• Anonym1050

BIM december

hej hej !!
    detta är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i december 2024 ! Här dissktetar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden. 

presentera dig gärna och häng på ! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu avslutar vi året med den bästa presenten 😍

• Svar på tråden BIM december
  • Anonym (Tecken på ägglossning?)
    Anonym (Åvt) skrev 2024-12-03 10:43:45 följande:
    För mig är de väldigt svåra att få syn på, men var hos gyn i samband med ägglossning en gång som sa att de var utmärkta ägglossningsflytningar. Så de kan finnas där de behövs utan att rinna i mängder utanför. 
    Tack för svar! Det är ju skönt att ha det i åtanke att det kan vara tillräckligt och bra även om man själv inte märker av 
  • Anonym (Tecken på ägglossning?)
    Anonym (Fertilitetsförståelse) skrev 2024-12-03 16:43:41 följande:

Jag har tempat och lärt känna kroppsliga tecken i snart fyra år och skulle säga att det är olika från månad till månad Men generellt så kollar jag efter några olika grejer. 

1. Sekret - det brukar börja med att det känns blötare när jag torkar mig. Sedan övergår det och är vitt och lite klistrigt typ, kan vara lite tänjbart men inte så mkt. Sedan brukar jag kunna plocka upp från toapappret och dra ut sekretet i längre trådar. Sista 1-2 dagarna innan tempskifte brukar det kännas extremt halkigt och om jag får ut något sekret så går det inte att plocka upp från toapappret. Det är mer halkigt och vattnigt som ren äggvita. Med det sagt så märker jag mer vissa månader, mindre andra (Oftast mer sekret på sommarmånaderna då jag får mer d-vitamin och mår allmänt bättre). 

2. Cervix - jag brukar känna på cervix. Är den mjuk (som en pussmun) eller hård (som en nästipp)? Mjukare betyder närmre ÄL och efter ÄL blir den hårdare och hårdare tills mens. Jag brukar också kunna känna vid tappen om den är lite halkig och känner också om det är vattnigare/halkigare i slidan i största allmänhet. (Bra att veta är att Vissa menar att man inte ska ?plocka ut? sekret inifrån slidan, har inte satt mig in i exakt varför men säger det ändå här).

3. Känsla/förnimmelse - ibland känner jag att det ?rinner till? eller känns fuktigt i största allmänhet. Då vet jag att jag är nära ÄL (men det kan ske 5 dagar innan eller samma dag som ÄL).

Det här är mina erfarenheter men finns massa att lära i boken ?Fertilitetsförståelse? av Jenny Koos eller andra engelska motsvarigheter typ ?Taking charge of your fertility? (inte läst men hört mkt gott om). 

jag tycker det är så himla svårt att minnas från föregående månader hur det varit 🙈 antecknar ned i nc men ändå haha. Och nu denna månad kändes det så himla snålt så därav lite stressad typ.. Åh alltså jag känner mig så dum för jag förstår inte hur jag ska känna cervix? Hur jag liksom ska veta att det är den jag känner och ja, avgöra någonting också 😂

idag har jag faktiskt fått lite sådär att jag typ vid två tillfällen har känts som det nästan runnit ut något men sen har jag inte upplevt att det ens kommit något i efterhand typ, men ja den känslan kom iaf 

• Marvy
    Anonym (FörstaBebisen) skrev 2024-11-10 21:17:25 följande:
    Hej på er! 

Jag hoppar också in här. Jag och min man har försökt få vårt första barn sedan början på året. Detta blir nu vårt 9:e försök, har bim den 8e december.

Lyckades bli gravid i maj men det slutade med att vi var tvungna att avbryta graviditeten i vecka 16 efter KUB:en visade att fostret inte skulle överleva graviditeten. Har sedan dess inte lyckats bli gravid ännu. Jag vet att det för vissa kanske inte upplevs som så lång tid men för oss känns det verkligen som att vi har försökt i en evighet nu och det tär verkligen på oss. Vi är ganska unga (jag är 26 och min man är 27) så man blir verkligen frustrerad när det känns som kroppen inte funkar som den ska?

