Inlägg från: Anonym (Tecken på ägglossning?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tecken på ägglossning?)

BIM december

När ni får ägglossningsflytningar inför ägglossning, är det supertydliga eller liksom att ni vid något tillfälle märker av flytningarna? Eller är det liksom vid varje toalettbesök att ni tydligt märker av att det är ?halkigt? och att de är ?elastiska?? Har denna månad kanske bara upplevt det vid 2 tillfällen två dagar i rad, de har inte heller varit suuuuperelastiska? :/ men lite grann o just att det känts lite halkigt typ?

Vallmo93 skrev 2024-12-02 22:19:55 följande:
    För mig är det inte jättemycket eller jättetydligt (men fortfarande lite nybörjare - andra månaden/försöket så jag försöker lära mig). Det halkiga har väl kommit ungefär 5 dagar innan ÄL och så går det lite i vågor - ibland känns det snustorrt för att några timmar senare vara lite mer Medel. Upplever inte att jag har extremt mycket mer på ÄL-dagen heller (hade jag inte tempat och lh-testat så hade jag haft svårt att placera ut ÄL).

Denna månaden kändes det dessutom mer vattnigare än föregående månad. Fortfarande klibbigt kanske, men fick inte riktigt upp och kunde dra ut mellan fingrarna. Så lite svårt ja! ☺️

men tänker att det är nog också väldigt individuellt hur mycket sekret man ser/känner. Man kan fortfarande ha fertilt sekret som inte riktigt kommer ner till mynningen. Läst många trådar om de som blivit gravida utan att riktigt uppleva att de har fertilt sekret. 😅

tack för svar! Blir nästan lite stressad av allt sånt här för känner bara att man ?borde? känna av så mkt och är rädd att ägglossningen typ ska va svagare? Om jag får mindre flytningar 😅 ja jag hade lite så förra månaden, då kändes det jättevattnigt snarare än sånt man kan dra ut, denna månaden blev det bara lite halkigt vid typ totalt tre tillfällen igår och idag, kunde endast Dra ut dem pyttelite också så kändes liksom inte superelastiska. 

Åh ja det har jag typ inte ens tänkt på, det är ju lite skönt att ha det i åtanke så man inte blir så himla stressad 

Anonym (Åvt) skrev 2024-12-03 10:43:45 följande:
    För mig är de väldigt svåra att få syn på, men var hos gyn i samband med ägglossning en gång som sa att de var utmärkta ägglossningsflytningar. Så de kan finnas där de behövs utan att rinna i mängder utanför. 
    Tack för svar! Det är ju skönt att ha det i åtanke att det kan vara tillräckligt och bra även om man själv inte märker av 
    Anonym (Fertilitetsförståelse) skrev 2024-12-03 16:43:41 följande:

Jag har tempat och lärt känna kroppsliga tecken i snart fyra år och skulle säga att det är olika från månad till månad Men generellt så kollar jag efter några olika grejer. 

1. Sekret - det brukar börja med att det känns blötare när jag torkar mig. Sedan övergår det och är vitt och lite klistrigt typ, kan vara lite tänjbart men inte så mkt. Sedan brukar jag kunna plocka upp från toapappret och dra ut sekretet i längre trådar. Sista 1-2 dagarna innan tempskifte brukar det kännas extremt halkigt och om jag får ut något sekret så går det inte att plocka upp från toapappret. Det är mer halkigt och vattnigt som ren äggvita. Med det sagt så märker jag mer vissa månader, mindre andra (Oftast mer sekret på sommarmånaderna då jag får mer d-vitamin och mår allmänt bättre). 

2. Cervix - jag brukar känna på cervix. Är den mjuk (som en pussmun) eller hård (som en nästipp)? Mjukare betyder närmre ÄL och efter ÄL blir den hårdare och hårdare tills mens. Jag brukar också kunna känna vid tappen om den är lite halkig och känner också om det är vattnigare/halkigare i slidan i största allmänhet. (Bra att veta är att Vissa menar att man inte ska ?plocka ut? sekret inifrån slidan, har inte satt mig in i exakt varför men säger det ändå här).

3. Känsla/förnimmelse - ibland känner jag att det ?rinner till? eller känns fuktigt i största allmänhet. Då vet jag att jag är nära ÄL (men det kan ske 5 dagar innan eller samma dag som ÄL).

Det här är mina erfarenheter men finns massa att lära i boken ?Fertilitetsförståelse? av Jenny Koos eller andra engelska motsvarigheter typ ?Taking charge of your fertility? (inte läst men hört mkt gott om). 

jag tycker det är så himla svårt att minnas från föregående månader hur det varit 🙈 antecknar ned i nc men ändå haha. Och nu denna månad kändes det så himla snålt så därav lite stressad typ.. Åh alltså jag känner mig så dum för jag förstår inte hur jag ska känna cervix? Hur jag liksom ska veta att det är den jag känner och ja, avgöra någonting också 😂

idag har jag faktiskt fått lite sådär att jag typ vid två tillfällen har känts som det nästan runnit ut något men sen har jag inte upplevt att det ens kommit något i efterhand typ, men ja den känslan kom iaf 

tog progesteronprov 7 dagar efter förväntad äl som endast visade 20, tog ett nytt nu 9 dagar efter som var 21. Någon som har mer koll och vet om det mest troligt är kört? :/ förra månaden var värdet på 40 :/

Svar på tråden BIM december