Inlägg från: Anonym (Blir vad du gör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blir vad du gör)

Treåringen har tagit över vad gör man?

En treåring saknar naturligt förmåga att ta över.

Om du upplever att en treåring har tagit över så är det du (ni) som har gjort så att treåringen tagit över.
    En treåring kan inte bära ansvaret för detta.
    Det är du som förälder och vuxen som bär ansvaret.

Det blir vad du gör det till.
    Och treåringen blir den som du gör den till.

Om din treåring skulle ha förmåga att ta över så skulle alla treåringar ha förmåga att ta över. Men så är det väl inte?

Vad tror du själv är den största skillnaden mellan den treåring som tagit över och alla de andra treåringar som inte tagit över?
    Kan det finnas någon annan avgörande förklaring annat än att det är barnets förälder som är den mest avgörande skillnaden?

Det är säkert möjligt för dig att finna än den ena och än det andra förklaringen till varför det har blivit så här med just din egen unika treåring (= bortförklaringar). Men inga förklaringar hjälper, oavsett om de är sanna och riktiga, det är ändå du som bär ansvaret och du är den enda som har möjlighet se till att det blir så som du gör det till.
    Att din treåringen blir den som du gör den till är ditt eget ansvar.

Det är fullkomligt självklart att treåringen saknar förmåga att själv göra något åt detta och ingen treåring bär ansvaret för detta, hur unik din egen treåring än är.

Räkan77 skrev 2024-11-21 09:12:06 följande:

Har ni läst Martin Förstörs Fem gånger mer kärlek? Det är den bok man ofta i första hand blir rekomenderad för sen innehåller råd med evidens. Han har även skrivit fler böcker.

Boken är utmärkt.
    Men hur skulle det hjälpa menar du att läsa en bok?

Hjälper det då mera, blir det bättre, om ts läser fler böcker?

Ts svarar "ja" och har alltså läst boken.
    Men ts läsande verkar inte ha hjälpt...
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 09:36:15 följande:
    Tack för dagens mest menlösa svar.  Mycket ord, inget innehåll. Känns det bättre så?
    Ok, jag trodde att det framgick. Men för din skull då så ska jag försöka förtydliga ännu mera:

Ts, du behöver ändra din inställning.
    Ta ditt ansvar, gör något åt saken.
    Som förälder duger det inte att skylla på treåringen.

Hur du bäst ska gå tillväga följer förmodligen och ganska säkert alla vanliga och normala rekommendationer.
    Men du måste självfallet ta ditt ansvar för att anpassa dina åtgärder och ditt sätt till det som bäst passar i er situation och som bäst passar din egen unika treåring. Det finns hur mycket tillgång som helst till råd och rekommendationer och det finns garanterat mycket som passar alldeles utmärkt också i ditt fall.
    Jag kan inte ge länkar och enskilda tips eftersom jag inte tillräckligt känner er situation. Men det är ganska enkelt för dig att finna massor av konkreta råd som passar just för dig och er situation.

Om du inte klarar att finna det så behöver du berätta och beskriva utförligt om din och er situation så är vi säkert flera i tråden som kan ge dig konkreta råd och länkar, om det skulle behövas.

Så ändra din inställning och ta tag i det.
    Det blir vad du gör det till.
    Ingen annan än du kan göra något åt det.

Du har redan fått ett utmärkt tips om en bra bok och en bra författare.
    Läs boken en gång till om du redan har läst den. Läs den en gång till men med ändrad inställning och börja tillämpa det som står i boken.

Tillämpa. Börja göra konkreta åtgärder. För att bara läsa hjälper självfallet inte...

Förlåt ts för att jag upprepar mig och för att jag är extra tydlig. Detta är ett svar till en annan medlem som verkar ha behov av extra tydlighet.
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-21 09:56:15 följande:
    Ts verkar ha läst rubriken men missat innehållet.... Jag har boken också och de borde läsa den igen.
    Att läsa hjälper inte.
    Man behöver ändra sin inställning och börja tillämpa och agera i enlighet med bokens innehåll.
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 11:58:58 följande:
    Jag skyller inte på treåringen. 
    Mitt intryck är att du redan i rubriken skyller ifrån dig och att det fortsätter så.
    Men jag är mycket öppen och mottaglig för att ändra detta intryck när jag finner tydliga tecken som ger mig anledning ändra mig.
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 14:40:48 följande:
    Och mitt intryck är att du redan har bestämt dig för hur jag är och att inget jag skriver överhuvudtaget skulle ändra detta. 

För övrigt har jag inget behov i att du skulle förändra dig, så vill du inte ge råd är du fri att lämna tråden.
    Jag har givit råd.
    Mycket tydligt dessutom.

Flera andra medlemmar i tråden har också givit tydliga råd till dig.
    Men tyvärr finner jag inte att du ens har försökt tagit till dig något enda av alla råd?

Tvärtom är mitt intryck tydligt att du avfärdar de flesta råd,
    du är inte öppen för att resonera om rådet du får och vill inte veta mer om de råd som andra medlemmar försöker ge till dig, och du påstår i de flesta fall att du redan har gjort allt.

Ditt inlägg gör att jag stärks ännu mera i att vidhålla mitt tidigare tydliga råd till dig.

På detta forum har du inte möjlighet bestämma vilka som deltar i olika trådar och du har inte möjlighet bestämma att någon som du tycker är obekväm eller har en annan åsikt än du ska lämna din tråd eller någon tråd, så länge den håller sig till ämnet och reglerna.
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-21 16:46:34 följande:
    Hur läser du ens?

Jag tackade och frågade hur rådet om att visa genom ritning kunde göras. Jag har bekräftat andra råd att vi gör så och sagt att de var bra. Jag avfärdade visserligen rådet om timeout men förtydligade vad jag menar med begreppet timeout och att jag höll med om att det är bra att avlägsna sig från en hetsig sits.

Jag har sagt att vi nog också ska prata med förskolan.

Det enda du däremot har gjort är att gå på mig som person utan att komma med konkreta råd.
    Hur läser du ens?
    Du har uppenbart fel i det du påstår att det enda jag gjort är att gå på dig.
    Jag har givit mycket tydligt konkret råd.

Dessutom har jag resonerat, förtydligat och utvecklat.
    Och bett dig om att utveckla och erbjudit ytterligare och mera konkreta råd efter att du utvecklat, men hittills utan svar.
Svar på tråden Treåringen har tagit över vad gör man?