Så hoppas innerligt att vi lyckas få vår efterlängtade bebis innan året nått sitt slut.

3/12 - Anonym (LängtarEfterTredje
    5/12 - Annpor
    8/12 Anonym (FörstaBebisen)
    8/12 - Anonym (Lantisen)
    10/12 - Anonym1050
    11/12 - Anonym (Oliven)
    12/12 - Ella-Bella
    21/12 - Anonym (BarnlängtanVSjobbmoral)
    28/12 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    Åh beklagar eran förlust! Förstår verkligen din känsla.. Låter lite liknande som det har varit för oss? Vi blev gravida på första försöket i januari, tyvärr så slutade vår dotters hjärta slå i slutet på juni i vecka 23. Har sedan dess försökt bli gravid igen aktivt med både tempning och äl stickor men ingenting alls har hänt. Vi är lika gamla, jag 26 o min sambo 27, så förstår känslan av frustration. Har också upplevt att min kropp varit i någon form av hormonell obalans med påverkade cykler som jag gissar har en negativ påverkan på mina chanser att bli gravid igen. Får hålla tummarna att dec är vår månad ❤️
  • Anonym (Fertilitetsförståelse)
    Anonym (Tecken på ägglossning?) skrev 2024-12-03 17:46:35 följande:

jag tycker det är så himla svårt att minnas från föregående månader hur det varit 🙈 antecknar ned i nc men ändå haha. Och nu denna månad kändes det så himla snålt så därav lite stressad typ.. Åh alltså jag känner mig så dum för jag förstår inte hur jag ska känna cervix? Hur jag liksom ska veta att det är den jag känner och ja, avgöra någonting också 😂

idag har jag faktiskt fått lite sådär att jag typ vid två tillfällen har känts som det nästan runnit ut något men sen har jag inte upplevt att det ens kommit något i efterhand typ, men ja den känslan kom iaf 

Ja det är ju jättesvårt! Jag använder appen Read tour body där man kan lägga in bilder på sekret. Men du kan ju också ta bilder/filmer och spara i telefonen bara (du kan ju lägga dem i ett gömt album om du vill😅). Jag tror inte du ska vara stressad, jag har också hört att man kan ha bra ÄL utan att massa sekret som ?kommer ut?. Om du använder NC borde du iaf få bekräftat att du ÄL iom temphöjning? (Det hjälper ju inte i stunden men kan vara skönt att veta i efterhand.) Men jag tror också på att om du övar och känner efter så kommer du lära dig just din kropps mönster🥰

Haha, nej det är inte helt lätt. Jag visste inte att man ens kunde känna cervix själv förrän jag började intressera mig för detta dvs när jag var 26😅 Det är ju inte avgörande att kunna känna på cervix men om du är nyfiken så kan du prova att känna lite olika tider i cykeln, testa att känna typ varje dag under en hel cykel tex. Cervix kan flytta sig lite upp och ned och vara vinklad åt olika håll typ. Man kan också prova komma åt den i olika positioner (sittandes på toa, på huk, ståendes med ena benet upp).  

Lycka till🥰

• Väntarpå4an
    drömmenomfamiljelivet skrev 2024-12-03 06:51:41 följande:
    Missade att lägga in bilden😂
    Jag tycker mig nog se ett streck😍😍😍🙏 digitalt imorgon kanske?
  • drömmenomfamiljelivet
    Väntarpå4an skrev 2024-12-03 20:50:35 följande:
    Jag tycker mig nog se ett streck😍😍😍🙏 digitalt imorgon 
    Ååh gör du också det??😍

har inga fler digitala hemma dessvärre, bara såna rfsu testa ofta stickor! Däremot har jag hört att dom ska vara jättedåliga, men tänker att jag får använda upp dom först så kanske jag får en trevlig överraskning till slut om bebisgudarna är på min sida!

