fördelen med små barn är att det går över fort även om det kommer tillbaka snabbt. 

Och se till att få rejält med egentid! 
    Mjo. Just i skrik är det väl att jag faktiskt personligen ogillar det som lösning. Det är min sista utväg när inget annat funkat och jag tror få människor ändå gillar att behöva ta till sin sista utväg liksom? Det kan ju vara bättre än att krocka, men det är ändå sämre än att ha löst det innan jag var tvungen att skrika.

Egentid är nästan bara när jag arbetar. Har dock börjat träna igen nu ett par tillfällen i veckan och det är ett mirakelmedel för att få energi faktiskt. 

Och jag försöker, innan jag sover, att reflektera över en sak jag kunde gjort bättre varje dag, men också två saker som varit fina med dagen - som en mental övning att just hitta bra saker. Det låter nog jättefånigt men det hjälper ändå lite iaf.
  • Anonym (Barn som bråkar)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 06:22:05 följande:
    Treåringen har tagit över vad gör man?

Har en treåring son hemma som är,i brist på annan beskrivning, en terror just nu.

Han slåss, sparkas och nyps för att testa framför allt mig och har tagit nyp kring halsen på mig med för han märker att jag reagerat på det. 

Allt blir krig om allt men att bli slagen, sparkas och nyps över hals varje dag är faktiskt otrevligt. 

Vi ger honom jättemycket tid både ihop och enskilt. Sambon är föräldraledig med lillasyskonet och jag har gått ned på deltid för att äldsta ska få mer tid med föräldrar. Men han tar ändå som varje chans att starta ett bråk. Vi kan sitta och läsa,baka eller rita och poff kommer slag, spark eller nyp. Och sen är det BARA det han vill försöka,det blir en fix ide att han MÅSTE få slåss eller ta halsgrepp. Bryter jag då och byter med sambon blir äldsta helt tokigt ledsen att han inte får vara med mig mer...

Jag orkar inte ha det såhär. Vem kan man vända sig till för stöd? Om det här är treårstrots klarar jag det inte längre.

en bra bok du ska skaffa heter Barn som bråkar. där lär man sig tänka om, sätta sig i barnets tankar, och agera utifrån det.

men bra att ni ger honom tid och uppmärksamhet. tänk på lågaffektivt bemötande. Jätteviktigt att du inte reagerar upphetsat när han är våldsam. Ja, det är lättare sagt än gjort förstår jag ju också! Men barn som inte kan kontrollera sig själva behöver en vuxen som kan reglera känslorna åt honom. Inte bli arg tillbaka eller ropa ?ajjje!!!?.

det här är inte treårstrots. det här är utbrott (tantrums på engelska). låt inte blodsockret dippa och eliminera allt socker. Även färgämnen i mat som gör barn hyperaktiva.

prata med honom efter utbrotten om att det här blev ju inte bra. Ingen vill vara med en person som beter sig så. Hur skulle han känna om någon gjorde så mot honom?

bup i värsta fall, men socialtjänsten har faktiskt föräldrakurser också. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Barn som bråkar) skrev 2024-11-22 12:18:16 följande:
    en bra bok du ska skaffa heter Barn som bråkar. där lär man sig tänka om, sätta sig i barnets tankar, och agera utifrån det.

men bra att ni ger honom tid och uppmärksamhet. tänk på lågaffektivt bemötande. Jätteviktigt att du inte reagerar upphetsat när han är våldsam. Ja, det är lättare sagt än gjort förstår jag ju också! Men barn som inte kan kontrollera sig själva behöver en vuxen som kan reglera känslorna åt honom. Inte bli arg tillbaka eller ropa ?ajjje!!!?.

det här är inte treårstrots. det här är utbrott (tantrums på engelska). låt inte blodsockret dippa och eliminera allt socker. Även färgämnen i mat som gör barn hyperaktiva.

prata med honom efter utbrotten om att det här blev ju inte bra. Ingen vill vara med en person som beter sig så. Hur skulle han känna om någon gjorde så mot honom?

bup i värsta fall, men socialtjänsten har faktiskt föräldrakurser också. 
    Fast sockertesen är ju motbevisad i forskning. Faktiskt.
  • Tom Araya
    Anonym (Avundsjuk) skrev 2024-11-21 20:14:21 följande:

Jag tror inte en sekund på en fostran där barn undanhålls en del av verkligheten på detta sätt. Våld och vuxenaktiviteter (e.t.c.)... visst, men inte det mest naturliga som hur familjen ser ut, fungerar, har för behov e.t.c.

Jag uppfattar redan från trådstarten att det snuddar på orimligt fokus på barnet ifråga och du vill att det fortsätter även med en bebis i familjen.

Jag är övertygad om att varje barn tidigt behöver vänja sig vid att även andra har behov och att barnet ifråga inte alltid kan få alla människors fulla fokus och tid.
  • Anonym (Avundsjuk)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-22 15:52:00 följande:
    Fast sockertesen är ju motbevisad i forskning. Faktiskt.
    Vilken av dem? Utveckla gärna 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (4) skrev 2024-11-22 18:01:05 följande:

Autism. 

Nope. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tom Araya skrev 2024-11-22 16:27:29 följande:
    Jag tror inte en sekund på en fostran där barn undanhålls en del av verkligheten på detta sätt. Våld och vuxenaktiviteter (e.t.c.)... visst, men inte det mest naturliga som hur familjen ser ut, fungerar, har för behov e.t.c.

Jag uppfattar redan från trådstarten att det snuddar på orimligt fokus på barnet ifråga och du vill att det fortsätter även med en bebis i familjen.

Jag är övertygad om att varje barn tidigt behöver vänja sig vid att även andra har behov och att barnet ifråga inte alltid kan få alla människors fulla fokus och tid.
    Jo, vi har nog byggt om våra liv väldigt mycket kring barnen.
  • Anonym (4)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-22 20:05:27 följande:
    Nope. 
    Jo. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (4) skrev 2024-11-22 20:37:32 följande:
    Jo. 
    Nej. Så lägg ned det. Det finns alltså absolut inget annat överhuvudtaget som är en indikation på det. 

Jag förstår att du bara vill skutta in och vara provocerande, mästrande eller ha lite kul en kväll på FL. Men, för alla de som faktiskt har barn med diagnoser, så lägg ned att förminska dem.
Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?