BIM december
När ni får ägglossningsflytningar inför ägglossning, är det supertydliga eller liksom att ni vid något tillfälle märker av flytningarna? Eller är det liksom vid varje toalettbesök att ni tydligt märker av att det är ?halkigt? och att de är ?elastiska?? Har denna månad kanske bara upplevt det vid 2 tillfällen två dagar i rad, de har inte heller varit suuuuperelastiska? :/ men lite grann o just att det känts lite halkigt typ?
Jag har tempat och lärt känna kroppsliga tecken i snart fyra år och skulle säga att det är olika från månad till månad Men generellt så kollar jag efter några olika grejer.
1. Sekret - det brukar börja med att det känns blötare när jag torkar mig. Sedan övergår det och är vitt och lite klistrigt typ, kan vara lite tänjbart men inte så mkt. Sedan brukar jag kunna plocka upp från toapappret och dra ut sekretet i längre trådar. Sista 1-2 dagarna innan tempskifte brukar det kännas extremt halkigt och om jag får ut något sekret så går det inte att plocka upp från toapappret. Det är mer halkigt och vattnigt som ren äggvita. Med det sagt så märker jag mer vissa månader, mindre andra (Oftast mer sekret på sommarmånaderna då jag får mer d-vitamin och mår allmänt bättre).
2. Cervix - jag brukar känna på cervix. Är den mjuk (som en pussmun) eller hård (som en nästipp)? Mjukare betyder närmre ÄL och efter ÄL blir den hårdare och hårdare tills mens. Jag brukar också kunna känna vid tappen om den är lite halkig och känner också om det är vattnigare/halkigare i slidan i största allmänhet. (Bra att veta är att Vissa menar att man inte ska ?plocka ut? sekret inifrån slidan, har inte satt mig in i exakt varför men säger det ändå här).
3. Känsla/förnimmelse - ibland känner jag att det ?rinner till? eller känns fuktigt i största allmänhet. Då vet jag att jag är nära ÄL (men det kan ske 5 dagar innan eller samma dag som ÄL).
Det här är mina erfarenheter men finns massa att lära i boken ?Fertilitetsförståelse? av Jenny Koos eller andra engelska motsvarigheter typ ?Taking charge of your fertility? (inte läst men hört mkt gott om).