är så trött att cykel efter cykel behöva kämpa, och det tar emot så att våga söka hjälp om det inte går vägen.. :(
  • Väntarpå4an
    drömmenomfamiljelivet skrev 2024-12-03 20:58:31 följande:
    Ååh gör du också det??😍

har inga fler digitala hemma dessvärre, bara såna rfsu testa ofta stickor! Däremot har jag hört att dom ska vara jättedåliga, men tänker att jag får använda upp dom först så kanske jag får en trevlig överraskning till slut om bebisgudarna är på min sida!

är så trött att cykel efter cykel behöva kämpa, och det tar emot så att våga söka hjälp om det inte går vägen.. :(
    Ja jag tycker att det syns något men så svårt på bilderna här, kass upplösning på FL 😢

Kör slut på rfsu lika bra ju😊 men jag för tyvärr hålla med om att de är dåliga. Har använt de själv. 

Håller alla tummarna för dig, känner samma sak. Så trött på det. Vi har haft två tidiga mf sen vi börja försöka i juli 😞
    Jag ska testa ett imorgon på morgonen. Äl+9 så förväntar mig inte så mycket av det😅
  • Anonym (FörstaBebisen)
    Marvy skrev 2024-12-03 17:58:51 följande:
    Åh beklagar eran förlust! Förstår verkligen din känsla.. Låter lite liknande som det har varit för oss? Vi blev gravida på första försöket i januari, tyvärr så slutade vår dotters hjärta slå i slutet på juni i vecka 23. Har sedan dess försökt bli gravid igen aktivt med både tempning och äl stickor men ingenting alls har hänt. Vi är lika gamla, jag 26 o min sambo 27, så förstår känslan av frustration. Har också upplevt att min kropp varit i någon form av hormonell obalans med påverkade cykler som jag gissar har en negativ påverkan på mina chanser att bli gravid igen. Får hålla tummarna att dec är vår månad ❤️

åh tack fina du och tack för du delar med dig av det som hänt er också. Jag beklagar verkligen er förlust! Att förlora sitt barn är bland det värsta som finns 😞 

Det låter verkligen jättelikt vår situation, jag tempar och tar äl-tester också varje månad och ser till att vi får till det varannan dag under de fertila perioderna, ibland till och med fler dagar på rad runt ägglossningen. Men fortfarande är det inte en enda skymt av ett plus på flera månader. Jag tror det kanska kan ha att göra med hormonerna eller liknande för det känns ju väldigt konstigt att man gör allt rätt och i rätt timing hela tiden och så blir det inget av. 

Nu är jag iaf på äl+11 och bim är beräknad till den 6 december istället för den 8 december. Vi får verkligen hoppas på att det blir ett fint plus för oss båda nu i december❤️

• drömmenomfamiljelivet
    Väntarpå4an skrev 2024-12-03 21:44:33 följande:
    Ja jag tycker att det syns något men så svårt på bilderna här, kass upplösning på FL 😢

Kör slut på rfsu lika bra ju😊 men jag för tyvärr hålla med om att de är dåliga. Har använt de själv. 

Håller alla tummarna för dig, känner samma sak. Så trött på det. Vi har haft två tidiga mf sen vi börja försöka i juli 😞
    Jag ska testa ett imorgon på morgonen. Äl+9 så förväntar mig inte så mycket av det😅
    Håller tummarna att allt går vägen för er!!❤️ uppdatera gärna när/om du testar❤️
  • AngieF

Vad använder ni för tidiga graviditetstest som ni kan rekommendera? Har CB digital hemma men skulle inte vilja slösa dem i första hand haha. Är på ÄL+7 idag och skulle så gärna vilja börja testa på fredag! 

Svar på tråden BIM december